Tørhumling til Black IPA

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
KælderBryg
Indlæg: 3
Tilmeldt: 1. feb 2019, 06:47
Geografisk sted: Nørresundby

Tørhumling til Black IPA

Indlæg af KælderBryg »

Hejsa
Jeg er godt i gang med min første bryg, der er en Black IPA fra Brygladen.
https://www.brygladen.com/media/uploads/blackipa1.pdf

Jeg regner med at omstikke i weekenden, men er i tvivl om jeg også skal tilsætte tørhumling. Jeg er faktisk i tvivl om der overhovedet skal tilsættes noget humle under omstikning, da det ikke er specificeret i opskriften.

Der følger 100g humle med af typen (Amarillo 8,8 %), og jeg har som opskriften foreskriver kun brugt 80g.

I andre opskrifter kan jeg se, at man specifikt har skrevet hvor meget humle der skal tilsættes.

Skal jeg bare tilsætte de resterende 20 gram humle, eller er det ikke meningen at den resterende del skal bruges?

Håber på lidt hjælp herfra :)

Mvh Søren
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Tørhumling til Black IPA

Indlæg af Per »

KælderBryg skrev:Hejsa
Jeg er godt i gang med min første bryg, der er en Black IPA fra Brygladen.
https://www.brygladen.com/media/uploads/blackipa1.pdf

Jeg regner med at omstikke i weekenden, men er i tvivl om jeg også skal tilsætte tørhumling. Jeg er faktisk i tvivl om der overhovedet skal tilsættes noget humle under omstikning, da det ikke er specificeret i opskriften.

Der følger 100g humle med af typen (Amarillo 8,8 %), og jeg har som opskriften foreskriver kun brugt 80g.

I andre opskrifter kan jeg se, at man specifikt har skrevet hvor meget humle der skal tilsættes.

Skal jeg bare tilsætte de resterende 20 gram humle, eller er det ikke meningen at den resterende del skal bruges?

Håber på lidt hjælp herfra :)



Mvh Søren
Det ser ikke ud som om denne skal tørhumles jvf. opskriften. Det der nævnes i vejledningen omkring tørhumling er en generel information, der står i alle deres vejledninger.
Du har så 20 gr. Amarillo på lager.

Hvis man lige hurtigt indsætter de få data, der er omkring indholdet, ind i BeerCalc, får jeg en IBU på 43. Altså lidt mere end i opskriften, men jeg har bare brugt pale malt som malt. Jeg har så nedskrevet maltmængden så OG passer.

Der opgives en farve EBC på 9. Det er slet ikke Black, men meget lys. Så farve angivelsen stemmer ikke. Bare så du ikke bliver alt for forvirret.

Omstikning er der vist mange meninger om. Jeg gør det aldrig. Jeg køler urten ned til 0 - 3° i 4 - 5 dage når den er gæret færdig, - typisk efter 10 - 14 dage. Det giver pænt klare øl hos mig. Omstikning kan forårsage utilsigtet iltning og risiko for infektion af urten.

Mvh. Per.
KælderBryg
Indlæg: 3
Tilmeldt: 1. feb 2019, 06:47
Geografisk sted: Nørresundby

Re: Tørhumling til Black IPA

Indlæg af KælderBryg »

Hej Per
Tak for dit input. Jeg regner bestemt heller ikke med at det er "ren" pale malt, så jeg er ikke bekymret for at farven bliver for lys.

Jeg regner også med at køle urten ned når den er gæret færdig. Har dog ikke noget køleskab endnu, så håber det er fint nok at stille det ud i en kold garage.

Mvh Søren
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."