Beercalc udfordringer for endnu en rookie + Randers

Alm. Nybegynder hjælp.
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Beercalc udfordringer for endnu en rookie + Randers

Indlæg af mhn »

Hvis du vil nørde detaljer i brygning, er How To Brew af John J. Palmer en god bog. (Og muligvis der jeg har min viden om ekstrakt fra. :-) )
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
TVangsgaard
Indlæg: 9
Tilmeldt: 18. okt 2019, 13:40

Re: Beercalc udfordringer for endnu en rookie + Randers

Indlæg af TVangsgaard »

Atter tak for jeres svar.

Morten, jeg er ikke sikker på jeg forstår det du linker til, her blir det nok lige teknisk nok.

Og så er jeg stadig pænt meget på herrens mark ift. de forskellige malttypers potentiale, det ku' eksempelvis være amber malt som jf. Beersmiths liste har et potentiale på 1035 SG. Kan det mon omsættes til noget forståeligt? Jeg har fundet følgende på nettet, men det forvirrer mig mere end det giver mig forståelse:

"Often brewers refer to a malt’s “extract potential.” This is typically expressed as specific gravity that can be achieved with 1.00 pound (455 g) of malt mashed in 1.00 gallon (3.78 L) of water.

The following formula can be used to calculate extract potential:
Extract potential (S.G.) = 1 + (DBFG / 100) * 0.04621

The 0.4621 multiplier in the formula is the extract potential of sucrose (1.04621), against which all extract is measured. For example, a malt with a DBFG value of 80.5% results in a calculated extract potential of 1.0372"

Jeg blir nysgerrig, og kan ikke helt acceptere, når jeg ikke forstår tingene. Men ellers må jeg bare erkende nederlaget og kaste mig ud i det :o)

T.
Mvh. Thomas
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Beercalc udfordringer for endnu en rookie + Randers

Indlæg af mhn »

"Extract fine grind, dry basis % 79.0" er det du leder efter i mit link.

Når du er færdig med at være nysgerrig, er det jo netop for at lade nogle andre tage sig af alle de formler, vi bruger bryg programmer. :-)

Jeg har ingen planer om at kaste mig ud i de beregninger, Beersmith og Beercalc laver for mig. Det er jeg for doven til. ;-) Var bryg programmerne der ikke, var der ikke andet at gøre.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Beercalc udfordringer for endnu en rookie + Randers

Indlæg af Per »

TVangsgaard skrev:Atter tak for jeres svar.

Morten, jeg er ikke sikker på jeg forstår det du linker til, her blir det nok lige teknisk nok.

Og så er jeg stadig pænt meget på herrens mark ift. de forskellige malttypers potentiale, det ku' eksempelvis være amber malt som jf. Beersmiths liste har et potentiale på 1035 SG. Kan det mon omsættes til noget forståeligt? Jeg har fundet følgende på nettet, men det forvirrer mig mere end det giver mig forståelse:

"Often brewers refer to a malt’s “extract potential.” This is typically expressed as specific gravity that can be achieved with 1.00 pound (455 g) of malt mashed in 1.00 gallon (3.78 L) of water.

The following formula can be used to calculate extract potential:
Extract potential (S.G.) = 1 + (DBFG / 100) * 0.04621

The 0.4621 multiplier in the formula is the extract potential of sucrose (1.04621), against which all extract is measured. For example, a malt with a DBFG value of 80.5% results in a calculated extract potential of 1.0372"

Jeg blir nysgerrig, og kan ikke helt acceptere, når jeg ikke forstår tingene. Men ellers må jeg bare erkende nederlaget og kaste mig ud i det :o)

T.
Det er fint nok at være nysgerrig, jeg forstår nok ikke helt formålet. Hvis jeg var dig, ville jeg stole på BeerCalc og BeerSmith som udgangspunkt, og derefter bruge krudtet på at brygge gode øl. Forstået på den måde, at du prøver dig frem med en opskrift, - smag og vurder, og frem for alt, - registrer hvad du gør. Justér så udfra det du oplever og det du, som brygger, ønsker at opnå ift. smag, duft, mundfylde osv. Lav forsøg med 1 eller 2 øltyper du kan lide, - mæsketemp., malte, humler, gær, gæringstemp. osv. Der er rigtig mange parametre at skrue på.

Jeg har lavet en del forskellige bryg, men arbejder især med to til tre typer, som jeg ønsker at forfine i den retning, jeg ønsker, ikke hvad andre tænker eller hvad der er rigtigt eller forkert. Jeg er bryggeren her. ;-) og det giver nogle lidt spøjse øl en gang imellem.

Hop ud i det, og se hvad der sker. Lav f.eks. batch á 10-12 ltr. så er det ikke så slemt hvis resultatet kikser en gang i mellem, men som regel bliver det på forunderligvis til øl alligevel.

Mvh. Per.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."