Meget lav OG og ingen gæring

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Kold Ranjbajer
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16. apr 2020, 08:21

Meget lav OG og ingen gæring

Indlæg af Kold Ranjbajer »

Hej jeg er igang med mit 3. Bryg i gryde og første gang på på 12L og biab. Det er et All-grain set med en raw juicy neipa. Sættet er beregnet til 25L men jeg har delt det i to, da jeg ikke har udstyr til at brygge så meget af gangen.

Efter at jeg havde brygget fik jeg en OG på 1010 hvor målet var 1080, hvilket jeg tænker er meget lavt.
Det skyldes muligvis at jeg ikke havde høj nok temperatur undervejs (målet var 60 grader ifl. Opskrift, jeg kom et par grader og havde svært ved at hæve temp. Igen) og at jeg forsøgte at sparge med vand i for lav temperatur.
Det blev hældt på gær spand og har stået siden 11.4 men der er slet ikke set nogen aktivitet.
Jeg vil hører om jeg har nogen mulighed for at redde øllen?
Skal jeg tilsætte sukker kogt op med vand for at kickstarte gæren?
Eller skal jeg mæske mere af malten og tilsætte det?
Eller skal jeg bare tilføje mere gær?
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Meget lav OG og ingen gæring

Indlæg af Per »

Øh.. OG på 1010? Er du sikker på det? Det er der, den skal være når sukkeret er omsat til alkohol, altså din FG. Hvis din måling er korrekt, så har du stort set ikke fået nogen som helst sukkerstoffer mæsket ud af malten. Det er ret tæt på vand.
Kold Ranjbajer
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16. apr 2020, 08:21

Re: Meget lav OG og ingen gæring

Indlæg af Kold Ranjbajer »

Ja jeg har lige målt det igen. Nu står den på næsten 1020
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Meget lav OG og ingen gæring

Indlæg af Freund »

Var malten valset, eller var det hele kerner?
Man kan mæske i en gryde i ovnen, når det er små batches. Så er du ude over udfordringer med temperaturen (men husk at ovne varmer forskelligt, min skal fx stå på 70°C hvis jeg vil ramme 60°C til suis vide).

Hilsen
Freund
Kold Ranjbajer
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16. apr 2020, 08:21

Re: Meget lav OG og ingen gæring

Indlæg af Kold Ranjbajer »

Ja den var valset.
Jeg tror at vil prøve i ovnen næste gang
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Meget lav OG og ingen gæring

Indlæg af Per »

Altså, der er et eller andet helt galt i dine oplysninger. Du skriver planlagt OG 1080. Det lyder helt forkert til en Neipa. Til en Neipa passer 1050 - 1060 bedre.

Mæskning ved 60° er alt for lavt. 66 -68° passer bedre til typen. Udmæskning i 10 - 15 min. hvor temperaturen er hævet til 76 - 78°. Spargevandet bør være 76 - 78°

Har malten været valset? Eller har du brugt malten som hele kerner?

Jeg ved ikke hvordan du har båret dig ad med at få OG på 1010. Er du sikker på at du har styr på begreberne?

OG = Original Gravity. Måling af sukkerindholdet i urten efter mæskning og kogning, altså når urten kommes i gærspanden. Målinger foretages ved 20°

FG = Final Gravity. Måling af sukkerindholdet efter gæring. Husk, - ved måling med refraktometer efter gæring skal der kompenseres i forhold til alkohol.

Mvh. Per.
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Meget lav OG og ingen gæring

Indlæg af Freund »

Det lyder ellers som en lækker øl, jeg tror jeg har fundet det kit du har brugt
https://www.jmbryg.dk/shop/raw-juice-neipa-973p.html
Raw, fordi den er rå, altså ikke kogt Billede

Hvordan smager det?

Hvor i landet er du? Måske der er en medbrygger der har mulighed for at se dig over skulderen, eller omvendt Billede
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Meget lav OG og ingen gæring

Indlæg af Freund »

Per skrev:Altså, der er et eller andet helt galt i dine oplysninger. Du skriver planlagt OG 1080. Det lyder helt forkert til en Neipa. Til en Neipa passer 1050 - 1060 bedre.

Mæskning ved 60° er alt for lavt. 66 -68° passer bedre til typen.
Jeg synes nu det lyder ganske fornuftigt, i betragtning af at forventet %vol. er 7,5

Det kræver en høj OG og en lav mæsketemp. for at få så meget forgærbar sukker ud. Jeg kommer til at tænke på en Duvel kopi jeg bryggede for nogle år siden...
Men du har ret i at øllet ikke rammer sin forventede stilart.

Hilsen
Freund
Kold Ranjbajer
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16. apr 2020, 08:21

Re: Meget lav OG og ingen gæring

Indlæg af Kold Ranjbajer »

Jeg målte lige efter at det kom på gærspand. Jeg ved heller ikke hvordan at sukkerindholdet blev så lavt.
Det vand som jeg spargede med havde heller ikke en høj nok temperatur, fordi at jeg blev lidt utålmodig, så det har nok bare fortyndet urten mere end det skyllede sukkerstoffer ud.

Ja temperaturen skal ikke så højt op fordi at det er en raw.

Urten smager ikke af så meget, lidt malt og så har det en lys gul farve.

Jeg bor i lystrup lidt nord for Aarhus.
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Meget lav OG og ingen gæring

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Om du så sparer med vand fra hanen, så sker der ikke det store ved det, jeg tænker at din mæsketemperatur har været alt for lav og at du ikke har omsat stivelse til sukker, tror det er en ommer og så kan du bruge det du har i spanden som brygvand til den næste
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."