Stor mængde bundfald

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Fjordkraft
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7. apr 2018, 17:54

Stor mængde bundfald

Indlæg af Fjordkraft »

Hej Håndbryggere.
Jeg har nu for nogle uger siden lavet et bryg. Første hjemmestrikket bryg med Norsk inspiration. Mit problem var at der opstod en meget stor mængde "slam" i bunden af kedlen efter urtkogning og nedkøling - bruger gennemløbskøler. Filteret blev helt stoppet - og da temperaturen nu var relativt lavt - i hvertfald ikke kogende urt - turde jeg ikke begynde at fedte med mine små snavsede fingre nede i urten af frygt for kontaminering. Der var nok ca 2,5-3 liter jeg ikke kunne få ud :-( ialt fik jeg 17 liter i gærtank og det synes jeg faktisk var for lidt.
Hvad har I andre af erfarringer vedr. tilæstoppet udløbsfilter eller lignende.

mvh Henrik aka Fjordkraft
Brugeravatar
k.larsen
Indlæg: 710
Tilmeldt: 29. sep 2008, 20:47
Geografisk sted: nr.snede

Re: Stor mængde bundfald

Indlæg af k.larsen »

Det gælder om at lave en så klar urt som muligt,
ved at recirkulere under mæskningen.
Så er der også noget omkring at have et tilstrækkeligt stort bundfilter
i forhold til den mængde humle du bruger.
Overvej evt. en hopspider
HumlepraXis - håndbryg i praksis - http://www.humlepraxis.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/humlepraxis?ref=hl" onclick="window.open(this.href);return false;
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Stor mængde bundfald

Indlæg af Knet »

Min urt er rimelig klar når jeg overfører til gryde, men jeg oplever også “slam” i bunden af gryden efter kogning pga humle. Bruger pellets. Til tider direkte i gryde. Nogle gange i sok. Har lavet whirlpool og er sluppet hæderligt fra det, men det jeg gør hyppigst er at desinficere to stænklåg (til stegepanden) som jeg så lægger oven på hinanden over gærspanden. Så åbner jeg hanen og lader alt indhold løbe ned på dem. De filtrerer fint. Og samtidig plasker det lystigt, hvilket ilter.
Jeg tilsætter derefter en dråbe olivenolie og gær og har aldrig haft brug for at ryste ilt i. Det bobler lystigt dagen efter. Filtrering og iltning i et :-) to fluer - et smæk.

Vh. Kenneth
Mickey
Indlæg: 33
Tilmeldt: 5. feb 2018, 11:17

Re: Stor mængde bundfald

Indlæg af Mickey »

Knet skrev: Jeg tilsætter derefter en dråbe olivenolie og gær og har aldrig haft brug for at ryste ilt i. Det bobler lystigt dagen efter.
Olivenolie? Det har jeg ikke hørt om før. Hvorfor det? :-)
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Stor mængde bundfald

Indlæg af jandk »

Hvordan doserer du så lille en mængde olivenolie?
En enkelt dråbe er rigeligt til flere tusinde liter øl.
Til 20 liter skal man bruge 0.0000833 ml, som jo nærmest er ingenting.

https://www.winning-homebrew.com/olive-oil-in-beer.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Stor mængde bundfald

Indlæg af Knet »

Olivenolie kan bruges ved gæring som alternativ til at ryste ilt ind i urten. Søg på olivenolie på forum. Der er masser om det både her og på nettet generelt.
Jeg har aldrig brugt andet og har aldrig rystet ilt i eller tilført ilt på anden vis.

Ved godt en dråbe er way overkill, men det får den. Så lille som muligt, men stadig en dråbe.

Nogle taler om bismag i lyse øl, hvilket de vurderer ikke er et problem i de mørke, hvor estere er mere ønskelig. Jeg har dog aldrig kunne smage den dråbe i havet, som en dråbe olie er i 20 liter øl, med malt og humle smag. Uden at have målt min dråbe, så taler man i fysik og hospitalsvæsen om, at en dråbe er 1/20 ml. Dvs. Min dråbe olie er én blandt 400.000 velsmagende dråber øl. Der har jeg svært ved at skelne :-)
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Stor mængde bundfald

Indlæg af jandk »

Det skal jeg da prøve næste gang.
Mit seneste bryg endte med OG på 1085 (Chimay Blue) og det er svært at få "pisket" ilt nok ind.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Stor mængde bundfald

Indlæg af fjorgensen »

Er det kun olivenolie der dur ?? hvad med rapsolie ?
keep it simple !
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Stor mængde bundfald

Indlæg af Knet »

Jeg har kun set omtale af olivenolie. Men måske det er fordi, det var der det startede? Denne artikel https://www.winning-homebrew.com/olive-oil-in-beer.html taler om, at det er lipiderne i form af umættede fedtsyrer, der gavner gærens cellevægge. Hvorvidt det så er enkelt eller flerumættet der er bedst ved jeg ikke. Jf. Hjerteforeningens side om olier har rapsolie mere umættet syre end olivenolie. Men olivenolie har flest af de enkeltumættede.

Givet en minimal dråbe til 5 gallon er alt for meget, må begge vel reelt levere rigeligt tænker jeg. Men det har ikke basis i andet end ovennævnte ræsonnement.

Vh Kenneth.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Stor mængde bundfald

Indlæg af fjorgensen »

Knet skrev:Jeg har kun set omtale af olivenolie. Men måske det er fordi, det var der det startede? Denne artikel https://www.winning-homebrew.com/olive-oil-in-beer.html taler om, at det er lipiderne i form af umættede fedtsyrer, der gavner gærens cellevægge. Hvorvidt det så er enkelt eller flerumættet der er bedst ved jeg ikke. Jf. Hjerteforeningens side om olier har rapsolie mere umættet syre end olivenolie. Men olivenolie har flest af de enkeltumættede.

Vh Kenneth.
Tak for svaret, tror jeg vover det ene øje med mit næste bryg og tilsætter en dråbe rapsolie :-)
Hvo intet vover intet vinder :-)
keep it simple !
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."