Humlegrøn newbie

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 21:04
Geografisk sted: Sydjylland

Humlegrøn newbie

Indlæg af Peterdanske »

Hej i bryghuset.

Jeg er helt ny og grøn ud i ølbrygningens ædle kunst, men er tosset med godt øl.
En dag spurgte jeg så mig selv, mig selv sagde jeg, hvorfor ikke lave noget selv?
Jeg er generelt god til både smage og dufte i alskens afskygninger, både fra madvarer og damp til indvortes brug ifm rygestop.
I lang tid har jeg læst op på sagerne, både her og i udlandet, samt suget informationer af en masse videoer på Bla. YouTube.

Nu er det tid til at komme igang, så udstyret skal købes hjem, en post kommer i "køb, salg, bytte" lidt senere i dag.

Jeg vil helst brygge All grain, evt Biab, tror jeg, men er mere end åben for forslag....

Peter
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Humlegrøn newbie

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Sådan, go 4 it
BIAB er også all-grain
HLP
Indlæg: 54
Tilmeldt: 8. dec 2019, 14:13
Geografisk sted: Ormslev

Re: Humlegrøn newbie

Indlæg af HLP »

Velkommen til!
Jeg startede, sammen med min makker, med at lave et par kit.
Så prøvede vi at lave en opskrift i BeerCalc. Det har været en stor glæde.
Bare klø på, det skal nok blive til øl.
Husk at holde alt pinligt rent.. som vi alle gør i de her tider, så har du en hobby der rykker.
Øl er godt, hjemmelavet øl er bedre.
Nu med 13 bryg på cv`et. Og 1 stuck mash.
Bryganlæg: Brewster Beacon 40

Mit Hjærte har holdt, hvad det loved engang:
at briste i Solskin og gylden Sang,
at fylde sig helt som et Bæger af Duft
med sitrende Lys og ukrænkelig Luft.
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 21:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Humlegrøn newbie

Indlæg af Peterdanske »

Jeg glæder mig også til at komme igang, så snart det her Corona panik er overstået vil jeg ud og være "føl" på et par bryg.
Der er slet ingen tvivl om min dedikation, der skal læres meget, men hukommelsen er heldigvis god, så det er en opgave mere end et problem.

Nøj jeg glæder mig.........
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
James
Indlæg: 12
Tilmeldt: 21. mar 2020, 02:48

Re: Humlegrøn newbie

Indlæg af James »

Hej Peter

Det lyder som en god idé. Jeg er selv helt grøn og startede i Marts. Mest pga det begrænsede udvalg af øl her i Sydøstasien og priserne er helt hen i vejret.

Man kan starte med simpelt udstyr og senere investere i smartere udstyr hvis man vil det. Det var min tilgang til det.

Mine 2 første bryg er brygget på ølkit (ekstrakter). Det var et helt bevidst valg, da jeg gerne ville forstå processen inden jeg kastede mig ud i all-grains. Det er ret nemt at brygge øl på ekstrakter.

Jeg er i gang med en all-grains, som er mæsket i en stor mæskepose direkte i gryden. Det er ret nemt med en mæskepose. Det kræver bare at man kan holde på en konstant temperatur i min 60 min. Min stuetemeratur her er på 26-27 grader, og det har ikke været et problem for mig at holde på mæskningstemperaturen. Jeg synes mæskning i en pose / BIAB er en nem og billig måde at starte på. Kan ikke udtale mig om det er lige så effektivt som andre metoder. Men det vigtigste er bare at komme i gang uanset metoden :-)
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 21:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Humlegrøn newbie

Indlæg af Peterdanske »

Ih hvor det går.

Alt er ved at værer på plads til jeg skal igang på egen hånd.
God isoleret 30l rustfri elgryde med indsats si, spargegryde, gærtanke, Cornelius kegs, masser af patentflasker, masser af forskellige Malte, både basis og lidt mere specielle.
Forskellige gær, gærnæring og en del forskellige humler.
Jeg skal lige have anskaffet chiller og en pumpe samt et par rustfrie rørespader (med mindre jeg selv laver et par på jobbet), så skal der leges...

Jeg er ved at istandsætte et lille rum i kælderen der bliver dedikeret til projektet, forhåbentlig får jeg plads til en god størrelse stålvaske.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Humlegrøn newbie

Indlæg af Borg »

Jeg kan helt klart fornemme din glæde og spænding.
Kan stadig huske min første gang.
Go’ brygning.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 21:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Humlegrøn newbie

Indlæg af Peterdanske »

Borg skrev:Jeg kan helt klart fornemme din glæde og spænding.
Kan stadig huske min første gang.
Go’ brygning.

Jeg glæder mig især til at lave egne versioner af mine ynglings øl, ikke alt for tunge, masser af aromahumle og medium bitterhed.

Jeg har lige været medbrygger på en NEIPA der sad lige i skabet. Den er klart på "to do" listen.

Der er lige noget grej der skal på plads inden for at sikre iltfri overførsel.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
ChristianDP
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. dec 2017, 12:02

Re: Humlegrøn newbie

Indlæg af ChristianDP »

Peterdanske skrev:Der er lige noget grej der skal på plads inden for at sikre iltfri overførsel.
Tillykke med din nye hobby. Det er en fed hobby og den kommer sikkert til at vare ved.

Jeg startede for ca 2 1/2 år siden og bryggede vel 6-8 allgrain kits inden jeg selv gik igang med at bygge opskrifter (læs: finde dem på nettet og indkøbe ingredienserne efter det ;)). Det var jeg glad for, da det gav en rigtig god grundforståelse for processen, uden jeg behøvede at forholde mig alt for meget til malt- og humletyper og forhold osv. Men hey, har du mod på at bygge opskrifter op selv fra starten af, er det bare fedt! Bare lov mig du bliver ved selv den første øl ikke lige blev 100% som du havde tænkt dig ;).

Mht iltfri overførsel. Det behøver ikke være mere vanskeligt end en gærspand med taphane, en siliconeslange på og ned i bunden af den nye gærspand eller keg, eller hvad du nu har. Bare så lidt plask som muligt.

Højt skum!
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 21:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Humlegrøn newbie

Indlæg af Peterdanske »

ChristianDP skrev:
Peterdanske skrev: Mht iltfri overførsel. Det behøver ikke være mere vanskeligt end en gærspand med taphane, en siliconeslange på og ned i bunden af den nye gærspand eller keg, eller hvad du nu har. Bare så lidt plask som muligt.

Højt skum!

Jeg tænkte på at købe et par Ball lock studser til toppen af gærtankene, så kan øllet selv dræne ned i fadet og co2 kan løbe retur og trykudligne.
Så kanl slanger og fad primes med co2 inden for at være helt sikker.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
Brugeravatar
Thor
Indlæg: 271
Tilmeldt: 7. nov 2010, 19:37
Geografisk sted: 5881 Skårup

Re: Humlegrøn newbie

Indlæg af Thor »

Borg skrev:Jeg kan helt klart fornemme din glæde og spænding.
Kan stadig huske min første gang.
Go’ brygning.
Tja.... Vi kan vel alle huske den første gang. . . ;-) ( selvom jeg er årgang 1958 ) :-)
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Humlegrøn newbie

Indlæg af Borg »

Thor skrev:
Borg skrev:Jeg kan helt klart fornemme din glæde og spænding.
Kan stadig huske min første gang.
Go’ brygning.
Tja.... Vi kan vel alle huske den første gang. . . ;-) ( selvom jeg er årgang 1958 ) :-)
Der er en første gang for alt, Thor.
Dejlig humor, og et fantastisk årstal.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Humlegrøn newbie

Indlæg af Jan Rasmussen »

Thor skrev:
Borg skrev:Jeg kan helt klart fornemme din glæde og spænding.
Kan stadig huske min første gang.
Go’ brygning.
Tja.... Vi kan vel alle huske den første gang. . . ;-) ( selvom jeg er årgang 1958 ) :-)

Uha, den første gang var jeg godt nok bange, men mest fordi det var mørkt ;o)
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."