For høj OG

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Pallen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 27. jun 2019, 00:32

For høj OG

Indlæg af Pallen »

Halløj,

Har netop i går sat mit første hjemmebrygsprojekt i gang med et 10l all-grain kit "Bazarens IPA". Jeg glemte dog i den danske sommerhede, at have "rent" vand til at efterfylde klar, hvilket resulterede i små 6 liter urt og en OG på 1,080, der burde have været 1,060. Da klokken var mange besluttede jeg alligevel at tilsætte gæren og lade det gå sin gang. Jeg vågner op til en gæringstank man ikke er i tvivl om er levende! Der er safri duo for alle pengene.

Jeg har læst lidt forskelligt, ift. hvad folk anbefaler, når vægtfylden er en del over det den burde. Alt lige fra hæld flaskevand i ASAP, til anvend mere vand i sukkeropløsningen før flaskning, til lad det være og vær glad for de ekstra procenter. Men det kommer vel også lidt an på hvilken type øl der brygges?

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres anbefalinger. Bør jeg tilsætte mere vand, og i så fald hvornår, eller bør jeg lade tingene gå sin gang?
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: For høj OG

Indlæg af mhn »

Drik det, nyd det, tilsæt lidt mere vand næste gang du prøver den opskrift. :-)

Mvh
Morten
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: For høj OG

Indlæg af jandk »

Jeg har før fortyndet et bryg der er blevet alt for stærkt med kogt og afkølet vand uden problemer.
Hvis du er til kraftige øl så lad den være og nyd den :-).
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 11:03

Re: For høj OG

Indlæg af TvedeBryg »

Du skal måske tænke på at det er en IPA og den kan måske blive lige lovlig bitter med den lille vand mængde. Så fortynding er måske meget godt, ikke nødvendigvis til det første udgangspunkt men et eller andet stedmidt imellem. Det skal nok blive en rigtig fin øl

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
Pallen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 27. jun 2019, 00:32

Re: For høj OG

Indlæg af Pallen »

Tak for svarene!

Jeg tror jeg vil forsøge at toppe med lidt rent. Så må vi se hvad det bliver til
VK-bryggerlaug
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16. okt 2019, 07:38

Re: For høj OG

Indlæg af VK-bryggerlaug »

For høj OG er vel nærmest at betragte som et positivt problem:)

Vi er løbet ind i det modsatte - altså for lav OG.
Vi har efterhånden brygget i mange år - ca. 4 gange om året.
I starten med alm. gryder til mæskning og en plastik lautertun til spargning - altid ramte vi spot on med den forventede OG værdi.
De senere år er vi gået over til mere avancerede progamerbare gryder og råder nu over to 20 liter og en 30 liters gryde - det er jo dejligt nemt.
Desværre er der ved overgangen til disse gryder sket det, at vi altid får en meget for lav OG.
Eksempelvis i går:
Belgisk Brown ale forventet OG på 1079 - vores var 1048
Vores egen IPA forventet OG på 1066 - vores var 1042
Tilsvarende for en julebryg.
Så vidt vi ved følger vi alle forskrifter - altså mæsker ved de rigtige temperaturer, sparger med 78 grader varmt vand osv.
Vi sparger med rigeligt vand, men kan grunden være at vi ikke bruger nok vand under mæskningen?
Nogen som har ideer til hvad der kan være galt?
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."