Angående OG og effektivitet.

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Balslev
Indlæg: 48
Tilmeldt: 10. apr 2017, 19:42
Geografisk sted: 5450 Otterup
Kontakt:

Angående OG og effektivitet.

Indlæg af Balslev »

Hejsa allesammen

Tak for al jeres hjælp indtil videre, jeg har lige brygget #3 bryg idag, gik smertefrit.
Dog har jeg lige et par enkelte spørgsmål.

Jeg har lige brygget en hyggeligt hjemmelavet belgisk (knap så pale, aner ikke hvilken kategori min øl er i) ale med 6kg malt. (500g special b, 500g buscuit, 2500g fuglsang pilsner og 2500 refsvendinge pilsner).
Jeg brugte 60g cascade humle som bitter i 90 minutter, 30g centennial i 15 minutter og 60g willamette i 10 minutter.
Jeg har tænkt mig at bruge M47 Belgian Abbey som min gær.

Noget af en blanding, hva! :p

Jeg målte min OG lige da jeg havde hældt den på gærspanden varm (jeg bruger ikke chiller, jeg lader den stå til imorgen.), og da var OG på 1040, og jeg fik "kun" 20 liter i gærspand.
Det virker umiddelbart som en dårlig effektivitet, nogen der har kommentar til det, eller skal i vide mere?

Ud fra mine beregninger tyder det på at min alkohol % bliver rimelig lav, hvilket jo ikke gør det store, bare det smager godt, men alligevel... :)
Når man sådan laver sin "egen" opskrift, skal man så bare gære indtil der ikke er ændringer i FG værdien, eller skal man holde sig til "når der ikke er blob i gærrør, så stop gæring".
Jeg tænkte umiddelbart at jeg gerne ville over de 4%, hvilket så betyder den skal under 1010 i FG.
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Angående OG og effektivitet.

Indlæg af RuneV »

Hvis du bruger sådan en Oeschelvægt, skal du vente til urten er 20 grader, da det normalt er det de er kalibreret til.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Angående OG og effektivitet.

Indlæg af fjorgensen »

Det er vigtigt at du gærer indtil du kan måle samme Oechsle værdi med 2-3 dages mellemrum. Der går ca 10-14 dage, men det er fornuftigt at vente yderligere en uges tid så gæren får tid til at rydde op.
keep it simple !
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Angående OG og effektivitet.

Indlæg af fjorgensen »

Vedr. effektivitet.
Jeg har lagt dine oplysninger ind i Beercalc som du kan bruge gratis her på forum. I programmet kan du direkte aflæse hvad du kan forvente af din opskrift både med hensyn til alc%, bitterhed, farve osv.
Vedhæftet kan du se din egen opskrift som jeg lagde ind. Din effektivitet er 45 og den bør du kunne få noget højere op hvis du gennemgår og justerer din mæskeproces.
BeerCalc- test.pdf
(36.36 KiB) Downloadet 455 gange
keep it simple !
Balslev
Indlæg: 48
Tilmeldt: 10. apr 2017, 19:42
Geografisk sted: 5450 Otterup
Kontakt:

Re: Angående OG og effektivitet.

Indlæg af Balslev »

RuneV skrev:Hvis du bruger sådan en Oeschelvægt, skal du vente til urten er 20 grader, da det normalt er det de er kalibreret til.
Ok, så prøver jeg igen imorgen. Havde jeg godt læst, men tænkte ikke det betød det store.
fjorgensen skrev:Det er vigtigt at du gærer indtil du kan måle samme Oechsle værdi med 2-3 dages mellemrum. Der går ca 10-14 dage, men det er fornuftigt at vente yderligere en uges tid så gæren får tid til at rydde op.
Ja, men også selv om det betyder den helt kommer ned under 1010? I mange opskrifter er der en "target FG" som man prøver ramme, hvad så hvis den bare fortsætter med at falde?

Ja, 45%... det er godt nok trist. Havde den på ca. 67 grader i 60 minutter, og så ellers 15 minutter hvor jeg hev den op "imod" de 72 grader.
Dog havde jeg selv kværnet min malt, så måske jeg kværne bedre... ?

Tak for svar!
Balslev
Indlæg: 48
Tilmeldt: 10. apr 2017, 19:42
Geografisk sted: 5450 Otterup
Kontakt:

Re: Angående OG og effektivitet.

Indlæg af Balslev »

Er du vimmer en IBU jeg får, nu hvor jeg ikke har ramt 25 liter i min gærspand... det kan da kun blive en ødelagt øl! :)
En anden gang, skal man droppe at gå efter OG, og så ellers bare hælde noget kogende vand i, så IBU i det mindste ikke stikker helt af, eller er jeg forkert på den?
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Angående OG og effektivitet.

Indlæg af fjorgensen »

Balslev skrev:Er du vimmer en IBU jeg får, nu hvor jeg ikke har ramt 25 liter i min gærspand... det kan da kun blive en ødelagt øl! :)
En anden gang, skal man droppe at gå efter OG, og så ellers bare hælde noget kogende vand i, så IBU i det mindste ikke stikker helt af, eller er jeg forkert på den?
Stir dig ikke blind på FG 1010, jeg har haft øl helt ned på vel ca 1004 som smagte forrygende. Der er også andre ting der spiller ind på smagen, det er ikke ligesom med vin :-)
Hvis det kan være til nogen trøst, så vil bitterheden aftage med tiden.
M.h.til valsning af malten så prøv at ramme så groft som muligt uden at der er hele kærner tilbage, ihvertfald ikke ret mange. Hvis du så også får skyllet alt sukkeret ud af masken, så tror jeg din effektivitet bliver meget bedre næste gang.
keep it simple !
Brugeravatar
Stensgaard
Indlæg: 864
Tilmeldt: 19. maj 2013, 23:01
Geografisk sted: Nustrup, Vojens

Re: Angående OG og effektivitet.

Indlæg af Stensgaard »

Din OG er meget højere end 1040, hvis du har målt 1040 i den varme urt. Den stiger, jo koldere urten er. Jeg gætter på, at den ved 20 grader nærmere er 1060.
Ølsmagning i hele Danmark efter dine ønsker: https://Humlesmagning.dk
Brugeravatar
Øystein
Indlæg: 325
Tilmeldt: 6. jan 2013, 23:14
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: Angående OG og effektivitet.

Indlæg af Øystein »

Hvis du har målt OG til 1040 ved 80 grader, vil den omregnet have ligget på 1067. Du kan jo bare smide 5 liter koldt vand direkte fra hanen i din urt. I Dk er vandet sterilt.
Hvis du kommer 5 liter vand i og din OG var 1067, så vil du lande på en ny OG på 1054.


Sent from my iPad using Tapatalk
Balslev
Indlæg: 48
Tilmeldt: 10. apr 2017, 19:42
Geografisk sted: 5450 Otterup
Kontakt:

Re: Angående OG og effektivitet.

Indlæg af Balslev »

Stensgaard skrev:Din OG er meget højere end 1040, hvis du har målt 1040 i den varme urt. Den stiger, jo koldere urten er. Jeg gætter på, at den ved 20 grader nærmere er 1060.
Fedt at have jer til at berolige mig. Jeg valgte at måle min OG her inden gæring startede rigtigt, og ved 20 grader.
OG er målt til 1056/1058, er lidt skum på toppen, men deromkring.

Smagte også lige på herligheden, det skal man jo... er du sindsyg en kraftig humlesmag... :)
Øystein skrev:Hvis du har målt OG til 1040 ved 80 grader, vil den omregnet have ligget på 1067. Du kan jo bare smide 5 liter koldt vand direkte fra hanen i din urt. I Dk er vandet sterilt.
Hvis du kommer 5 liter vand i og din OG var 1067, så vil du lande på en ny OG på 1054.
Jeg skulle nok bare have smidt de ekstra 5 liter vand i, men den "lave" OG værdi skræmte mig lidt... sørens osse, kan den reddes? Mener du at jeg nu, inden gæring går igang, kan hælde koldt vand i gryden?
Jeg har prøvet søge lidt, tænkte om man kunne koge noget vand, køle det ned, og hælde det i gærspanden... men kan ikke finde info på om det er no-go.

Ellers går det nok, får bare en super IPA? :p
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Angående OG og effektivitet.

Indlæg af RuneV »

Jeg syntes bare du skal lade den gære og glemme alle bekymringerne. Glæd dig til at du om noget tid skal smage på det færdige produkt.
Balslev
Indlæg: 48
Tilmeldt: 10. apr 2017, 19:42
Geografisk sted: 5450 Otterup
Kontakt:

Re: Angående OG og effektivitet.

Indlæg af Balslev »

Det lyder som en god plan. Lesson learned til næste gang... :)
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."