Hvor lang tid på gærtank før tapning

Brugeravatar
Beermaker
Indlæg: 175
Tilmeldt: 27. sep 2013, 11:18
Geografisk sted: Fredensborg

Hvor lang tid på gærtank før tapning

Indlæg af Beermaker »

Jeg har lavet 2 stks beer kit ca 6%, som nu er færdiggæret og sat køligt (udendørs skur, uopvarmet) mhp. klaring. Hvor lang tid kan det stå, jeg mener sker der noget hvis det får lov at stå 2 mdr. før tapning???
Afsendt fra mit transportable telefonapparat med risiko for snave- og nastefeil ;-)
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Hvor lang tid på gærtank før tapning

Indlæg af fjorgensen »

Jeg ville ikke være nervøs ved at lade det stå et par måneder hvis du har tæt låg på.
keep it simple !
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 22:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Hvor lang tid på gærtank før tapning

Indlæg af MonkeyBrew »

Der må helst ikke være for store temperatursving. Hvis den ligger ved 8 grader den ene uge og ugen efter ryger temperaturen op i 25 grader, så er det nok ikke så godt.
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Beermaker
Indlæg: 175
Tilmeldt: 27. sep 2013, 11:18
Geografisk sted: Fredensborg

Re: Hvor lang tid på gærtank før tapning

Indlæg af Beermaker »

tak for gode kommentarer.
gærtankene er af plastic, behørigt lukket med skruelåg og påsat gærlås, så tætte er de vel, men plastic er jo ikke så tæt som stål og glas. gærtankene står i lukket rum hvor nattekulden forbliver det meste af dagen. jeg lader dem stå i en rum tid (tvunget af mangel på tid til at tappe) - klaringen bliver vel kun bedre af at stå "lidt" længere end normalt.
Afsendt fra mit transportable telefonapparat med risiko for snave- og nastefeil ;-)
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Hvor lang tid på gærtank før tapning

Indlæg af Thage »

Hvis du formår ikke at rykke for meget når du tapper(inden) og det er koldt ja, men hanen skaber lidt rumstering...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Hvor lang tid på gærtank før tapning

Indlæg af Truntebryg »

Uopvarmet skur pt. er helt fint - men det er det nok ikke om 3 uger ....

Ang. plastpand, så er der mange der har øl stående længe - men min klare holdning er bestemt max 6-8 uger ved kraftige øl, og mindre ved alm. styrke øl.

Hvis det er en meget kraftig tønde type, så er den nok lidt mere ilt-tæt og kan stå lidt længere.
Brugeravatar
Beermaker
Indlæg: 175
Tilmeldt: 27. sep 2013, 11:18
Geografisk sted: Fredensborg

Re: Hvor lang tid på gærtank før tapning

Indlæg af Beermaker »

prøver at få mulighed for at tappe om godt 4 ugers tid.

tønderne er placeret så tilpas højt at de ikke skal flyttes yderligere før tapning. henstår i aflukket udhus i forbindelse med carport, døren holdes lukket så temp burde ikke svinge meget.

tak for beroligende kommentarer - al bekymring er nu væk ;-)
Afsendt fra mit transportable telefonapparat med risiko for snave- og nastefeil ;-)
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Hvor lang tid på gærtank før tapning

Indlæg af Borg »

Truntebryg skrev:Uopvarmet skur pt. er helt fint - men det er det nok ikke om 3 uger ....

Ang. plastpand, så er der mange der har øl stående længe - men min klare holdning er bestemt max 6-8 uger ved kraftige øl, og mindre ved alm. styrke øl.

Hvis det er en meget kraftig tønde type, så er den nok lidt mere ilt-tæt og kan stå lidt længere.
Jeg er helt enig, når det angår de tynde plastikspande der er meget anvendte til gæring blandt hjemmebryggere.
Selv har jeg 120 liters gæringstanke af 4 mm HDPE plast. Jeg ville ikke have det fjerneste problem med at have en øl stående på den i flere måneder. Der kommer ingen ilt igennem.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Balslev
Indlæg: 48
Tilmeldt: 10. apr 2017, 19:42
Geografisk sted: 5450 Otterup
Kontakt:

Re: Hvor lang tid på gærtank før tapning

Indlæg af Balslev »

Angående gæringstemperatur.
MonkeyBrew skrev:Der må helst ikke være for store temperatursving. Hvis den ligger ved 8 grader den ene uge og ugen efter ryger temperaturen op i 25 grader, så er det nok ikke så godt.
Min gæring foregår i en kælder, hvor jeg målte det til 18-20 grader... det er vel fint til overgærring?
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 22:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Hvor lang tid på gærtank før tapning

Indlæg af MonkeyBrew »

Balslev skrev:Angående gæringstemperatur.
MonkeyBrew skrev:Der må helst ikke være for store temperatursving. Hvis den ligger ved 8 grader den ene uge og ugen efter ryger temperaturen op i 25 grader, så er det nok ikke så godt.
Min gæring foregår i en kælder, hvor jeg målte det til 18-20 grader... det er vel fint til overgærring?
Ja det er helt perfekt. Lidt temperatursving betyder ikke det store når det drejer sig om et par grader. 18-20 grader er lige i øjet for de fleste overgærede øl. Nogle få øltyper "kræver" højere temperaturer, som eks. belgiske øl, saison og visse hvedeøl. Men for de fleste aletyper passer temperaturen rigtig godt.
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Balslev
Indlæg: 48
Tilmeldt: 10. apr 2017, 19:42
Geografisk sted: 5450 Otterup
Kontakt:

Re: Hvor lang tid på gærtank før tapning

Indlæg af Balslev »

MonkeyBrew skrev: Ja det er helt perfekt. Lidt temperatursving betyder ikke det store når det drejer sig om et par grader. 18-20 grader er lige i øjet for de fleste overgærede øl. Nogle få øltyper "kræver" højere temperaturer, som eks. belgiske øl, saison og visse hvedeøl. Men for de fleste aletyper passer temperaturen rigtig godt.
Lige et opfølgningsspørgsmål angående belgisk øl.
Jeg regner med at det bliver mit næste bryg, hva dælen kan man så gøre, hvad gør i andre? Nu skrev du "kræver", så det er måske ikke super vitalt?
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 22:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Hvor lang tid på gærtank før tapning

Indlæg af MonkeyBrew »

Ja grunden til at jeg skriver "kræver" på den måde, er at en del af de belgiske øl som feks trappist typerne gæres ved forhøjede temperaturer for at få gæren til at udvikle nogle unikke smagsstoffer kaldet estere og fenoler. Det er noget af det der klassificerer de belgiske øltyper. Man KAN godt lave gode belgiske øl ved alm stuetemperature. En måde man kan få gæren til at udvikle estere og fenoler er ved at underpitche gæren. Dvs man tilsætter mindre gær. Så stresser man gæren og de udvikler de ønskede aroma og smagsstoffer. Gærer man en high-gravity øl på F.eks 1.090, så kan man tilsætte (hvis man bruger tørgær) 1 brev gær i stedet for 2-3 breve. Så er der mindre gær om mere sukker og det giver gæren mere at arbejde med.
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Balslev
Indlæg: 48
Tilmeldt: 10. apr 2017, 19:42
Geografisk sted: 5450 Otterup
Kontakt:

Re: Hvor lang tid på gærtank før tapning

Indlæg af Balslev »

Super info, takker MonkeyBrew, det bliver spændende, jeg har faktisk kun en pose gær til hver omgang 20l/25l øl, så det passer fint.
cloc
Indlæg: 1
Tilmeldt: 5. maj 2017, 15:14

Re: Hvor lang tid på gærtank før tapning

Indlæg af cloc »

Jeg havede en spand der stod 1/2år maj till oktober i bryggeset, antager temperatur svingning mellem 15 og 35 grader og en del sol.

Ikke desto mindre smagte det fantastisk til jul :/) 6% alh
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Hvor lang tid på gærtank før tapning

Indlæg af Truntebryg »

Jo jo - man kan være heldig med en god spand. Men det er bestemt ikke anbefalingen.

Men måske din øl var gået fra fantastisk til verdensklasse øl ...

Nogle øltyper er dog mere modtagelig over for iltning end andre !!
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"