Råd til nybegynder søges

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
peterlieberkind
Indlæg: 41
Tilmeldt: 8. aug 2021, 20:59

Råd til nybegynder søges

Indlæg af peterlieberkind »

Jeg har en maltmaster 45L anlæg og søger lidt råd og vejledning, ift. brug af disse bryganlæg.

1. Hvornår bruges låget på bryganlægget under mæskning og urtkogning?

2. Oplever andre at niveauet i stigerøret og markeringerne i karet, ikke helt stemmer overens?

3. Bruger I andre overløbsrøret? Hvis I gør, piller I så øverste si af, så man kan røre i masken?

4. I nogle opskrifter skal man gradvist opjustere temp under mæskning. Eks:

Mæsknings periodens 80 minutter:
Mæsk i 10 minutter ved 52 °C.
Varm op til 63 °C og mæsk i 30 minutter.
Varm op til 72 °C og mæsk i 30 minutter.
Varm op til 78 °C og udmæsk i 10 minutter.

Skal man så skrue temp op og vente til anlægget har nået ønsket temp og så starte tiden, eller starter tiden når man indstiller temp?

5. Bør man købe et ekstra brev gær til et all grain kit (25L), eller burde der være tilstrækkeligt med gær i kittet?

6. Når man benytter fustage, skal der så bruges sukker? og hvis man gør, så skal der vel tages højde for det, når CO2 tilføres?

7. Kan det anbefales at investere i en maltvalse i den billige ende, med 2-3 ruller, fremfor at få det valset fra forhandleren?


På forhånd tak, og beklager hvis spørgsmålene er nogen som går alt for meget igen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 08:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Råd til nybegynder søges

Indlæg af grøntoft »

Jeg har ikke selv en Maltmaster, men jeg gætter på at de små bryganlæg er stort set ens når det kommer til konstruktion og betjening.
  • 1: Du må gerne bruge låget under mæskning, det holder en smule på varmen, men har ellers ikke nogen funktion. Under kogning vil jeg lade være med det, da det kan resultere i DMS (Dimethylsulfid), en afsmag af kogte majs eller kogte kål. Det fordamper gerne under kogning, men hvis du holder låget på kan det ikke fordampe.

    2: Jeg tror ikke at der er nogen bryganlæg hvor litermarkeringerne er helt nøjagtige. Du kan måske være heldig at markeringerne er mere nøjagtige i de dyrere anlæg.

    3: Jeg bruger personligt overløbsrøret. Jeg mener at når anlægget er konstrueret sådan, så er det fordi at det skal anvendes sådan. Jeg ved der er nogle der ikke bruger den øverste si, det gør jeg. Jeg rører heller ikke i masken under mæskning, derimod gør jeg meget ud af at få rørt grundigt i masken ved indmæskning. Jeg presser heller ikke topsien ned i masken, men lader den kun lige røre. Det resulterer i at når jeg skal mæske ud, så er masken sunket et par cm.

    4: Jeg plejede at brygge på Grainfather, som har en styring af hele processen. Når man havde indtastet et mæsketrin, så steg temperaturen og efterfølgende, når temperaturen var opnået, begyndte den at tælle tiden.

    5: Som regel burde der være nok gær med i kittet. Men det er ikke alle der er lige samvittighedsfulde, så de smider bare et enkelt brev i. Jeg har nu aldrig oplevet at det enkelte brev er for lidt, men jeg har nu heller ikke brygget meget "højoktan" øl. Der findes regnemaskiner på nettet på hvor meget gær du skal tilsætte. Dem kan du bruge. Jeg vil bare sige at jeg ikke har oplevet at det har været et problem.

    6: Ved brug af fustage har du to muligheder: Du kan enten sukkerkarbonere, som du ville gøre i en flaske, eller du kan tvangskarbonere. Ved sukkerkarbonering bliver øllet fyldt med den mængde CO2 som du ønsker ved den mængde sukker du tilsætter. Ved tvangskarbonering sætter du tryk på fustagen og venter. Der er forskellige tvangskarboneringsmetoder, dem synes jeg du skulle tage en tur på youtube og kigge mere på. Du skal kun fokusere på serveringstryk når du tilslutter din fustage til dit serveringsanlæg.

    7: Det er med maltvalser som med biler. De får jobbet gjort, men det siger sig selv at pris følger kvalitet. Selv har jeg en maltvalse der koster 1500,- med to ruller, den synes jeg fungerer perfekt. Om det så er nemmere at få det malet hos forhandleren, ja det er jo så en anden snak. Jeg valgte at købe hele sække med malt, mest fordi jeg bryggede mine egne opskrifter, og det at have 25 kg valset byg stående er bare ikke nogen god ide.
Håber det gav dig svar på dine spørgsmål
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
peterlieberkind
Indlæg: 41
Tilmeldt: 8. aug 2021, 20:59

Re: Råd til nybegynder søges

Indlæg af peterlieberkind »

Grøntoft - Tak fordi du gad at tage dig tid til, at svare på alle mine spørgsmål. Det gjorde mig helt klart en smule klogere :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."