Alkoholfri øl

Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Alkoholfri øl

Indlæg af Knet »

Helt enig Per.

Jeg tænker at mikkeler mfl i tillæg til gær gør brug af filtrering og osmose osv, som er os håbdbryggere foruden, for gæren alene gør det ikke.

Fandt dog denne artikel hvor whitelabs nederst nævner 3 gærstrenge egnet til low abv øl, da de producerer minimal alkohol (1-1,5%). Og så nærmer vi os. For så er der trods alt en OG og en SG at kunne måle udfra, hvis man så ikke fortsætter med genopvarmning. Og tjekkede lige den første streng, den er faktisk tilgængelig for os haandbryggere, fx hos maltbazaren, omend gær kræver brug af “modificeret” opskrift, hvad der så ikke redegøres nærmere for.

https://www.whitelabs.com/news/non-alco ... production" onclick="window.open(this.href);return false;

Ikke alkoholFRI men der skal drikkes en del 1% øl kontinuerligt, hvis man skal bygge en promille op og holde den på plus 0,5 over en aften, når der som tommelfinger regel forbrændes en genstand i timen. Mit sigte har dog ikke været gæster og førbarhed af biler, men mest, at jeg ikke altid selv “har brug” for alkoholen. Og til brug for gæster tør jeg ikke løbe an på mit amatørmåle udstyr. Endsige servere det for folk der ikke kan tåle alkohol af den ene eller den anden årsag (graviditet, føre bil, antabus osv).

jeg nærmer mig flere forsøg kan jeg mærke :-)

Vh. Kenneth
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Alkoholfri øl

Indlæg af JAFU »

På Svaneke Bryghus `s hjemmeside anfører de, at deres øl i serien Dont Worry (5 forskellige øl) bliver brygget med en specialgær, der kun omsætter sukkerater i urten svarende til max 0,5%. De uomsatte sukkerarter balancerer de så med humletilsætning.
De skriver desværre ikke noget om gærtypen, men i deres Pale ale version er der noget mere bundfald, end man normalt ser i kommerciel øl. Med mindre de har pasteuriseret øllet, burde det være muligt, at få dyrket gær op fra det bundfald.

/Jakob


Sent from my iPad using Tapatalk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Alkoholfri øl

Indlæg af Per »

Jeg har et par gange brygget en Session IPA hvor sigtet har været en ABV på 3,5 - 3,9. Den mæskes ved ca. 71° og en maltmængde på 4200 - 4400 gr. v/70% eff. til 20 ltr. Jeg har brugt WLP013 London Ale gæren 2 gang og S-05 1 gang, og fik omkring 4% - 4,5 ABV. Så der skal stadig justeres på opskriften.

Det kunne være interessant at prøve samme opskrift med enten WLP618 eller WLP603, for at teste smagen op mod dem jeg har brygget før, og ikke mindst se hvad der sker med ABV´en.

De 3 Session IPA´er jeg har lavet, har alle smagt rigtigt fint, og har været meget populære bl.a. pga. den lidt lavere ABV.

Jeg tror det skal testes.

Mvh. Per.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Alkoholfri øl

Indlæg af Per »

JAFU skrev:På Svaneke Bryghus `s hjemmeside anfører de, at deres øl i serien Dont Worry (5 forskellige øl) bliver brygget med en specialgær, der kun omsætter sukkerater i urten svarende til max 0,5%. De uomsatte sukkerarter balancerer de så med humletilsætning.
De skriver desværre ikke noget om gærtypen, men i deres Pale ale version er der noget mere bundfald, end man normalt ser i kommerciel øl. Med mindre de har pasteuriseret øllet, burde det være muligt, at få dyrket gær op fra det bundfald.

/Jakob


Sent from my iPad using Tapatalk
Hej Jakob.

Den jeg har smagt og refererer til er deres Hemp Ale. Den er tilsat "gavmilde mængder af Arianna humle og Bornholmerhamp" !!! What !!! Er det en hippie øl, sagde min søn. Den smag, den har bryder jeg mig slet ikke om.

Mvh. Per.
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Alkoholfri øl

Indlæg af JAFU »

Hej Per

Jeg er helt enig med hensyn til deres Hemp Ale. Den har en smag, som er off i forhold til, hvad jeg synes om.
Du skal i stedet gøre dig selv den tjeneste at smage deres Pale Ale og også deres julebryg i Dont Worry serien. Især Pale Ale`n er et hit her i huset.

Denne tråd har igen givet mig blod på tanden til ofre tid og kræfter på en hjemmebrygget (næsten) alkoholfri øl. Tak for at tage emnet op, Kenneth!

Mvh Jakob


Sent from my iPad using Tapatalk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Alkoholfri øl

Indlæg af Knet »

Det var så lidt Jakob :-) og tak for erfaringsdeling. Det lader til - også når man ser på andre sider end vores eget lille Forum - at være udfordrende.

Jeg skriver til White labs om de kan uddybe hvori behov for modificeret opskrift består og hvad de mener.

Vh. Kenneth
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Alkoholfri øl

Indlæg af Knet »

White labs siden kvitterede med en fejl om, at chatten var lukket. Håber de reagerer på min henvendelse som mail.

Her et link til ølentutiastens forrige anmeldelse af alkoholfri øl. Den er frit tilgængelig på side 30. Tænk har for nylig lavet test, der ikke er gratis. Bøgebryg og mikkelers øverst, svanekes pale ale i bund af tolv. Har ikke smagt de andre, men drikker netop nu svanekes. Kunne jeg lave sådan een ville jeg være glad!

https://www.epaper.dk/danskeoelentusias ... iasten-98/" onclick="window.open(this.href);return false;
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Alkoholfri øl

Indlæg af Knet »

Kort Update: White labs respons giver jeg ikke meget for.

Jeg spurgte deres support om:
- Hvad de mener med “modificeret opskrift” når gær er wlp618
- om hvad det betyder at deres gær er en “vild gær” og man altså, som med brett, hvor man risikerer ikke at kunne komme af med det igen, risikerer samme.

De svarede så på chatten noget uforståeligt, at der skulle tilsættes en liter pr. barrel. Fik aldrig svar pr mail.

Har også forfulgt sporet med at opvarme. Og flere mener det er utopi, da de siger, at det er som destillering og at det tager meget længere tid end 30 minutter i ovn kan fordampe.

Coldmashing er en ting jeg tidligere har spurgt ind til på Forum. Det skulle resultere i flere ikke forgærbare sukkerarter. I de forsøg jeg har set på YouTube mv, der har øl også haft bismag.

Brewdog har lagt deres opskrift på Nanny State tilgængelig. Har ikke smagt den. Men den er 0,5%, pakket med humle (ibu på 55), gæret med standard gær US05 eller wyeast1056 gær, og pakket med 8 (!) malte. Primært special malt. Helt normal brygproces, hvor de så har valgt tilgangen at nedskalere maltmængde, men maltene og deres ringe forgærbarhed, byder måske på anstændig krop, der kan bære bitterheden fra de 55 ibu. Så det ikke er smagsløs saftevand. Eller bare humlevand.

Den tror jeg, at jeg prøver af. Kan de sælge den til 30 kr flasken, kan den vel ikke være helt håbløs, selvom jeg ikke forventer en Pliny ...

https://brewdogrecipes.com/recipes/nanny-state" onclick="window.open(this.href);return false;

Vh. Kenneth
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Alkoholfri øl

Indlæg af Per »

Knet skrev:Kort Update: White labs respons giver jeg ikke meget for.

Jeg spurgte deres support om:
- Hvad de mener med “modificeret opskrift” når gær er wlp618
- om hvad det betyder at deres gær er en “vild gær” og man altså, som med brett, hvor man risikerer ikke at kunne komme af med det igen, risikerer samme.

De svarede så på chatten noget uforståeligt, at der skulle tilsættes en liter pr. barrel. Fik aldrig svar pr mail.

Har også forfulgt sporet med at opvarme. Og flere mener det er utopi, da de siger, at det er som destillering og at det tager meget længere tid end 30 minutter i ovn kan fordampe.

Coldmashing er en ting jeg tidligere har spurgt ind til på Forum. Det skulle resultere i flere ikke forgærbare sukkerarter. I de forsøg jeg har set på YouTube mv, der har øl også haft bismag.

Brewdog har lagt deres opskrift på Nanny State tilgængelig. Har ikke smagt den. Men den er 0,5%, pakket med humle (ibu på 55), gæret med standard gær US05 eller wyeast1056 gær, og pakket med 8 (!) malte. Primært special malt. Helt normal brygproces, hvor de så har valgt tilgangen at nedskalere maltmængde, men maltene og deres ringe forgærbarhed, byder måske på anstændig krop, der kan bære bitterheden fra de 55 ibu. Så det ikke er smagsløs saftevand. Eller bare humlevand.

Den tror jeg, at jeg prøver af. Kan de sælge den til 30 kr flasken, kan den vel ikke være helt håbløs, selvom jeg ikke forventer en Pliny ...

https://brewdogrecipes.com/recipes/nanny-state" onclick="window.open(this.href);return false;

Vh. Kenneth
Hvad nu hvis man bruger WLP603? Det ser ikke ud til at være en vildgær.

Mvh. Per.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Alkoholfri øl

Indlæg af Knet »

Det kan være den gær kan gøre det. Ved reelt heller ikke hvor vild en gær 618 kan være. Det kommer fra et laboratorium og er jo ikke en spontan gæring i et åbent lambic fad. Men jeg er meget lidt vidende på det område. Vil bare helst ikke have noget inden for døren der tvinger mig til alkoholfri bryg i al fremtid - ha ha ha.
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Alkoholfri øl

Indlæg af JAFU »

Jeg tror ikke, du behøver være nervøs for, at den gær dømmer dig til brygning af alkoholfri øl resten af din tid, Kenneth ;-)
Ud fra oplysningerne napper den kun de allermest nemt tilgængelige sukkerarter og lader blandt andet maltose være. Vores sædvanlige gærtyper vil stadig have masser at guffe løs af.

Men ... det betyder vel så også, at hvis man benytter den gær til en lavalkohol øl, skal man vel være yderligere meget påpasselig med hygiejnen. En eventuel infektion bliver ikke hæmmet synderligt af en lav alkohol procent, og samtidig vil der være masser af uomsat maltose tilstede. Risikoen for flaskebomber vil være reel.

Den risiko er væk, hvis man går efter Nanny State opskriften, du linker til. Den øl får blandede anmeldelser på diverse apps og sites, men de fleste negative lader til at holde den op mod ikke-alkoholfri øl, og generelt scorer den et stykke over gennemsnittet for alkoholfri øl.

For mig at se, er det to gode muligheder for at komme i mål med en god lavalkohol øl. Risikoen for infektion får mig nok til at vælge Nanny State opskriften som mit første forsøg.


Sent from my iPad using Tapatalk
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Alkoholfri øl

Indlæg af mhn »

Fermentis holdt et webinar om deres LA-01 gær. Desværre var konklusionen, at hvis man ikke kan pasteurisere, er den yderst risikabel at bruge. Der er alt for meget sukker tilbage.

En anden besked var, at der skal påvirkning til for at få den på markedet i håndbryg pakninger. :-)
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Alkoholfri øl

Indlæg af Knet »

Jeg er også et par steder stødt på den med øget risikoforøgende infektion. Det skal ikke være nemt.

Craft Beer Channel har anmeldt en række af brewdogs alkoholfri øl, i blindtest og i hver session en alkoholfri mod to alkoholholdige. Der rater de ret ok. De gætter den alkoholfri hver gang, men foretrækker den faktisk i nogle af tilfældene. https://youtu.be/Bdcgxa7ElQU" onclick="window.open(this.href);return false;
De to herrer rejser jo i øvrigt verden tynd fra craftbrewery til craftbrewery og smager løs.

Breedog viser sig at have mange alkoholfri øl. De har dog kun frigivet opskrift på nanny state. De har faktisk også åbnet den første alkoholfri ølbar i London. Så de må tro på det.
https://www.brewdog.com/blog/we-are-ope ... e-beer-bar" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg går efter nanny State, selvom jeg er spændt på ibu vs krop.
Erfaringen med den gør nok, at man selv kan eksperimentere lidt rundt, med afsæt i den.

Vh. Kenneth
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Alkoholfri øl

Indlæg af Knet »

Nå, så fik jeg eksperimenteret lidt. På mit første forsøg valgte jeg at coldmashe. Jeg har tidligere skrevet om det herinde, men ingen havde tilsyneladende erfaringer. Coldmashing går ud på at brygge efter en helt almindelig opskrift, men at mæske med koldt vand. Og så at sætte mæskekar på køl. Det udtrækker volumen til krop, farve og en vis mængde forgærbare sukkerarter, dog med en lav OG.

Jeg brugte en opskrift med maris otter som base (4,25), rug (0,5) og melanoidin (0,25). Sidstnævnte for at prøve at give noget krop.

Masken kom op på 15 liter ved en fejl. Lidt for meget i forhold til forhold 1: 2,6, men det var fordi jeg overvejede at lave det som “no sparge”, hvor al væske blev tilsat fra start. Ved så, at den metode har effekt på effektiviteten, som bliver lavere ved no sparge, og OG forventede jeg i udgangspunktet blev lav. Så ingen grund til at hjælpe yderligere til. Stoppede derfor ved 15 liter og brugte resten til at sparge med.

Det røg i køleren i 24 timer og first runnings (10 liter) kom ud med OG 1020. Sparge med 18 liter sluttede på 1007. 28 liter røg i gryden med en preboil OG på 1010.

Humlede så med 10 gram Simcoe i 60 minutter for basis bitterhed.
Whirlpoolede 30 gram mosaic og 30 gram amarillo ved 80 grader.

Endte med 24 liter og en OG på 1018.

Hældte det hele varmt i gærspand og forseglede den. Smed den udenfor hvor den kølede til natten over, så der kunne tilsættes gær dagen efter. Normalt ville jeg have brugt min chiller, men bryggede indenfor på en hverdagsaften og orkede ikke at rigge det til. At brygge på hverdagsaften lader sig gøre, når mask allerede er klar, fordi den ikke kræver opvarmning af vand, en times mæskning osv.

Gæren var en US-04, som jeg har prøvet en gang før, hvor jeg var overvældet over hvor hurtigt den sparkede i gang. Det kan man så ikke lige sige om gæren i kontekst af nævnte øl. Den var et par dage om at komme i gang.

Efter nogle dage da aktiviteten stilnede af, så tilsatte jeg 15 gram mosaic og 15 gram amarillo som tørhumling.

Den endte på FG 1006 og altså ca 1,5 pct. abv. Ja, ok....alkoholfri var den ikke. Men det var nu heller ikke planen med dette forsøg. Snarere at se, om der overhovedet kunne laves noget drikkeligt.

Tappede og tvangskarbonerede.

Og så til smagen. Dejligt humlet. Ikke for meget til min smag, selv om jeg var lidt bekymret for OG IBU forholdet. Og kroppen er der. Bestemt ikke fyldig, men jeg synes fint den kan måle sig med de øl jeg har smagt på det seneste i den lette afdeling, hvor det dog forekommer, at de sparer på humlen. Eller måske er det fordi den er frisk fra fad, at den smager af mere? En “københavner” er heller ikke det samme som en thebirkes på Fyn, hvor sidstnævnte er uden remonce (erfarede jeg skuffet da jeg kom hjem fra bageren). Og det er måske essensen: den står ganske fint mål med mine forventninger, for jeg havde ikke forventet en fuldkroppet IPA på 7%. Og skal man drikke begge på samme aften, skal man selvfølgelig slutte med den kraftige :-) Men ganske drikkelig er den synes jeg og det er ikke sidste gang jeg prøver kræfter med det.

Når man coldmasher, så løber masken let igennem. Det er tyndt og melet i farven. Jeg har en gryde med triclad bund, som jeg frygtede ville brænde på. Så jeg rørte hyppigt. Viste sig dog ubegrundet, men har set video hvor en person brænder brygget på. Der forekom at være mange proteiner i og det flokulerede i klumper under kogning.

Coldcrashede derfor og gav den en teske gelatine.

Der er en artikel fra Briess her: https://www.brewingwithbriess.com/blog/ ... lications/" onclick="window.open(this.href);return false;

Og en interessant tråd her:
https://www.homebrewtalk.com/threads/lo ... er.673443/" onclick="window.open(this.href);return false;
43151DDF-6F23-4BD8-BBA3-EEF12A091A54.jpeg
Senest rettet af Knet 25. mar 2021, 07:49, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Thor
Indlæg: 271
Tilmeldt: 7. nov 2010, 19:37
Geografisk sted: 5881 Skårup

Re: Alkoholfri øl

Indlæg af Thor »

En flot gennemgang Kenneth. Tror dog ikke jeg vil gøre dig efter,men men meget informativt og interessant. Tak for det.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"