Brew Monk

Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Brew Monk

Indlæg af Truntebryg »

Så fik jeg kørt bryg 4 igennem min BrewMonk her … og no 5

Jeg er stadig ikke helt skarp på det med vandmængderne ☺ MEN …

Ønsket var en 1.046 Amber Lager og stadig 22L. Fik denne gang ændret efficiency til 82% i opskriften og jeg foreslog my-self at bruge 4,1 kg malt a 3L = 12L. Dertil 7,5L til bunden. Altså ca 20L – klargjorde i alt 30L vand.

Jeg fik selvfølgelig skruet et mellemstykke på overløbsrøret (det lange) og kunne derfor IKKE få overpladen på. Så det lange overløbsrør kan altså ikke magte 4 kg malt alene…

Sidste bryg var også uden overpladen – men det var bevidst for at kunne lave målinger rundt om i mæsken. Eller også var det fordi jeg havde købt et superkort nippelrør og muffe – så røret kunne blive 4 cm længere. Kom til at skrue det på for oven, og så kan låget jo ikke komme ned over muffen. Det korte rør skal selvfølgelig skrues på i bunden…

Nå 20L vand og 4,1 kg malt gav ikke en imponerende let udrøring. Så jeg tilsatte 2L RO vand for at gøre omrøringen lidt mere lind. RO vand for ikke at ødelægge min vandprofil/ pH

Jeg fandt ud af at en god gammel brygske (træ) klarede jobbet ganske glimrende. Jeg vil jo gerne kunne røre ”i bund” for at få en ensartet blanding. Det lykkedes ganske fint !!

Brygget forløb ganske uden problemer – pga. den lille mængde malt så gik sparge processen MEGET hurtigt og jeg droppede de sidste ca 2L – (pga de 2L som jeg hældte i malten. )

Meget hurtigt = 5 - 10m så der gik lidt stress i den, men jeg fik da løftet piben med mit mini hejs og sparge for hver 1-2 cm løft.

Resultatet var bestemt positivt – fik over 23,5 L urt (incl de 2,2L filtreret bundfald) og ramte hele 1.048 hvilket var over målet.

Der er så mere end 88% efficiency – og hvorfor nu det ?

Aner det ikke, måske den bedre og nemmere ind-mæskning og tyndere urt i piben ?

Eller har det manglende pibe låg noget med sagen at gøre ?

Bryg 4 (TB 140) gav en ½L mindre urt – men fik til gengæld hele 1.057 hvor målet var 1.052 også her måtte jeg skrue efficiency op til 88% (her smed jeg vist også 1L ekstra vand i + en kamp for at udrøre malten)

Så begge bryg med god virkningsgrad og begge bryg uden maltpibe låg. Kan dog ikke se hvad det har med sagen at gøre… tror mere på en omhyggelig røring i malt og vand inden start er løsningen.

Men kæmper videre

PS – lad endelig være med at gøre som Brewolutions instruks video – her rører han overhovedet ikke i malten ???
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Brew Monk

Indlæg af Mikle »

Super godt indlæg;)
Jeg skal brygge på min beacon imorgen. Og ja lad være med overhoved at gøre som i brewolution videoer syntes de er meget mangelfulde de fleste af dem;) men så er det godt vi har vores gode forum her til at dele erfaringer.
Gerner
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. nov 2015, 12:02

Re: Brew Monk

Indlæg af Gerner »

Hej
Jeg følger lige tråden her, da jeg lige er blevet ejer af en danbrygger 43.

En observation af det du skriver; ved 3l vand pr kg malt får du ca 82% ved 3.5l får du ca 88%.

Hvad hvis du prøver at gå højere op på fx 4l pr kg og sparer minimalt.

For det kan vel tænkes at det er mere vand i og omkring malten der får udnyttelsen op.

Og tak døren god tråd med en systematisk tilgang til udstyret
Gerner
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. nov 2015, 12:02

Re: Brew Monk

Indlæg af Gerner »

Som et til kommet indfald ang vandmængder, så har du ikke indregnet den væske der står udvendig på maltpiben. Det kunne godt gå hen og være ca 2l
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Brew Monk

Indlæg af Truntebryg »

Hmmm, der har du en rigtig god pointe ☺

Det kan være det som snyder - for jeg syntes "grøden" er for tyk med de tidligere vand beregninger.
Brugeravatar
voneitzen
Indlæg: 76
Tilmeldt: 21. nov 2017, 13:21

Re: Brew Monk

Indlæg af voneitzen »

Truntebryg skrev:Så fik jeg kørt bryg 4 igennem min BrewMonk her … og no 5

Jeg er stadig ikke helt skarp på det med vandmængderne [WHITE SMILING FACE] MEN …

Ønsket var en 1.046 Amber Lager og stadig 22L. Fik denne gang ændret efficiency til 82% i opskriften og jeg foreslog my-self at bruge 4,1 kg malt a 3L = 12L. Dertil 7,5L til bunden. Altså ca 20L – klargjorde i alt 30L vand.

Jeg fik selvfølgelig skruet et mellemstykke på overløbsrøret (det lange) og kunne derfor IKKE få overpladen på. Så det lange overløbsrør kan altså ikke magte 4 kg malt alene…

Sidste bryg var også uden overpladen – men det var bevidst for at kunne lave målinger rundt om i mæsken. Eller også var det fordi jeg havde købt et superkort nippelrør og muffe – så røret kunne blive 4 cm længere. Kom til at skrue det på for oven, og så kan låget jo ikke komme ned over muffen. Det korte rør skal selvfølgelig skrues på i bunden…

Nå 20L vand og 4,1 kg malt gav ikke en imponerende let udrøring. Så jeg tilsatte 2L RO vand for at gøre omrøringen lidt mere lind. RO vand for ikke at ødelægge min vandprofil/ pH

Jeg fandt ud af at en god gammel brygske (træ) klarede jobbet ganske glimrende. Jeg vil jo gerne kunne røre ”i bund” for at få en ensartet blanding. Det lykkedes ganske fint !!

Brygget forløb ganske uden problemer – pga. den lille mængde malt så gik sparge processen MEGET hurtigt og jeg droppede de sidste ca 2L – (pga de 2L som jeg hældte i malten. )

Meget hurtigt = 5 - 10m så der gik lidt stress i den, men jeg fik da løftet piben med mit mini hejs og sparge for hver 1-2 cm løft.

Resultatet var bestemt positivt – fik over 23,5 L urt (incl de 2,2L filtreret bundfald) og ramte hele 1.048 hvilket var over målet.

Der er så mere end 88% efficiency – og hvorfor nu det ?

Aner det ikke, måske den bedre og nemmere ind-mæskning og tyndere urt i piben ?

Eller har det manglende pibe låg noget med sagen at gøre ?

Bryg 4 (TB 140) gav en ½L mindre urt – men fik til gengæld hele 1.057 hvor målet var 1.052 også her måtte jeg skrue efficiency op til 88% (her smed jeg vist også 1L ekstra vand i + en kamp for at udrøre malten)

Så begge bryg med god virkningsgrad og begge bryg uden maltpibe låg. Kan dog ikke se hvad det har med sagen at gøre… tror mere på en omhyggelig røring i malt og vand inden start er løsningen.

Men kæmper videre [WHITE SMILING FACE]

PS – lad endelig være med at gøre som Brewolutions instruks video – her rører han overhovedet ikke i malten ???
Har du haft pumpen til at cirkulere ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Brew Monk

Indlæg af Truntebryg »

Jo jo - jeg kører helt efter "bogen", som der jo egentlig ikke er nogen af ☺

Men mon ikke vi kan få bikser en ordentlig bryg vejledning sammen, om en 10-15 bryg ...
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Brew Monk

Indlæg af Mikle »

Så kom jeg i gang med mit bryg på min brewster beacon og tror allerede jeg har fundet grænsen for mængde af malt. Har 8,3 kg og 29 liter vand. Det går men der skulle heller ikke være meget mere og kan ikke bruge den øverste hulplade;)
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Brew Monk

Indlæg af Mikle »

Og min sous vide er bare ginial til at opvarme Spargevandet ;)
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brew Monk

Indlæg af Per »

Truntebryg skrev:Jo jo - jeg kører helt efter "bogen", som der jo egentlig ikke er nogen af [WHITE SMILING FACE]

Men mon ikke vi kan få bikser en ordentlig bryg vejledning sammen, om en 10-15 bryg ...
Det ville være super dejligt hvis man på baggrund af de forskellige Brew Monk (og tilsvarende) bryggeres erfaringer kunne lave en ordentlig instruktion.
Jeg skal gerne bidrage når jeg får et par bryg mere på cv'et. Jeg har kun haft 8 indtil nu, og alle med forskellige udfordringer.
Mange hilsner fra Per.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Efel
Indlæg: 31
Tilmeldt: 4. mar 2018, 09:40
Geografisk sted: Ringsted

Re: Brew Monk

Indlæg af Efel »

Jeg synes nu ikke at de helt nye videoer fra brewolution om beaconen
https://m.youtube.com/watch?v=kmxp7Ym4zuE" onclick="window.open(this.href);return false;
er så dårlige. Både den om samling af udstyret, indstilling af programmerne og rengøring har givet mig god information. Har kun det et bryg på min nye beacon. Det syntes jeg gik efter bogen. Fulgte bare opskriften i allgrain kittet. Effektivitet på omkring 75%.
ulkaermail
Indlæg: 1
Tilmeldt: 27. apr 2018, 19:44

Re: Brew Monk

Indlæg af ulkaermail »

Bare lige en afklaring. Er BrewMonk et andet navn for Brewster Beacon? Er de identiske?


Sent from my iPad using Tapatalk
Gerner
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. nov 2015, 12:02

Re: Brew Monk

Indlæg af Gerner »

Der er en hel gruppe af nærmest identiske anlæg, nogle findes i 30l og andre i ca 45l. Jeg har danbrygger 43 varianten
1.De har alle samme styreboks
2. Samme pumpesystem
OSV...
Brewster beacon skiller sig ud ved at den, så vidt jeg kan se, ikke har taphane m. Bazooka filter. Den har en filterplade i bunden og benytter pumpen til at tømme. (Personligt ikke min favoritløsning) brewster har så et glas til måling af vandstanden. (DET er smart)

Ellers vil jeg mene at de alle jf. Anden tråd på forum kommer fra.samme kineserfabrik og der faktisk er et typenavn for produktet.

Hvis du går og overvejer et anlæg, så er det imo. Pris, tilbehør, forhandler og størrelse der skal tages stilling til.
Moesmand
Indlæg: 91
Tilmeldt: 9. aug 2016, 22:47
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Re: Brew Monk

Indlæg af Moesmand »

Kære alle.
Lidt erfaringer fra det første bryg med min nye Danbrygger 43.

Mekanikken incl termostat og pumpe fungerer upåklageligt, så første bryg med den var en rigtig fin oplevelse. Og et kæmpeskridt fremad ift min gamle gryde.

Anvendte Lactol for at stabilisere pH under mæskningen som jeg plejer og malten valset som den plejer, men mæskningen gav et mindre udbytte end vanligt. 30 liter vand til 10 kg malt.....

Da jeg var færdig med at sparge virkede malten meget tør, så under næste bryg vil jeg prøve med omrøring uden topplade de første 30 min og så montere pladen og starte pumpen. Og måske lidt mere vand til mæskningen for at få den vanlige konsistens som tyk havregrød.

Og hvis man mangler at måle væskestanden, kan man montere et stykke slange på bundhanen og klemme enden af den ind bag toppen af stigrøret.

Deltager gerne i arbejdet med en demovideo....

Mvh.

Henrik
Brugeravatar
voneitzen
Indlæg: 76
Tilmeldt: 21. nov 2017, 13:21

Re: Brew Monk

Indlæg af voneitzen »

Jeg har også planer om at droppe toppladen for at kunne kommetil at røre i urten , je har lavet sådanne en ring til cirkulation’s vandet fra pumpen
Er spændt på om jeg får mere ud af det når jeg rører i urten
IMG_1004.JPG

Sent from my iPhone using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"