Hjælp til setup

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
NielsMag
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22. mar 2021, 23:01

Hjælp til setup

Indlæg af NielsMag »

Er helt ny indenfor det at brygge øl. Har brygget 2 gange 4 liter, i sådan et begynder sæt. Men Jeg vil gerne lave 12,5 liter øl, har fundet all- grain kit, som man kan købe til netop den mængde.
Men hvordan lyder dette setup?
Mæske malten i en 25 liter’s gryde. Så udmæske ved at hælde malten op i en spand med en masse små huller som jeg har sat ned i en anden spand med taphane. Så stille den samme gryde som jeg mæsket i under taphanen, åbne for taphanen og udmæske med det ifølge opskriften. Derefter koge humle igen efter opskriften. Afkøle ved at sætte gryden i isbad og hælde urten over i en 16 liter’s gærspand.

Så vidt jeg lige kan gemmenskue er det den billigste måde, men lyder det helt tosset? Og er der bedre måder at gøre det på?

så skal jeg bare havde anskaffet/købt. De 2 spande til den spand si. Har kik på 16 liters gærspand 1 med taphane og en uden. Det må så vidt jeg lige kan regne ud være passende. Og selfølgelig også en 16 liters gærspand.
simlet
Indlæg: 55
Tilmeldt: 12. maj 2019, 12:45

Re: Hjælp til setup

Indlæg af simlet »

Hej Niels

Det lyder til et fint og billigt setup. Du kan læse lidt op på hvilken striketemperatur dit mæskevand skal have for at du rammer rigtig temperatur. Ved ikke om du kan varme lidt på det undervejs - ellers må du isolere din gryde på en eller anden måde (håndklæder, tæpper eller hva du nu kan finde på).

Du skal nok regne med at det kommer til at tage en del tid at køle din urt ned til 20 grader med din fremgangsmåde.

Men grundlæggende er processen den samme om man laver 4 eller 400 liter. Det er bare volumen du justerer på.

Hvis du bliver helt bidt af det, kan du ende med at købe et anlæg med temperaturstyring, men det du tænker her er da en rigtig god start :)

Du skal nok få øl ud af det i sidste ende!
MaxRasmussen
Indlæg: 56
Tilmeldt: 17. sep 2018, 08:32
Geografisk sted: 2690 karlslunde

Re: Hjælp til setup

Indlæg af MaxRasmussen »

Du kan sagtens lave rigtig god øl med det setup. Jeg er selv startet på næsten samme måde dog med 20 liters bryg. Nedkøling kan også sagtens gøres med med isvand, mener at kunne huske at det tog mig Ca 20 minutter at køle urten ned på den måde.
I dag er jeg dog gået helt over til NO CHILL metoden og lader det køle af enten i gryden eller gærspand til dagen efter.
NielsMag
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22. mar 2021, 23:01

Re: Hjælp til setup

Indlæg af NielsMag »

Tak for jeres svar.
nbd
Indlæg: 43
Tilmeldt: 28. jan 2021, 11:17

Re: Hjælp til setup

Indlæg af nbd »

Jeg er selv nybegynder. Mit setup er en god gryde med tappehane, en stor induktionsplade og en bryggepose til malten (såkaldt BIAB eller brew in a bag). Fidusen ved BIAB er, at man blot løfter malten op og lader den dryppe af mens man varmer urten op til kogning. Det giver dog en del fnugget svæv, som tager sin tid at bundfælde. Jeg køler ikke men sætter blot gryden udenfor natten over med låg. Risikoen for infektion er minimal så længe man ikke åbner låget
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hjælp til setup

Indlæg af Knet »

Metoden foreslået af NBD hedder “no chill” eller “The aussie method”, da den vist er skabt i Australien , hvor man ikke alle steder har koldt og rigeligt nok vand, til at chille. Ideelt skal den varme væske i en forseglet beholder. Den anden dag gjorde jeg det selv, da jeg ikke orkede køllingen og bryggede indenfor, hvor chiller ikke er så let at bruge. Jeg smed det direkte i gærbeholder og inkluderede den humle, som jeg havde whirpoolet i. Den stod så ude natten over. Eneste problem: den blev då kold at den måtte indenfor før jeg kunne tilsætte gær ....
Gajol
Indlæg: 440
Tilmeldt: 16. aug 2011, 22:06
Geografisk sted: Grenaa

Re: Hjælp til setup

Indlæg af Gajol »

Jeg er så småt ved og komme tibage til brygning selv efter en længer pause
Jeg har bruget mange liter øl og har aldrig brugt en chiller
Som flere skriver dump det i gærspand luk den og lad den stå natten over, husk og tjekker gærlås da den kan løbe tør
Dagen efter når der er kølet ned er i i med gær og så vente :)
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hjælp til setup

Indlæg af Knet »

Selvom prompte køling ikke ef tvingende nødvendig, vil de der har laver nogle gode coldbreaks ved hurtig nedkøling ofte se, at urten ligner en suppe der er slået et æg ud i. Coldbreak klarer altså og udskiller elementer, man alternativt går med i spanden. Så selvom jeg den anden dag nochillede, sætter jeg ikke min spiral til salg :-)

Jeg har tidligere haft et spørsmål herinde om effekten på klarhed ved hop whirlpooling, hvor man hurtigt køler til under 80 og så tilsætter humle, der kan stå og hygge sig en rum tid. Det giver jo netop afbræk i coldbreak og jeg synes ikke, at øllet kommer ligeså klart ud på den anden side. Men det kan bare være mig. Brygger sjældent det samme, så det kan være svært at sige noget konkret.

Vh. Kenneth
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 11:03

Re: Hjælp til setup

Indlæg af TvedeBryg »

MaxRasmussen skrev:Du kan sagtens lave rigtig god øl med det setup. Jeg er selv startet på næsten samme måde dog med 20 liters bryg. Nedkøling kan også sagtens gøres med med isvand, mener at kunne huske at det tog mig Ca 20 minutter at køle urten ned på den måde.
I dag er jeg dog gået helt over til NO CHILL metoden og lader det køle af enten i gryden eller gærspand til dagen efter.
Når du bruger No chill hvornår fjerner du så humlen? Og ville man kunne tilsætte humle ved feks 80gr?

Sendt fra min MAR-LX1A med Tapatalk
MaxRasmussen
Indlæg: 56
Tilmeldt: 17. sep 2018, 08:32
Geografisk sted: 2690 karlslunde

Re: Hjælp til setup

Indlæg af MaxRasmussen »

TvedeBryg skrev:[
Når du bruger No chill hvornår fjerner du så humlen? Og ville man kunne tilsætte humle ved feks 80gr?

Sendt fra min MAR-LX1A med Tapatalk
Jeg plejer at give humlen plus Ca 20 minutter.
Det vil sige at jeg ved 60 minutter kun giver humlen 40 minutter osv.
Jeg lader urten køle til Ca 80 grader, her kommer jeg flame out humlen i og lader det lige stå et par minutter inden jeg kommer den i gærspanden og her fjerner jeg så humlen.
Jeg har prøvet at lade urt og humle være i gryden til næste dag, men syntes at det bliver for bittert på den måde.
Venlig hilsen Max
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."