Problemer med effektivitet efter kogning

Besvar
mknudsgaard
Indlæg: 138
Tilmeldt: 6. maj 2015, 19:39
Geografisk sted: Holstebro

Problemer med effektivitet efter kogning

Indlæg af mknudsgaard »

Hej kloge hoveder :-)

Jeg har brug for noget hjælp til min svigtende effektivitet, jeg har bøvlet med det et stykke tid, og jeg
kan simpelthen ikke se hvad det er jeg gør galt. Kan man koge dårligt?

Nu tager jeg udgangspunkt i mit sidste bryg, jeg mener det er rimelig repræsentativt for mit problem.

Malten var valset ved 1,1mm

Jeg mæsker i en elgryde på 1800w, opnår en fin mæskeeffektivitet i følge beercalc (og beersmith), jeg opnår altså den BG der forventes,
ofte en smule over faktisk, men det er jo fint nok. Jeg overfører derefter urten til en 2000w gryde til kogning.

Selve kogningen ser fin ud, den ruller og virker generelt til at være fin (synes jeg).

Desværre ender min OG meget ofte temmelig meget under det forventede, og det er her min undren træder ind.

Jeg rammer fint BG, altså må mæskningen foregå fint nok - eller hvad?

Jeg taber ca. 6 liter under kogning til fordampning, slanger, trub og deadspace.

Forventet BG: 1047
Ree lBG: 1048

Forventet OG: 1061
Reel OG: 1052

Jeg kan slet ikke få det til at hænge sammen at gravity kun rykker sig 4 point under kogning. Jeg tror desværre ikke der er tale
om forkerte målinger, da det her problem opstår temmelig ofte. Jeg husker at kompensere for temperaturforskellen ved
aflæsning af hydrometer.

Forslag modtages meget meget gerne, for jeg er godt nok ved at være frustreret. Jeg overvejer at høre min kollega som også er brygger om
jeg kan låne hans gryde og gasblus til at prøve om en kogning der virker bedre.

Tak :)
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Problemer med effektivitet efter kogning

Indlæg af søreno »

Du skal have justeret det forventede afkog i beersmith. Der fordamper tilsyneladende mindre end forventet. Hvis du ender med den forventede mængde i spanden, skal du til gengæld sætte forventet tab til slanger og trub op, så det stadog passer.
Det gøres under opsætning af udstyrsprofil, så vidt jeg husker.
Vh Søren

Sendt fra min Nexus 7 med Tapatalk
mknudsgaard
Indlæg: 138
Tilmeldt: 6. maj 2015, 19:39
Geografisk sted: Holstebro

Re: Problemer med effektivitet efter kogning

Indlæg af mknudsgaard »

Jeg er ikke helt med på hvad du mener. Jeg starter kogning med 26liter og ender med de 20 som forventet så jeg tænker mængden er okay?
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Problemer med effektivitet efter kogning

Indlæg af søreno »

Det jeg mener er, at hvis du ender med lavere og end forventet, må beersmith forvente en større fordampning end der reelt sker. Det er den eneste mulighed (ud over fejlmåling). Derfor skal du sætte din forventede Boil of rate ned. Den står vist som standard til 10-12% pr time.
Hvis du ender med forventet mængde i spanden må du jo så til gengæld miste mere urt end forventet et andet sted i processen. Det kan du også stille på i din udstyrsprofil.
Så altså: sæt boil of ned og loss til trub op. Jeg kan ikke lige overskue at beregne det for dig lige nu men måske i morgen, når jeg ikke er ved at segne af træthed ;)
Blev det mere klart? Ellers så skriv igen.
Vh Søren

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
mknudsgaard
Indlæg: 138
Tilmeldt: 6. maj 2015, 19:39
Geografisk sted: Holstebro

Re: Problemer med effektivitet efter kogning

Indlæg af mknudsgaard »

Tjek det prøver jeg. Tak.

Jeg er dog ikke helt sikker på der forklarer hele problemet.
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Problemer med effektivitet efter kogning

Indlæg af søreno »

Jeg tror måske også, du skal gå din måleproces efter i sømmene. Det lyder af lidt for lidt afkog. Du er vel helt nede på 6-7 % (jeg har ikke regnet efter).

Der er eksempler på, at nogle har oplevet lagdeling af urten, hvis man ikke har fået rørt rundt i den efter sparge, altså at den urt med mest sukker har lagt sig for neden, og når man så har taget en prøve, har man fået en skæv måling. Har du rørt rundt inden du har taget prøven?

VH
Søren
mknudsgaard
Indlæg: 138
Tilmeldt: 6. maj 2015, 19:39
Geografisk sted: Holstebro

Re: Problemer med effektivitet efter kogning

Indlæg af mknudsgaard »

Ja jeg føler mig ret sikker på at urten var blandt godt, men det er klart jeg må huske at prøve næste gang.

Jeg kan ikke udelukke det kan være tilfældet.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Problemer med effektivitet efter kogning

Indlæg af Borg »

Hvis du har 26 liter på 1.047, koger i en time, og ender på 1.052, så har du kogt ca 2,5 liter vand af. Det svarer til 6% i timen.
Hvad du ellers mister til slanger, trub, pumper og gulv ændrer jo ikke på din OG, da det også indeholder sukker.

Som Søren skriver, så skal du have ændret i din udstyrsprofil så den afspejler de faktiske forhold (6% boil off). Hvis du reelt mister 6 liter i alt, så skal du have rettet dit tab til 3,5 liter.
Så passer din profil med det reelle billede for dig, og BeerSmith kan derefter regne korrekt.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
mknudsgaard
Indlæg: 138
Tilmeldt: 6. maj 2015, 19:39
Geografisk sted: Holstebro

Re: Problemer med effektivitet efter kogning

Indlæg af mknudsgaard »

Mange tak - så er selv jeg med igen :-)
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Problemer med effektivitet efter kogning

Indlæg af Truntebryg »

Du har 4 x fakta:

BG 1048
OG 1052

Start vol 26l
Slut vol 20L

Da slut vol er efter rullende kog - er den måling sikker.
Sukker forsvinder IKKE
Altså er det din måling af BG der driller dig.

Du skal røre rundt - ja
MEN du skal også røre op ned i gryden - så prøv at få rørt pre boil urten ordentlig rundt - det må være her fejlen er ;-)
mknudsgaard
Indlæg: 138
Tilmeldt: 6. maj 2015, 19:39
Geografisk sted: Holstebro

Re: Problemer med effektivitet efter kogning

Indlæg af mknudsgaard »

Det vil jeg være HELT sikker på ved næste bryg, så larmer jeg igen hvis ikke det var det - mange tak :)
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Problemer med effektivitet efter kogning

Indlæg af Truntebryg »

DU må da også gerne skrive hvis det går godt, nu er vi jo blevet nysgerrige ;-)
mknudsgaard
Indlæg: 138
Tilmeldt: 6. maj 2015, 19:39
Geografisk sted: Holstebro

Re: Problemer med effektivitet efter kogning

Indlæg af mknudsgaard »

Will do :)
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Problemer med effektivitet efter kogning

Indlæg af Borg »

Truntebryg skrev:Du har 4 x fakta:

BG 1048
OG 1052

Start vol 26l
Slut vol 20L

Da slut vol er efter rullende kog - er den måling sikker.
Sukker forsvinder IKKE
Altså er det din måling af BG der driller dig.

Du skal røre rundt - ja
MEN du skal også røre op ned i gryden - så prøv at få rørt pre boil urten ordentlig rundt - det må være her fejlen er ;-)
Spørger skriver:
Jeg taber ca. 6 liter under kogning til fordampning, slanger, trub og deadspace.
.
Slutvolume er altså ikke efter kog, men med alt tab. Derfor er den ikke sikker, Søren.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Problemer med effektivitet efter kogning

Indlæg af Truntebryg »

Ah - det havde jeg ikke set, men det passer så også bedre med ca 4l afkog (som jeg ville have gættet på)

Det så slut vol på 22 liter.

men stadig samme problem, sukker flytter sig ca 10% mens vol flytter sig ca 20% (har ikke regnet efter.. så meget ca)
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"