S-23

Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

S-23

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Her kommer lidt undren, jeg har brygget en lager med S-23, den er gæret i kælderen og efter den er faldet til ro, er den flyttet til et varmere rum i kælderen i 1 uge, hvorefter den er røget i et køligere rum igen, her opdager jeg så at låget på gærdspanden stadig står med en fin bue op og der med langt mellemrum kommer et blob på trods af den stod ved max 16 grader, har nu flyttet den til stuetemperatur og låget buler stadig.

Mit spørgsmål er så, kan det være låget der er skævt ?

Nej, seriøst hvornår dælen er de små svampe færdige, det jo min påskebryg og tiden nærmer sig
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: S-23

Indlæg af Borg »

Kun to SG målinger med to dages mellemrum kan give dig svaret.
Du flytter med spanden. Den står i forskellige temperaturer. Låget flekser lidt op og ned. Det vil altid give uro i urten, så der frigives CO2. Aktivitet i gærlåsen er dog ikke nødvendigvis ensbetydende med, at den stadig gærer.
Det kan dig ikke afvises, at der stadig er aktivitet. Men, som sagt, så skal der målinger til for at afgøre det.

Jeg går naturligvis ud fra, at du har anvendt "rigelig med smør" eller gær, i denne situation. Og at du har rehydreret gæren før brug. Og at den har stået i hvert fald 14 dage, før du flyttede den til det varmere rum.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: S-23

Indlæg af Truntebryg »

Køb et BrewOmeter ;-)

Så sover du bedre om natten...
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: S-23

Indlæg af Thage »

Truntebryg skrev:Køb et BrewOmeter ;-)

Så sover du bedre om natten...
Afventer lige dine test ;) folk på fora nævner batteritid, og præcision i temp, men de er fra start 16, så software Update har nok løst det - you to find out :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: S-23

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Truntebryg skrev:Køb et BrewOmeter ;-)

Så sover du bedre om natten...
Hvorfor hvis jeg kan klare det med et nyt låg
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: S-23

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Borg skrev:Kun to SG målinger med to dages mellemrum kan give dig svaret.
Du flytter med spanden. Den står i forskellige temperaturer. Låget flekser lidt op og ned. Det vil altid give uro i urten, så der frigives CO2. Aktivitet i gærlåsen er dog ikke nødvendigvis ensbetydende med, at den stadig gærer.
Det kan dig ikke afvises, at der stadig er aktivitet. Men, som sagt, så skal der målinger til for at afgøre det.

Jeg går naturligvis ud fra, at du har anvendt "rigelig med smør" eller gær, i denne situation. Og at du har rehydreret gæren før brug. Og at den har stået i hvert fald 14 dage, før du flyttede den til det varmere rum.
Ja ja og ja den har nok lærmere stået i 3-4 uger og målinger viser at den er gæret godt ned,jeg har dog ikke fortaget målinger her på det sidste,drt der bare undre mig det er at den kan blive ved med at skabe tryk,modsat en Belgisk witt jeg bryggede i weekenden ,der var der slukket og lukket på 28 timer og den har ikke rørt sig siden M21 den gær har godt nok overrasket
Brugeravatar
KimJohansen
Indlæg: 585
Tilmeldt: 9. jan 2014, 11:04
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Re: S-23

Indlæg af KimJohansen »

Kold øl kan indeholde mere Co2 end varm. Når du flytter din lager øl til et varmere rum frigiver den Co2. Derfor ser det ud som om der stadig er gang i gæringen.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: S-23

Indlæg af Truntebryg »

Skævt eller ikke skævt - hvis det blopper i gærlåsen så holder det jo tæt ;-)

Undergæret Påskebryg lyder i mine øre som 3 poser gær/ spand - 4 hvis de ikke er helt nye.

Min erfaring er at for lidt gær, lyn hurtigt forlænger gæringen - da opformeringen går meget langsom hvis du gærer rigtig koldt.

Den samme type gær i 2 bryg, gav mig ca.1 uges gæring på frisk gær og 5 uger på den anden....

Nu er jeg ret så fedtet med gæren, så jeg under-pitcher generelt - så den der gik galt gik jo så rigtig galt.
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: S-23

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Den er ikke opformeret x4 så det er måske der den ligger, ret beset tror jeg nu ikke det har den helt store betydning, men derfor kan jeg jo godt undre mig.
Jeg tror jeg vil smide den ud i et par dage og derefter på fad.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: S-23

Indlæg af Truntebryg »

Jeg blev i-hverte-fald noget overrasket over at de 2 Bohemian Lagers var så forskellige på samme type gær.
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: S-23

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Kunne godt være jeg skulle nøjes med M54 til jeg har fået mig et fermenteringsskab.

Gudskelov er jeg mest glad for overgærede øltyper (selv om jeg er ret glad for Märtzen og Bock)
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: S-23

Indlæg af Truntebryg »

Hvad har du gæret S-23 ved af temperatur... Syntes folk skriver at den meget nemt giver frugt noter ;-)
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: S-23

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Truntebryg skrev:Hvad har du gæret S-23 ved af temperatur... Syntes folk skriver at den meget nemt giver frugt noter ;-)
De må den også gerne, den har stået i uopvarmet isoleret kælder hvor der plejer at være mellem 14-16 grader, har ikke målt med andet end ståpelsen
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: S-23

Indlæg af Thage »

Truntebryg skrev:Jeg blev i-hverte-fald noget overrasket over at de 2 Bohemian Lagers var så forskellige på samme type gær.
Du tænker performance og ikke smag?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: S-23

Indlæg af Truntebryg »

Ja - gæringstid, men den langsomme blev lidt sødere end den hurtige... smagen var nu rimelig ens.

Så de overanstrengte gærceller magtede så ikke hele opgaven ;-)
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"