Lav OG og uklar urt

MKallestrup
Indlæg: 19
Tilmeldt: 12. jan 2020, 22:17

Lav OG og uklar urt

Indlæg af MKallestrup »

Hej Alle

Håber der er en der kan hjælpe mig med fejlfinding på mit setup?

Mit primære problem er lav virkningsgrad og uklar urt, på et nyt og ret lille hjemme-fusket Herms-setup.

Jeg kan ikke ramme en virkningsgrad på mere end 55-60%, i en test bryg med OG på 1050. Der til er urten meget uklar.

Beskrivelse af anlæg:
Lille anlæg der passer med brug i lille køkken.
Mæskekar, spand-i-spand 16l. Inderspand fungerer som falsk bund og har 50xø5 hullet i bunden, samt er udstyret med fintmasket rustfrit stålnet fra stænklåg.
Volumen under falsk bund er ca. 2,5l.

Under mæsk cirkuleres urt gennem spiral nedsænket i 10l gryde for spargevand. Temperatur i spargegryde styres med pid regulator og holdes 1 - 2 grader over mæsketemperatur (passer med pumpe kan køre kontinuerligt)
Urt cirkuleres med ca. 5l/min.

Test bryg: volumen 8 liter.
Mæskevand, 5l + 2,5l under falsk bund.
Temperatur før tilsætning af malt 72°c.
Malt 2kg Fuglsang pilsner malt.
Mæskning i 75min ved 62° + 20min ved 74°.
Temperatur øgning fra 62° til 74° tog ca. 10 min og skete ved at spargevand temperatur blev øget til 78° og sænket til 76° igen da mæsken var nået 74°.

Efter endt mæsk øges spargevand temperatur til 79°.
Masken tappes over i 18l gryde med ca. 2l/min, mens der tilføres spargevand i ca. Samme hastighed, total ca. 6l.

Der tappes 10 liter urt, hvor OG måles til ca. 1040
Skulle være kogt ind til 8l, men kasseret som følge af lav OG og uklar urt.

Der tappes yderligt ca. 3 liter hvor OG er 1030.

Mæskekagen smager stadig ret sød, så der er sukker tilbage endnu. Hvorfor er det ikke opløst i urten?

Malt er ren Fuglsang pilsner malt fra lundteknik (købt valset i starten af januar og opbevaret i tæt pose ved ca. 10°).

Hvad gør jeg galt?

Jeg tænker selv at den forholdsvise store volumen under falsk bund er med til at sænke virkningsgraden.
Men er der andet?

Men hvorfor er min urt uklar. Jeg ved ikke hvordan uklarhed måles, men en 5-krone i bunden af en kop, er ikke synlig når den er dækket af ca. 1,5 cm. Urt...

Termometer og pid regulator er kontrolleret og målet rigtigt inden for 0.5° C.
MKallestrup
Indlæg: 19
Tilmeldt: 12. jan 2020, 22:17

Re: Lav OG og uklar urt

Indlæg af MKallestrup »

urt.jpg
Lige et billede af urten
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lav OG og uklar urt

Indlæg af grøntoft »

Skal lige forstå det korrekt: har du smidt urten ud?

Mht uklarheden, har du brugt noget til at klare urten, for eksempel carrageenan eller Irish Moss?

Sendt fra min GM1913 med Tapatalk
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 11:03

Re: Lav OG og uklar urt

Indlæg af TvedeBryg »

Kan det være at du recirculerer lidt for kraftigt? Her på forum skriver flere om ca. 1l/min er passende. Ved for høj hastighed kan du nærmest suge tørt under den falske bund, og sikkert forcere små partikler (uklarhed) igennem masken.
Mikkel

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Lav OG og uklar urt

Indlæg af Borg »

MKallestrup skrev: Masken tappes over i 18l gryde med ca. 2l/min, mens der tilføres spargevand i ca. Samme hastighed, total ca. 6l.

Der tappes 10 liter urt, hvor OG måles til ca. 1040
Skulle være kogt ind til 8l, men kasseret som følge af lav OG og uklar urt.

Hvad gør jeg galt?
Allerførst så er OG den måling der tages af urten når den er kogt, og den er altid i forhold til den aktuelle volumen.
Havde du kogt din urt ind fra 10 til 8 liter, ville OG (i de 8 liter) have været 1.050. Og det var vist dit mål, ikk’?

I det citerede skriver du, at du tapper “masken” over i en 18 liters gryde mens der tilføres spargevand. Og bagefter skriver du, at du tapper 10 liter urt af.

Der er noget i det der ikke er som det skal være, eller som er skrevet forkert.

Den normale proces er, at der fra mæskekarret, under den falske bund, tappes urt over i kogekarret, og når urten står et par cm over masken (som er betegnelsen for den våde malt), begynder du at hælde spargevandet forsigtigt oveni, så masken ikke forstyrres.
På den måde tappes den sæde urt ud for neden, og spargevand tilføres for oven. Og dermed vaskes sukkeret ud af masken.

Gør du dette, får du også en ganske klar urt.

Derudover skal du ned i hastighed på din pumpe. Specielt i et så lille setup er det vigtigt.
Recirkulering 0,5 - 1 liter i minuttet. Og når du begynder at si din urt fra, så må det gerne være 0,5 liter i minuttet.

Volumen under din falske bund er ikke dit problem. Du har er vand/malt-forhold over den falske bund på 2,5:1, hvilket til almindelig styrke øl er OK. Hold det mellem det og 3:1.

Ellers lyder din beskrivelse til, at du har ganske godt styr på processen og dit udstyr.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
MKallestrup
Indlæg: 19
Tilmeldt: 12. jan 2020, 22:17

Re: Lav OG og uklar urt

Indlæg af MKallestrup »

Mange tak for konstruktivt input :)
grøntoft skrev:Skal lige forstå det korrekt: har du smidt urten ud?

Mht uklarheden, har du brugt noget til at klare urten, for eksempel carrageenan eller Irish Moss?

Sendt fra min GM1913 med Tapatalk
Ja jeg ved godt det nærmest er helligbrøde..

Men det var en "system test" der ikke skulle blive til øl. Jeg havde dog regnet med at fryse urten i 0,5l flasker og bruge til gærstarter. - Men det hele havde drillet og klokken var blevet tæt på midnat, så opgav projektet, hældte urten ud og gik i seng...

Jeg har ikke klaret urten, men har tidligere fået en meget klarer urt, i et helt primitivt setup uden temperatur styring og recirkulation :(
Borg skrev:
MKallestrup skrev: Masken tappes over i 18l gryde med ca. 2l/min, mens der tilføres spargevand i ca. Samme hastighed, total ca. 6l.

Der tappes 10 liter urt, hvor OG måles til ca. 1040
Skulle være kogt ind til 8l, men kasseret som følge af lav OG og uklar urt.

Hvad gør jeg galt?
Allerførst så er OG den måling der tages af urten når den er kogt, og den er altid i forhold til den aktuelle volumen.
Havde du kogt din urt ind fra 10 til 8 liter, ville OG (i de 8 liter) have været 1.050. Og det var vist dit mål, ikk’?
Gal betegnelse jeg bruger, helt enig :)
Hvad hedder den vægtfylde man måler inden kogning? Jeg er helt enig med dig i, at OG er vægthylde på den færdig kogte urt, inden gæring.

Mit mål var en virkningsgrad på 80%, hvilket jeg har beregnet til OG 1050 ved 10l eller 1060 ved 8 liter.
Jeg ender på 1040 ved 10l (Omregnet til 1050 ved 8l - efter kogning) hvilket er en virkningsgrad på ca. 65%, som jeg mener er for lav.

I mit tidligere setup uden temperatur styring og recirkulation, ramte jeg typisk omkring 70-75%.
Borg skrev:
I det citerede skriver du, at du tapper “masken” over i en 18 liters gryde mens der tilføres spargevand. Og bagefter skriver du, at du tapper 10 liter urt af.

Der er noget i det der ikke er som det skal være, eller som er skrevet forkert.
Det kunne jeg have formuleret bedre.

Grydens volumen er på 18l, men det er egentligt unødig information, jeg udnytter kun de 10l, da jeg kun tapper 10l urt.
Borg skrev:
Den normale proces er, at der fra mæskekarret, under den falske bund, tappes urt over i kogekarret, og når urten står et par cm over masken (som er betegnelsen for den våde malt), begynder du at hælde spargevandet forsigtigt oveni, så masken ikke forstyrres.
På den måde tappes den sæde urt ud for neden, og spargevand tilføres for oven. Og dermed vaskes sukkeret ud af masken.

Gør du dette, får du også en ganske klar urt.
Da jeg har en lille volumen væske i et kar med diameter på 28cm, står urten kun ca. 2 cm over masken fra start af.
Derfor begynder jeg at tilsætte spargevandet umildbart samtidigt med jeg tapper over i kogekaret.
Jeg må prøve at tappe mere urt, inden jeg tilfører spargevand.
Borg skrev:
Derudover skal du ned i hastighed på din pumpe. Specielt i et så lille setup er det vigtigt.
Recirkulering 0,5 - 1 liter i minuttet. Og når du begynder at si din urt fra, så må det gerne være 0,5 liter i minuttet.
Det er super input, havde jeg ikke overvejet. :)
Borg skrev: Volumen under din falske bund er ikke dit problem. Du har er vand/malt-forhold over den falske bund på 2,5:1, hvilket til almindelig styrke øl er OK. Hold det mellem det og 3:1.

Ellers lyder din beskrivelse til, at du har ganske godt styr på processen og dit udstyr.
Takker :)
MKallestrup
Indlæg: 19
Tilmeldt: 12. jan 2020, 22:17

Re: Lav OG og uklar urt

Indlæg af MKallestrup »

Så blev der kørt endnu en bryg igennem.

Pumpe flow reduceret til 1l min.
Mæskekar er blevet yderligt isoleret for at sikre konstant og ensartet temperatur med det mindre flow.

Urten er blevet meget mere klar og er tilfreds på det punkt.

Virkningsgraden er dog faldet til 60%

Målet var OG på 1085, som tilsvarer virkningsgrad på 70%
Men endte på 1069, som giver virkningsgrad på 57%

Jeg kan stadig ikke gennemskue hvorfor jeg har så lav virkningsgrad.

Hvad opnår i andre normalt af virkningsgrad?
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Lav OG og uklar urt

Indlæg af Borg »

MKallestrup skrev:Målet var OG på 1085, som tilsvarer virkningsgrad på 70%
Men endte på 1069, som giver virkningsgrad på 57%

Jeg kan stadig ikke gennemskue hvorfor jeg har så lav virkningsgrad.
Du nævner kun din OG, ikke planlagt og opnået volumen. Det er en væsentlig parameter, da de to værdier er begge grundlaget for beregning af virkningsgraden.
Stemmer opnået volumen med din planlagte volumen?
Hvordan er din proces om sining og sparge?
Som jeg husker det, havde du en ret lav vandmængde i forhold til din maltmængde. Prøv at forøge det til 3 liter vand pr. kg malt, eksklusive volumen under din falske bund.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
MKallestrup
Indlæg: 19
Tilmeldt: 12. jan 2020, 22:17

Re: Lav OG og uklar urt

Indlæg af MKallestrup »

Hej Borg, igen tak for input :)

Målet var volumen på 9l og endte også på 9l. Inden kogning var volumen på 10l.
Volumen på 9l er valgt, da det så passer med der er ca. 7,5l øl der skal på flaske (og lidt smagsprøver undervejs). Hvilket er en 15 stk. kasse 0,5l flasker.

vand / malt forholdet var på 2,8 (9,5l vand / 3,5kg malt + 2,5l vand under falsk bund)

Efter mæskning tappede jeg ca. 3l urt med 0,5l/min, inden jeg begyndte at tilføre spargevand.
Jeg tilførte ca. 5l spargevand v78° C. i løbet af en periode på 5-6min, mens jeg tappede yderligt 7l urt.

Jeg havde tilført lige rigeligt spargevand, da jeg kunne tapper yderligt ca. 2 l. urt.
Disse 2 liter urt, var dog for tyndt til jeg ville tilføre dem til min allerede tynde urt.
SG på de 2 liter tynd urt målte jeg til ca. 1035, så efterfølgende beregning har vist, at havde jeg tilført dem til min urt, var virkningsgrad stort set uforandret.
Nu er de i stedet frosset, og bliver senere anvendt til gærstarter.
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Lav OG og uklar urt

Indlæg af HoegildBryghus »

Hvad med din maltmølle, når din si kan klare så stort flow kunne det jo være at din malt er malet for groft, det vil give en dårlig udnyttelse al malten.
MVH
Uffe Brun
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Lav OG og uklar urt

Indlæg af Borg »

Det lyder igen til, at du har styr på din proces.

Det der fanger mig denne gang er din SG når du er færdig med at sparge. 1035 er ganske enkelt for højt. 1010 bør være målet. Og det betyder, at du har alt for meget sukker tilbage i din mask. Netop det du mangler i din urt.

Prøv derfor at fokusere på din sining og sparge. Vand er “doven”, og løber den letteste vej gennem maltlaget. Hvis der er kanaldannelser i maltlaget, får du ikke alt sukkeret med ud.
En god omrøring til sidst, og 5 minutters recirkulation kan mæske gøre en forskel.

Prøv også at beregne den præcise mængde spargevand, så du ikke står med noget tilbage, når al urt er ført over i kogekarret.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Lav OG og uklar urt

Indlæg af Per »

Hej.

Undskyld jeg bryder ind i tråden, men i forhold til en SG på 1010, - jeg går ud fra at du mener i kavanten, altså den urt, der opsamles via spargningen. Eller er der nogle begreber jeg misforstår?

Jeg bruger en beregner, jeg fundet et sted (husker ikke lige hvor) der går ud på beregning af antal ltr. kavant, der skal fortyndes med for at få den planlagte BG. Hvis jeg skal bruge en kavant med en urtstyrke på 1010, så bliver min BG meget lav, og så meget tab/indkogning har jeg ikke til at kunne ramme den planlagte OG, i hvert fald ikke på mit udstyr.

I følge min statistik (taget over ca. 30 bryg) ligger min BG ca. 8 - 10 Öesle point under min OG. Mit afkog, krymp og trub er ca. 6 ltr. ved 60 min. kogning.

Mvh. Per.
Vedhæftede filer
Sammenblanding af urt og kavent.xlsx
(11.87 KiB) Downloadet 386 gange
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Lav OG og uklar urt

Indlæg af Borg »

Per skrev:Hej.

Undskyld jeg bryder ind i tråden, men i forhold til en SG på 1010, - jeg går ud fra at du mener i kavanten, altså den urt, der opsamles via spargningen. Eller er der nogle begreber jeg misforstår?

Jeg bruger en beregner, jeg fundet et sted (husker ikke lige hvor) der går ud på beregning af antal ltr. kavant, der skal fortyndes med for at få den planlagte BG. Hvis jeg skal bruge en kavant med en urtstyrke på 1010, så bliver min BG meget lav, og så meget tab/indkogning har jeg ikke til at kunne ramme den planlagte OG, i hvert fald ikke på mit udstyr.

I følge min statistik (taget over ca. 30 bryg) ligger min BG ca. 8 - 10 Öesle point under min OG. Mit afkog, krymp og trub er ca. 6 ltr. ved 60 min. kogning.

Mvh. Per.
Kaventen er den del af urten der er til overs, når man har overført al den urt man har planlagt.
I gamle dage var det den del man brugte til daglig øl (det tynde øl), mens den første aftapning var herreøl (til herremanden).
Den metode man brugte den gang, kalder vi i dag batch sparge. Her tappes al urt af mæskekarret, hvorefter det fyldes op igen, røres rundt, og tappes af igen. Oftest i tre batches.
I dag benyttes oftest metoden fly sparge, hvor spargevandet løbende tilsættes, samtidig med at urten tappes af. Og lavet præcis, er der ingen kavent her. Du bør kunne beregne, hvor meget spargevand du skal anvende, eller få hjælp fra bryggesoftware (jeg benytter selv BeerSmith).

Almindeligvis siger man, ar man skal stoppe “run off” når SG når 1.010, da man ellers risikerer at få tanniner fra skaldelene med i urten. Der var årsagen til at jeg nævnte den værdi. Og i forhold til den oplyste SG ved afslutning af run off, var der simpelthen for stor forskel, med en masse sukker tilbage i mæskekarret. Og det mente jeg kunne være årsagen til hans “dårlige” effektivitet.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Lav OG og uklar urt

Indlæg af Per »

Borg skrev:
Per skrev:Hej.

Undskyld jeg bryder ind i tråden, men i forhold til en SG på 1010, - jeg går ud fra at du mener i kavanten, altså den urt, der opsamles via spargningen. Eller er der nogle begreber jeg misforstår?

Jeg bruger en beregner, jeg fundet et sted (husker ikke lige hvor) der går ud på beregning af antal ltr. kavant, der skal fortyndes med for at få den planlagte BG. Hvis jeg skal bruge en kavant med en urtstyrke på 1010, så bliver min BG meget lav, og så meget tab/indkogning har jeg ikke til at kunne ramme den planlagte OG, i hvert fald ikke på mit udstyr.

I følge min statistik (taget over ca. 30 bryg) ligger min BG ca. 8 - 10 Öesle point under min OG. Mit afkog, krymp og trub er ca. 6 ltr. ved 60 min. kogning.

Mvh. Per.
Kaventen er den del af urten der er til overs, når man har overført al den urt man har planlagt.
I gamle dage var det den del man brugte til daglig øl (det tynde øl), mens den første aftapning var herreøl (til herremanden).
Den metode man brugte den gang, kalder vi i dag batch sparge. Her tappes al urt af mæskekarret, hvorefter det fyldes op igen, røres rundt, og tappes af igen. Oftest i tre batches.
I dag benyttes oftest metoden fly sparge, hvor spargevandet løbende tilsættes, samtidig med at urten tappes af. Og lavet præcis, er der ingen kavent her. Du bør kunne beregne, hvor meget spargevand du skal anvende, eller få hjælp fra bryggesoftware (jeg benytter selv BeerSmith).

Almindeligvis siger man, ar man skal stoppe “run off” når SG når 1.010, da man ellers risikerer at få tanniner fra skaldelene med i urten. Der var årsagen til at jeg nævnte den værdi. Og i forhold til den oplyste SG ved afslutning af run off, var der simpelthen for stor forskel, med en masse sukker tilbage i mæskekarret. Og det mente jeg kunne være årsagen til hans “dårlige” effektivitet.
OK. Tak for info. Jeg har blandet begreberne lidt sammen - spargevand og kavant.

Når man brygger i de her moderne "kaffemaskiner" (BrewMonk, Danbrygger, Brewolution osv.) er det næsten umuligt at følge med i udviklingen af BG under spargning, da man ikke kan måle i urten, hvis man fly-sparger. Derfor har jeg batch-sparget indtil nu, for at kunne måle på både første aftapning samt spargevandet, og der af aflede hvor meget og hvor kraftig spargevand, der skal tilsættes første aftapning for at nå den planlagte BG. Men jeg vil prøver at stole på mine beregninger og min statistik og fly-sparge næste gang.

Mvh: Per.
MKallestrup
Indlæg: 19
Tilmeldt: 12. jan 2020, 22:17

Re: Lav OG og uklar urt

Indlæg af MKallestrup »

Tak for hjælpen med mit setup :-)
Jeg har endeligt fået brygget igen :-)
Resultatet blev perfekt klar urt og en virkningsgrad på 83% ved en OG på 1074.
Det er vidst godkendt.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"