Klon en kendt øl

Alm. Nybegynder hjælp.
TVangsgaard
Indlæg: 9
Tilmeldt: 18. okt 2019, 13:40

Klon en kendt øl

Indlæg af TVangsgaard »

Hejsa

Hvis jeg gerne vil forsøge at efterligne en kendt øl, eksempelvis en Leffe Blonde, hvor finder jeg så flest muligt oplysninger om denne? Jeg tænker IBU, OG, FG, EBC m.m. Har søgt vidt og bredt i mine ølbøger, på nettet og herinde, men jeg bliver ikke rigtigt klogere.

På forhånd tak for hjælpen.

Thomas
Mvh. Thomas
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 11:03

Re: Klon en kendt øl

Indlæg af TvedeBryg »

Prøv på beercalc. Den første øl jeg kopierede hed "soløl" (fra beercalc) og var en belgisk blonde i Leffe stil. Jeg tror bare du skal kaste dig ud i det og prøve, det skal nok blive til øl!
Mikkel

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
Morten
Indlæg: 767
Tilmeldt: 17. jan 2006, 17:02
Geografisk sted: Nørresundby

Re: Klon en kendt øl

Indlæg af Morten »

Opskrift til 25L
Malt:
Pilsner malt 6500g
Pale malt 375g

Mash:
63 grader @ 80min
68 grader @ 15min
78 grader @ 2min

IBU: 25-30

Humle:
Saaz 25g
Hallertau Tradition 13g
Korriander frø 1stk

kog urt i 10 min
tilsæt så saaz

de sidste 5 min af kogning tilsættes tradition humle og 1 hele korriander frø

Køl til 25 grader og til sæt Safeale T-58 gær


Held og lykke med brygget :)
MvH
Morten
(9400)
Brugeravatar
GeheimBrau
Indlæg: 159
Tilmeldt: 2. apr 2017, 10:24
Geografisk sted: 2690 Mosede Strand

Re: Klon en kendt øl

Indlæg af GeheimBrau »

Morten skrev: Korriander frø 1stk
1 Tsk passer nok bedre :-)
GeheimBrau
/Gert
HLP
Indlæg: 54
Tilmeldt: 8. dec 2019, 14:13
Geografisk sted: Ormslev

Re: Klon en kendt øl

Indlæg af HLP »

Jeg hægter mig li på denne tråd.
Har brygget en Luffe blond Klon fra Brewilution, All grain Kit.
Den er blevet rigtig go.. men den mangler noget fedme i mund smagen når jeg smager den samtidig med en “ægte” Leffe.
Er klar over at de er Gud’s egne brygger, men er der et trick man kan bruge for at den bliver lidt federe i munden?
Nu med 13 bryg på cv`et. Og 1 stuck mash.
Bryganlæg: Brewster Beacon 40

Mit Hjærte har holdt, hvad det loved engang:
at briste i Solskin og gylden Sang,
at fylde sig helt som et Bæger af Duft
med sitrende Lys og ukrænkelig Luft.
Loxia
Indlæg: 10
Tilmeldt: 11. sep 2017, 09:14

Re: Klon en kendt øl

Indlæg af Loxia »

HLP skrev:Jeg hægter mig li på denne tråd.
Har brygget en Luffe blond Klon fra Brewilution, All grain Kit.
Den er blevet rigtig go.. men den mangler noget fedme i mund smagen når jeg smager den samtidig med en “ægte” Leffe.
Er klar over at de er Gud’s egne brygger, men er der et trick man kan bruge for at den bliver lidt federe i munden?
Mæsk ved en lidt højere temperatur næste gang.
TVangsgaard
Indlæg: 9
Tilmeldt: 18. okt 2019, 13:40

Re: Klon en kendt øl

Indlæg af TVangsgaard »

Jeg har sikkert ikke formuleret mig skarpt nok i første omgang, for det var ikke en klon opskrift på Leffe Blonde jeg søgte - det var blot et tænkt eksempel.

Det jeg er interesseret i er, om det er muligt at finde de værdier, som kan være nødvendige, hvis man gerne selv vil forsøge at klone en hvilken som helst kommerciel øl. Altså IBU, OG og FG, EBC, eventuelt lidt om hvilken humle og/eller malttype, der typisk anvendes i den specifikke øl. Jeg er med på, at man ikke kan finde hele opskriften på den "kendte" øl, og det er sådan set heller ikke det jeg ønsker. Bare lige det nødvendige, så man har en chance for at eksperimentere sig frem til et færdigt resultat, der i sidste ende forhåbentlig minder lidt om originalen.

Håber det giver mere mening denne gang, og at nogen kan give et bud på, hvor jeg finder frem til ovenstående. Og kan man i det hele taget det??

Thomas
Mvh. Thomas
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Klon en kendt øl

Indlæg af Borg »

Det eneste sikre er at spørge bryggeriet.
Alle andre oplysninger er gætværk. Kvalificerede, måske, men alligevel gætværk.

Hvis bryggeriet ikke vil oplyse dem, ja så må du forsøge dig frem.

Alternativt så lav dine egne øl i stedet for kopier af andres. Og lad dig blive inspireret af andres øl i stedet.

Selv om du fik den præcise opskrift, vil du sandsynligvis ikke kunne lave en kopi alligevel. Informationerne i opskriften er kun en lille del af produktionen. Noget lige så vigtigt er bryganlægget, volumenspecifikke forskelle, processerne, opvarmningstider, nedkølingstider m.m.m. Og det kan du ikke læse ud af en opskrift.

Det er op samme måde som med “mors frikadeller”. Giv opskriften til 10 personer, og du får mest sandsynlig 10 forskellige udgaver af “mors frikadeller”, og sikkert ikke engang en udgave der er, som mor lavede dem.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Aboje
Indlæg: 5
Tilmeldt: 23. feb 2019, 20:36

Re: Klon en kendt øl

Indlæg af Aboje »

Når man gennemtrawler nettet syntes jeg normalt der dukker tråde op i diverse fora hvor specifikke kloner bliver behandlet. Og de opskrifter der nås frem til der, tror jeg er mere realistiske end dem du kan finde på Beercalc og Beersmith eksempelvis. Og som Borg er inde på, resultatet afhænger meget af dig og dit brygudstyr. Du skal også være "indstillet" på at, når du går efter at klone en specifik øl, kan du sagtens ende med en øl der faktisk smager bedre end den du rent faktisk forsøger at efterligne. Det afhænger self meget af dit "mindset".
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Klon en kendt øl

Indlæg af Knet »

Loxia skrev:
HLP skrev:Jeg hægter mig li på denne tråd.
Er klar over at de er Gud’s egne brygger, men er der et trick man kan bruge for at den bliver lidt federe i munden?
Mæsk ved en lidt højere temperatur næste gang.
Enig i mæske temp hvor højere temperatur giver “full body”. Men hvad med havregryn (flaked oats)? Jeg smagte en fremragende oatmeal milk stout den anden aften og var for hver mundfuld imponeret over den fløjlsbløde mundfylde, hvilket jeg gogglede mig frem til var havregryns fortjeneste.

Vh. Kenneth.
HLP
Indlæg: 54
Tilmeldt: 8. dec 2019, 14:13
Geografisk sted: Ormslev

Re: Klon en kendt øl

Indlæg af HLP »

Enig i mæske temp hvor højere temperatur giver “full body”. Men hvad med havregryn (flaked oats)? Jeg smagte en fremragende oatmeal milk stout den anden aften og var for hver mundfuld imponeret over den fløjlsbløde mundfylde, hvilket jeg gogglede mig frem til var havregryns fortjeneste.

Vh. Kenneth.
Hej Kenneth
Tak for dit svar. Gav din søgning noget svar på hvor meget der skal i et bryg. Kilo eller %?
Nu med 13 bryg på cv`et. Og 1 stuck mash.
Bryganlæg: Brewster Beacon 40

Mit Hjærte har holdt, hvad det loved engang:
at briste i Solskin og gylden Sang,
at fylde sig helt som et Bæger af Duft
med sitrende Lys og ukrænkelig Luft.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Klon en kendt øl

Indlæg af Knet »

Som jeg læser det: Use 0.5-1.5 lb. per 5 gal batch. afhængig af hvor cremet mundfylde der ønskes

Fra vores eget Forum anbefales almindelig havregryn: http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic.php?t=354" onclick="window.open(this.href);return false;
TVangsgaard
Indlæg: 9
Tilmeldt: 18. okt 2019, 13:40

Re: Klon en kendt øl

Indlæg af TVangsgaard »

Tak for alle jeres svar.
Mvh. Thomas
madsravn
Indlæg: 1
Tilmeldt: 2. mar 2020, 10:32

Re: Klon en kendt øl

Indlæg af madsravn »

Morten skrev:Opskrift til 25L
kog urt i 10 min
tilsæt så saaz

Held og lykke med brygget :)
Betyder det så stadig at du koger det i en time eller hvor lang tid?

Mvh
Mads Ravn
Morten
Indlæg: 767
Tilmeldt: 17. jan 2006, 17:02
Geografisk sted: Nørresundby

Re: Klon en kendt øl

Indlæg af Morten »

Ja koger 60 min men de første 10 min uden humlen
MvH
Morten
(9400)
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."