Gode råd til Amerikansk IPA

jkj56
Indlæg: 26
Tilmeldt: 12. feb 2014, 10:04
Geografisk sted: helsingør

Re: Gode råd til Amerikansk IPA

Indlæg af jkj56 »

Er California Ale Yeast det samme som WLP001?
mer-man
Indlæg: 38
Tilmeldt: 5. jun 2015, 13:21
Geografisk sted: Hornsherredvej 4070

Re: Gode råd til Amerikansk IPA

Indlæg af mer-man »

Jeps.
BN Army, BIAB brewer
Brugeravatar
Øystein
Indlæg: 325
Tilmeldt: 6. jan 2013, 23:14
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: Gode råd til Amerikansk IPA

Indlæg af Øystein »

Dntb1985 skrev:
Thage skrev:Der er en forskel.... her opleves en mere blød øl fornemmelse hvilket gør brygget meget bedre. Vedr. Vådgær giver det mest hvor gæren har en stor effekt dvs. US-05 er fint til de øl hvor gær skal være anonym. Bryggede en la fin du monde klon på trappist gær, og det jeg smagte fra gærstarter bringer den skønt med til øllet - så er det trist hvis hårdt vand ødelægger fornemmelsen/eftersmag etc


Sent from my iPhone using Tapatalk
jeg er storforbruger af US-05, da jeg laver ret meget amerikansk øl (er ret tilfreds med den). Men har stadig hørt at californian ale yeast skulle lige være det hak bedre en us-05..
Jeg har oplevet markant forskel på mine øl efter at jeg begyndte dels at vandbehandle og især efter jeg fik bedre styr på gæringstemperaturen. Selve mæskeprocessen har jeg udført på mange måder og på flere setups. Jeg oplever ikke den markante forskel på BIAB eller et klassisk setup med flysparge, på nær når det gælder mæskeeffektivitet.
Ved lyse øl som Pale ale og IPA synes jeg at den lidt "tørre" bitterhed som jeg oplevede inden vandbehandling er væk.
Min fremgangsmåde ligner Truntebrygs dvs. 75-80% RO vand resten er Oddervand. Jeg tilsætter også 9 gram cacl(nonoxal) og 3 gram kalk til 40 liter vand. Til helt lyse øl bruger jeg også lid surmalt.
Du kan eventuelt downloade bru'nwaters regneark og give dig i kast med nørderiet.
En stor forskel oplevede jeg også da jeg fik styr på gær temperaturen.
Her bruger jeg en gammel fryser, et varmelægme fra biltema og en st1000. Og det er pænt stor forskel på om US 05 gærer ved stabil 18 grader eller følger den svingende indendørstemperatur.


Sent from my iPad using Tapatalk
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Gode råd til Amerikansk IPA

Indlæg af Thage »

Øystein skrev: Og det er pænt stor forskel på om US 05 gærer ved stabil 18 grader eller følger den svingende indendørstemperatur.


Sent from my iPad using Tapatalk

Fik nok indført styring af temp, før jeg fik smagsløg med, så hvad oplever du forskelligt? Har prøvet både 18 og 20 grader uden at opleve stor forskel, ville gerne fremme humlesmagen mest muligt - og sjovt nok gav mængden af humle bedst effekt :)
Hvis jeg prøver at huske tilbage, er jeg nok mest til at den stabile gæring giver en renere smag, end 22-23(måske værre) omgivelsers temp i bryggers giver...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Øystein
Indlæg: 325
Tilmeldt: 6. jan 2013, 23:14
Geografisk sted: 8300 Odder

Gode råd til Amerikansk IPA

Indlæg af Øystein »

Thage skrev:
Øystein skrev: Og det er pænt stor forskel på om US 05 gærer ved stabil 18 grader eller følger den svingende indendørstemperatur.


Sent from my iPad using Tapatalk


Hvis jeg prøver at huske tilbage, er jeg nok mest til at den stabile gæring giver en renere smag, end 22-23(måske værre) omgivelsers temp i bryggers giver...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er også min pointe mht. temperaturstyring. Fik det muligvis ikke formuleret klart nok.
Sent from my iPad using Tapatalk
BrewBros
Indlæg: 127
Tilmeldt: 23. dec 2015, 18:52
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Gode råd til Amerikansk IPA

Indlæg af BrewBros »

Har også brygget gode ipa i Viborg :-)
Kig også på Sulfat-Chlorid forholdet. Vi ligger på ca. 6:1.
Jo mere sulfat des mere humlesmag og bitterhed.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"