Ny på fad

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
odenselunde
Indlæg: 84
Tilmeldt: 8. jan 2016, 13:33
Geografisk sted: 4621 Gadstrup

Ny på fad

Indlæg af odenselunde »

Kære alvidende forum. Jeg har efterhånden lavet øl i en del år, men af uvisse årsager er jeg først nu kommet frem til, at min gode øl nu skal på fad.

Jeg fik en håndfuld brugte 5 liters partyfade med taphane til en fin pris. Men jeg er i tvivl efter at have trawlet nettet og dette forum. Den taphane jeg har er med regulator, men uden bar-viser.

Min plan er som følger:
Når min IPA er klar om et par dage, så omstikker jeg direkte fra gærtanken og over i fadet. Samtidig tilsætter jeg 20 gram sukker. Fylder op til ca. to cm. under toppen af fadet.
Jeg sætter gummikraven i og derefter proppen.
Den dag jeg så skal drikke øllen, tager jeg proppen ud, stikker taphanen med det lange rør ned i hullet, monterer den lille co2-patron og så kan jeg drikke min fantastiske øl – eller hvad?
Der er garanteret noget jeg har glemt – håber I kan hjælpe mig på vej.
Vedhæftede filer
Taphane
Taphane
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: Ny på fad

Indlæg af clucking »

Plastproppen du omtaler skal i nedefra i gummiproppen (kaldet en bung) så du kan ikke først montere gummi delen og dernæst plastdelen...
Hvis du gør det omvendt vil plastproppen jo blive skudt op efterhånden som der kommer tryk i fadet; hvis kraven vender opad på plastdelen.

Når du skal tage det i brug har jeg bedst erfaring med at du køler fadet godt ned - f.eks. 2-4 grader og trykker plastdelen ned i tønden med din tappehane. Stik den i første omgang kun lige nøjagtig så langt ned at du kan høre plastdelen falde til bunds og så du har anstikkerrøret tæt inden i din bung. Nu åbner du forsigtigt lidt for hanen og tager trykket af - det sorte rør du har stukket ned skal være over niveau i tønden mens du tager trykket af - der kommer dermed ikke øl ud.
Så monterer du hanen færdigt og kan måske tappe en øl eller to uden at sætte tryk på - og ellers sætter du nu tryk på med kulsyrepatronen. Sørg for at fadet altid er kølet ned ellers vil det skumme en del er min erfaring ;-)

odenselunde skrev:Kære alvidende forum. Jeg har efterhånden lavet øl i en del år, men af uvisse årsager er jeg først nu kommet frem til, at min gode øl nu skal på fad.

Jeg fik en håndfuld brugte 5 liters partyfade med taphane til en fin pris. Men jeg er i tvivl efter at have trawlet nettet og dette forum. Den taphane jeg har er med regulator, men uden bar-viser.

Min plan er som følger:
Når min IPA er klar om et par dage, så omstikker jeg direkte fra gærtanken og over i fadet. Samtidig tilsætter jeg 20 gram sukker. Fylder op til ca. to cm. under toppen af fadet.
Jeg sætter gummikraven i og derefter proppen.
Den dag jeg så skal drikke øllen, tager jeg proppen ud, stikker taphanen med det lange rør ned i hullet, monterer den lille co2-patron og så kan jeg drikke min fantastiske øl – eller hvad?
Der er garanteret noget jeg har glemt – håber I kan hjælpe mig på vej.
odenselunde
Indlæg: 84
Tilmeldt: 8. jan 2016, 13:33
Geografisk sted: 4621 Gadstrup

Re: Ny på fad

Indlæg af odenselunde »

Hej cluking,

Tak for dit fine svar :-)

Lige lidt opfølgende: skal jeg bare køre almindeligt sukker i fadene, eller skal de opløses i kogende vand først?
Hvor lang tid går der fra jeg har sat prop i til jeg kan drikke øllen? Den skal vel gære ved stuetemperatur?
Skal jeg nødvendigvis have ølfedt for at smøre stangen ind (kan misforstås)? Jeg kommer nok ikke i nærheden af en brygforretning foreløbigt...

/Søren
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: Ny på fad

Indlæg af clucking »

Jeg synes du skal opløse sukkeret først i en smule kogende vand. Dernæst skal fadene stå minimum 14 dage ved stuetemperatur før du kan forvente det er karboneret.
I stedet for ølfedt vil jeg tro du kan bruge en smule planteolie eller noget andet smørende som er en fødevare. Det ville jeg ikke selv være nervøs ved. Smør også gerne plastproppen inden du sætter den i gummedelen.
odenselunde skrev:Hej cluking,

Tak for dit fine svar :-)

Lige lidt opfølgende: skal jeg bare køre almindeligt sukker i fadene, eller skal de opløses i kogende vand først?
Hvor lang tid går der fra jeg har sat prop i til jeg kan drikke øllen? Den skal vel gære ved stuetemperatur?
Skal jeg nødvendigvis have ølfedt for at smøre stangen ind (kan misforstås)? Jeg kommer nok ikke i nærheden af en brygforretning foreløbigt...

/Søren
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."