Malten fylder for meget

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
TarifDK
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29. apr 2019, 18:26

Malten fylder for meget

Indlæg af TarifDK »

Hi guys. Håber i kan vejlede mig. Jeg har en el gryde som kan rumme max 27 liter til kanten.
Min malt opskrift vil have flere liter vand, end der kan være i gryden når malten er kommet i. Jeg synes det er svært at finde en vejledning i hvordan jeg sparger, så forholdet holdes.
Hvis fx malten er på 6 kg, og gryden højest kan rumme 27 liter ialt, hvordan forholder jeg mig til det?
Outcom jf opskriften er 25 liter færdig urt.
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Malten fylder for meget

Indlæg af morfmir »

Gå ud fra et vand til malt forhold på 2.5-3.0 og udregne din spagevand
Det kunne f.eks. være
6 kg malt til 15 liter mæskevand giver 9 liter urt. Minus dit kogesvind på 3 liter (antaget, kan være højere eller lavere), giver 6 liter urt. Så for at nå de ønskede 25 liter skal du bruge 19 liter spagevand.

Men, men, du får problemer med at koge det i en 27 liters gryde. Lave i stedet 20 liters portioner. Det er meget lettere for dig at have med at gøre. Eller få dig en større gryde.

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
TarifDK
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29. apr 2019, 18:26

Re: Malten fylder for meget

Indlæg af TarifDK »

morfmir skrev:Gå ud fra et vand til malt forhold på 2.5-3.0 og udregne din spagevand
Det kunne f.eks. være
6 kg malt til 15 liter mæskevand giver 9 liter urt. Minus dit kogesvind på 3 liter (antaget, kan være højere eller lavere), giver 6 liter urt. Så for at nå de ønskede 25 liter skal du bruge 19 liter spagevand.

Men, men, du får problemer med at koge det i en 27 liters gryde. Lave i stedet 20 liters portioner. Det er meget lettere for dig at have med at gøre. Eller få dig en større gryde.

/Thomas
Hej Thomas.
Tak for dit svar. Du skriver ‘opdele’
Mener du jeg blot skal opdele hele brygget i 2 dele, og brygge to gange ?

Med venlig hilsen
Torben
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 08:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Malten fylder for meget

Indlæg af grøntoft »

Ellers kunne du jo justere din maltmængde så den passer til gryden.
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Malten fylder for meget

Indlæg af morfmir »

TarifDK skrev: Hej Thomas.
Tak for dit svar. Du skriver ‘opdele’
Mener du jeg blot skal opdele hele brygget i 2 dele, og brygge to gange ?

Med venlig hilsen
Torben
Jeg ville ikke dele det, men hellere justere så det passer til din gryde.

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
ChristianDP
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. dec 2017, 12:02

Re: Malten fylder for meget

Indlæg af ChristianDP »

Jeg har en 25 liter gryde og har længe gået efter 20 liter urt (40 1/2liter flasker). Det indebar at jeg måtte sparge 4-6 liter ekstra ud for at nå min preboil volume som typisk har været på 29 liter. Jeg fyldte mit kogekar op og kogte de ekstra liter urt ved siden af på komfuret i en mindre gryde. Det tilsatte jeg så efter endt kogning, hvor afdampningen var så stor, at det hele nu kunne være i mit kogekar. Nedkølede det og så røg der ca 22 liter i gærspanden.

Jeg vil til at brygge lidt mindre portioner, da det hele bliver lidt upræcist. Jeg kan f.eks ikke rigtig måle min præcise preboil gravity osv.

Men det kan sagtens lade sig gøre på den måde, hvis det er det du vil.
TarifDK
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29. apr 2019, 18:26

Re: Malten fylder for meget

Indlæg af TarifDK »

Tak for svarerne, jeg troede man kunne sparge sig ud af den manglende plads i gryden, men I har nok ret, at jeg bør tilpasse opskriften til hvad jeg kan have i gryden.
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Malten fylder for meget

Indlæg af peos »

Du kan sagtens sparge dig ud af problemet. Det går højest lidt ud over effektiviteten. Hvor meget må du eksperimentere dig frem til.

Jeg har et setup med 29 l el-gryder og kan uden problemer mæske op til 8 kg malt. Prøv det og sparg efter med den mængde vand, der skal til for at nå den mængde urt, du ønsker. Og mål OG i forhold til din forventning til OG og tilpas. Det handler om at eksperimentere, lære sit udstyr at kende og lære af erfaringerne.
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Malten fylder for meget

Indlæg af Benjamin »

I en nødsituation kan man, bruge en extra gryde mæske i den, med en dyne (høkasse) omkring den extra mæske gryde? så man mæsker 2 portioner? returnere urten gennem en si? (man kan også koge den extra urt på den måde. )
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."