Munich LME - hvad er det?

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
alhoand
Indlæg: 3
Tilmeldt: 24. aug 2021, 11:44

Munich LME - hvad er det?

Indlæg af alhoand »

Hej!
Jeg skal til brygge mit tredje bryg - og har tænkt mig at det skal være med disse ingredienser (det er en opskrift jeg har fundet):

(2.15 kg) extra light dried malt extract
(1.5 kg) Munich liquid malt extract
(0.23 kg) crystal malt (20 °L)
(0.23 kg) crystal malt (40 °L)
16.3 AAU Nugget hops (60 min.) (1.25 oz./35 g at 13% alpha acids)
16.3 AAU Simcoe® hops (5 min.) (1.25 oz./35 g at 13% alpha acids)
(35 g) Amarillo® hops (0 min.)
(35 g) Citra® hops (dry hop)
Safale US-05 yeast

Det er egentlig bare den der Munich LME, jeg kan vil spørge ind til? Jeg svært ved at forstå hvad det helt præcist er
- hvad for en EBC har den,
- er det en "lys", "medium", "amber", osv, ekstrakt,
- og skal den NØDVENDIGVIS hedde Munich - eller kan man finde andre ting, som hedder noget andet, men er det samme?

Er der nogen, der kan hjælpe mig med at forstå det?

Mvh Alexander
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 15:26

Re: Munich LME - hvad er det?

Indlæg af Ctharth »

Hej

Munch ekstrakt er ekstrakt fra munich malt.

Jeg kan se der også skal crystal malt i, på tænker du at lave partial mash? Så kan du overveje at lave mash på Munch malt også.

Det kan være svært at skaffe maltekstrakter af flere forskellige varianter. Tror dog humlegården har noget munich liquid (ihvertfald på den svenske side)

Munich er dyb maltet med hvad nogle kalder en brødkarakter… fås i flere udgaver og det ser ikke ud til opskriften specificerer det ret grundigt.

Det er din øl så du kan sagtens skifte det med amber eller noget lignende og få en lignende farve, men det vil højst sandsynligt ikke smagsmæssigt være det samme. Det sagt så kan det ho stadigt blive fin øl.

Mvh
Jesper


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 15:26

Re: Munich LME - hvad er det?

Indlæg af Ctharth »

https://shop.humle.se/en/malt-extract/l ... amber-4-kg" onclick="window.open(this.href);return false;


Sent from my iPhone using Tapatalk
alhoand
Indlæg: 3
Tilmeldt: 24. aug 2021, 11:44

Re: Munich LME - hvad er det?

Indlæg af alhoand »

Ctharth skrev:Hej

Munch ekstrakt er ekstrakt fra munich malt.

Jeg kan se der også skal crystal malt i, på tænker du at lave partial mash? Så kan du overveje at lave mash på Munch malt også.

Det kan være svært at skaffe maltekstrakter af flere forskellige varianter. Tror dog humlegården har noget munich liquid (ihvertfald på den svenske side)

Munich er dyb maltet med hvad nogle kalder en brødkarakter… fås i flere udgaver og det ser ikke ud til opskriften specificerer det ret grundigt.

Det er din øl så du kan sagtens skifte det med amber eller noget lignende og få en lignende farve, men det vil højst sandsynligt ikke smagsmæssigt være det samme. Det sagt så kan det ho stadigt blive fin øl.

Mvh
Jesper


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tusind tak for svar!
Mht. partial mash, så ja. Altså de skal bare steepes ved 75 grader i kvarter eller sådan noget. Er det det, der forståes ved partial mash? Med den mængde Munich LME, der skal i, føler jeg det vil blive ret meget der skulle mæskes for at opnå samme sukkermængde, og har nemlig kun en gryde - ikke et bryganlæg.

Jeg tror jeg i denne omgang prøver at køre med noget Amber, og så krydser fingre for at bliver godt alligevel. Tak for hjælpen!
alhoand
Indlæg: 3
Tilmeldt: 24. aug 2021, 11:44

Re: Munich LME - hvad er det?

Indlæg af alhoand »

Ctharth skrev:https://shop.humle.se/en/malt-extract/l ... amber-4-kg


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, jeg fandt også godt den der, men tænkte det måske var lidt meget at købe 4 kg, inden jeg ved om det bliver en god øl haha
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."