Realitic check - Omstukket urt+sukker, holdbarhed koldt?

Besvar
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Realitic check - Omstukket urt+sukker, holdbarhed koldt?

Indlæg af kbaggen »

Hej,
fået en ny tanke jeg vil vende med jer alle!

Der er jo bred enighed om at omstikke til anden fermentering ikke rigtigt giver mening, men da jeg synes jeg ind imellem får en masse snavs med i mine flakse øl og som jeg allerede kan se lige efter flaskningen, så gør jeg mig lige en overvejelses!

Jeg ved i vil sige jeg er for nærig/begærlig og tager for meget med fra gærspanden hvis der en ind imellem er 1-2-3 cm snuder i den sidste flasket øl, og/eller jeg ikke har ladet skidtet stå længe nok ej heller coolcrashed lang tid nok, osv. Og jeg er helt enig....men føj mig lige og læs videre med åbent sind :-)

Men her er min tanke, "hvad om man kombinerede 2. fermentering og omstikning til sukker-karbonering inden flaskning?"

Dvs.
1. Når gæring er færdig og har stået lige lidt extra tid = oftest 3 uger, så coolchrash 3 dage minimum!
2. Mens øllet stadig er meget koldt, omstik til sukkerspand med sukkervand, hurtigst muligt sæt "sukker-spand" på køl igen!
3. Coolcrasch igen for 3 dage for at sedimentere mere skidt ud!
4. Flask øllet, undgår at tage sediment med!

Vil det ikke være en kombinerede omstikning og coldcrasch metode og på et plan hjælpe med at filtere mit øl? Der vil selvfølgelig komme gær i flasken stadig efter end kabonering, men tænker det vil være noget mindre iht. snulder og letter at styre?
Kan "sukker-øllet" holde sig og sedimentere ved f.eks. 2-3 grader de 3 dage inden flaskning?


Hvad siger i? Tosset eller genialt :-)
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Realitic check - Omstukket urt+sukker, holdbarhed koldt?

Indlæg af Thage »

Eller smid i fustage, på køl derefter - lad stå 2-4 dage og de første par dl. Tager snask med ud... Gelatine i fustage hjælper også...
Om omstiller med eller uden sukker ser jeg ikke forskel på mht snask, ud over hvis du flasker kort efter sukker tilsættes er snask mere jævn fordelt i flasker...


Sent from my iPhone using Tapatalk
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Realitic check - Omstukket urt+sukker, holdbarhed koldt?

Indlæg af peos »

Tjae......med fare for at genåbne en uendelig diskussion herinde. Jeg omstikker til sekundær gæring netop for at undgå snask og bundfald, når jeg skal have øllet på flaske eller fad.

Jeg bruger næsten kun fade og tvangskarbonering nu, og jeg tapper til fad direkte fra spanden med sekundær gæring.

Da jeg sukkerkarbonerede på flasker, omstak jeg heller ikke til en ny spand med sukkeropløsning. Jeg fordelte sukkeropløsningen i flaskerne med en engangssprøjte og tappede direkte fra spanden med sekundær gæring. Sekundær gæring danner så lidt snask og bundfald, at der ikke kommer noget med, når der tappes.

Og så også lige til dit spørgsmål. Du kan jo gøre et forsøg med en enkelt flaske tilsat sukkeropløsning. Mål FG efter tilsat sukkeropløsning og sæt på køl. Er FG ikke faldet efter de 3 dage, så må din metode være god nok. Er FG faldet, så skal du nok finde på noget andet.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Realitic check - Omstukket urt+sukker, holdbarhed koldt?

Indlæg af Truntebryg »

Du kan være helt 100 på, at der ikke sker meget gæring ved 3° C dog kan en undergær jo godt lige kulde
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Realitic check - Omstukket urt+sukker, holdbarhed koldt?

Indlæg af kbaggen »

peos skrev:
Da jeg sukkerkarbonerede på flasker, omstak jeg heller ikke til en ny spand med sukkeropløsning. Jeg fordelte sukkeropløsningen i flaskerne med en engangssprøjte og tappede direkte fra spanden med sekundær gæring. Sekundær gæring danner så lidt snask og bundfald, at der ikke kommer noget med, når der tappes.
Ja, det er jo også en mulighed, men tænker bare at den tid det tager at opfylde sukkeropløsning til falsker vil tilsvare at omstikke til sukker-spand?
Og så også lige til dit spørgsmål. Du kan jo gøre et forsøg med en enkelt flaske tilsat sukkeropløsning. Mål FG efter tilsat sukkeropløsning og sæt på køl. Er FG ikke faldet efter de 3 dage, så må din metode være god nok. Er FG faldet, så skal du nok finde på noget andet.
Det skal prøves, fylder en sodavand-plastik falske næste gnag jeg flasker og lade stå koldt noget tid og ser om G så falder yderligere!

Takker for indput!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Realitic check - Omstukket urt+sukker, holdbarhed koldt?

Indlæg af peos »

kbaggen skrev:
peos skrev:
Da jeg sukkerkarbonerede på flasker, omstak jeg heller ikke til en ny spand med sukkeropløsning. Jeg fordelte sukkeropløsningen i flaskerne med en engangssprøjte og tappede direkte fra spanden med sekundær gæring. Sekundær gæring danner så lidt snask og bundfald, at der ikke kommer noget med, når der tappes.
Ja, det er jo også en mulighed, men tænker bare at den tid det tager at opfylde sukkeropløsning til falsker vil tilsvare at omstikke til sukker-spand?
Ja, det skal nok passe. Men det tager nu ikke lang tid at give hver flaske et sprøjt. Og så giver metoden i øvrigt også sikkerhed for, at alle øl karboneres ens.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"