Så er det min tur! Hjælp mig med atundgå de dummeste fejl...

Alm. Nybegynder hjælp.
Balslev
Indlæg: 48
Tilmeldt: 10. apr 2017, 18:42
Geografisk sted: 5450 Otterup
Kontakt:

Så er det min tur! Hjælp mig med atundgå de dummeste fejl...

Indlæg af Balslev »

(såsom fejl i overskrift)

Nu gik den ikke længere! Har læst og læst, uden at registrere mig på dette fine forum, men nu føler jeg at jeg har en grundforståelse (som om...), og lige mangler det sidste skub for at komme i gang.

Jeg har længe gået med en drøm om at brygge... det er jeg nok ikke den eneste herinde der har.
Og da jeg fik denne gave fra en bekendt i USA, fik jeg kun endnu mere lyst...

Billede

Jeg står nu i en situation, som jeg er sikker på de fleste har stået i.
Hvad skal jeg købe for at komme i gang.

Mine overvejelser går på at købe en startkit til en tusse, hvor man får alverdens dejligt tilbehør med.
Derudover vil jeg også købe en chiller, og selvom det er en lidt pebret pris, har jeg læst mig frem til, at man ikke burde gå på kompromis med den del af brygningen.
Jeg har kun en 20 ltrs gryde, så ved ikke om der skal opgraderes, eller om den er fin nok til mæskning.
Og så tænker jeg at jeg vil købe et par billige kasser øl, hælde øllen ud, og så rengøre flasker/fjerne labels.

Lyder det som en god plan, jeg har som sagt læst en masse, og set nogle youtube videoer, men inden jeg begynder købe ind, kunne lidt feedback fra jer erfarne hunde i faget, være rart.

Så vidt jeg kan læse, så tager det 2-3 måneder fra mæskning til drikkelse? Så hvis jeg gerne vil brygge 1 gang om måneden, hvor mange "ekstra" ting skal jeg så have. Er det kun gæringsspand der skal tilkøbes ekstra af?

Det burde være nok til at starte med... af spørgsmål. På forhånd tak, ser frem til at være en del af denne fantastiske hobby, og dette fællesskab. :)
Brugeravatar
ThomasM
Indlæg: 200
Tilmeldt: 5. feb 2014, 19:09
Geografisk sted: Nordjylland, ulsted

Re: Så er det min tur! Hjælp mig med atundgå de dummeste fej

Indlæg af ThomasM »

Er det el eller gas du påtænkte at bruge ?
/Thomas
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Så er det min tur! Hjælp mig med atundgå de dummeste fej

Indlæg af Thage »

Jeg har lige lavet en pilsner jeg smagte 3 uger efter mæsk... kunne være mere klar, men smag var ganske ok, og her 3 uger senere smager den stadig skønt - så alt er relativt... 1-2 bryg har fint fungeret for mig mht mængde, og meget er ikke landet i min mave...

Husk et sæt med 2 spande, vil give dig mulighed for at fokuseret på at undgå bundfald fra første spand, og det føles bare mere lækkert med klart øl.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Balslev
Indlæg: 48
Tilmeldt: 10. apr 2017, 18:42
Geografisk sted: 5450 Otterup
Kontakt:

Re: Så er det min tur! Hjælp mig med atundgå de dummeste fej

Indlæg af Balslev »

Jeg har tænkt mig at bruge komfur. El/Gas er lige en ekstra udgift?... prøver holde det nogenlunde moderat.
Og det startkit jeg har kig på, har 2*30ltrs spande med... overvejer at købe 2 ekstra, ellers har jeg adgang til 50 ltrs store fødevarergodkendte spande, som jeg tænker på at bruge? Det er fint at smide 20/30 ltr i en stor 50 ltr's spand... ikke?
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Så er det min tur! Hjælp mig med atundgå de dummeste fej

Indlæg af fjorgensen »

De dumme fejl undgår du nok ikke :-)
Du kan brygge øl med en (to) gryde(r) og et par spande med låg. Bare gå i gang og så finder du ud af hvad du evt mangler hen ad vejen.
Senest rettet af fjorgensen 10. apr 2017, 20:55, rettet i alt 1 gang.
keep it simple !
Balslev
Indlæg: 48
Tilmeldt: 10. apr 2017, 18:42
Geografisk sted: 5450 Otterup
Kontakt:

Re: Så er det min tur! Hjælp mig med atundgå de dummeste fej

Indlæg af Balslev »

Haha, bare bittert hvis jeg mangler noget super vigtigt såsom gær midt under brygning... :)
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Så er det min tur! Hjælp mig med atundgå de dummeste fej

Indlæg af fjorgensen »

Balslev skrev:Haha, bare bittert hvis jeg mangler noget super vigtigt såsom gær midt under brygning... :)
Ja, men gær kommer ikke under udstyr men under ingredienser :-)
keep it simple !
Balslev
Indlæg: 48
Tilmeldt: 10. apr 2017, 18:42
Geografisk sted: 5450 Otterup
Kontakt:

Re: Så er det min tur! Hjælp mig med atundgå de dummeste fej

Indlæg af Balslev »

Så finder jeg et sted at købe det hele idag. Nogen der kender et sted omkring Fyn/Jylland, jeg tager gerne en road-trip!
Det sted jeg havde udset mig til at købe fra (brygforretningen), har lukket hele påsken! :(
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Så er det min tur! Hjælp mig med atundgå de dummeste fej

Indlæg af Truntebryg »

Hvis din prioritet er - lav pris - så bruger du da bare den gryde du har.

Afdampning under kog er ca. 4L for Ø 35cm - sikkert lavere for din 20L gryde.

Du kan løbende tilsætte vand fra en ElKEDEL, således at du kan brygge 16-17L færdig øl.

Køb 2 kasser tysk øl med patentprop og du behøver ikke kapsel påsætteren ...

Opvarm spargevandet til 85C og smid det i en spand med en dyne over... glem ALT om det er 70 eller 80 °C

Så mangler du kun:
  • Mæske pose (BIAB)
    Vægtfyldemåler
    Termometer (hvis du ikke har et stege thermometer)
    2L målekande
    God brygske - helst af træ
    Hævert
    OXI pro
    Gærrør
    Spande
Alternativ køling kan du finde her: http://www.winemanager.com/slarsen/Beer/Truntebryg.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

PS - denne bryg session går på intet tidspunkt på kompromis med kvalitet. Altså har du stadig mulighed for at lave verdens klasse øl !!
Balslev
Indlæg: 48
Tilmeldt: 10. apr 2017, 18:42
Geografisk sted: 5450 Otterup
Kontakt:

Re: Så er det min tur! Hjælp mig med atundgå de dummeste fej

Indlæg af Balslev »

Tusind tak Truntebryg, din artikel omkring køling var et godt læs.
Jeg tror jeg fik udtrykt mig selv forkert, min prioritet er slet ikke lav pris. Men mere at undgå at købe ting som jeg slet ikke får brug for.

Jeg regner med at bruge 1-2 tusinde til at starte med...
Jeg har en tendens til at gå "all in", så prøver at starte lidt roligt, men trods alt, stadig så jeg får en ok start på min fremtidige yndlingshobby :)

Jeg havde overvejet det her kit: https://brygforretningen.dk/produkter/S ... 8lbrygning" onclick="window.open(this.href);return false; (Ved ikke om det er et godt eller dårligt køb)
Samt den her chiller: https://brygforretningen.dk/produkter/C ... k%C3%B8ler" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan se der står "Det eneste du skal købe ud over er gærsæt, kemi og flasker."
Men jeg tænker da jeg mangler malt også? Og en måde at kværne malten på.

Den første opskrift jeg har tænkt at lave er den her:

https://www.brewtoad.com/recipes/red-chair-ipa-clone" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvilket jo godt kan forvirre en newbie lidt. (finde de rette ingredienser i dansk butik). Og hvilket gærsæt her... universel?
Derudover, har jeg tænkt mig at lave belgisk ale i fremtiden, og er ved at undersøge, hvilke ingredienser der skal købes. Såsom WLP500/WLP550/WLP530 gær... jeg kan slet ikke vente...
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Så er det min tur! Hjælp mig med atundgå de dummeste fej

Indlæg af Thage »

Ellers er der lidt grej her, stand osv. Kræver nok flere billeder, men hvis begge kedler er med, er det ok pris.
http://www.dba.dk/vinbrygningsudstyr-vi ... 8012841026" onclick="window.open(this.href);return false;


Sent from my iPhone using Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Så er det min tur! Hjælp mig med atundgå de dummeste fej

Indlæg af Truntebryg »

Ja ja - du er jo tændt ;-)

Det er meget svært at anbefale disse startersæt - for jeg ved ikke hvad jeg skulle bruge halvdelen til ;-) ... og er der overhovedet noget sparet ?

Det kommer jo helt an på hvordan du får dit setup sat op (kan man sige det ;-)

Jeg vil bestemt anbefale dig at bruge tørgær i de første bryg. (jeg bruger stadig tørgær i 9 ud af 10 bryg) Det billigt og nemt, og der findes en masse gode tørgær.

Jeg er pt i gang med at teste nogle nye tørgær, og de fleste lover rigtig godt. Men har først endeligt svar om 1-2 uger.

Gode begynder bryg, Steam beer, Koelsch, APA, IPA, UK ale, Brown ale, Stout og så div. belgier bryg.

Jeg har malt til det hele ..

Ang. opskrifter, så kunne vi måske lave en lokumsaftale, jeg er ved at bestille tyske humler og gær hjem - så mit gæt er at jeg kan lave f.eks. 3 sæt til dig for 346,- incl valsning og forsendelse. (+/- du har jo US humlen) Sættet vil bestå af malt, humle, Irish moos + gær.
Balslev
Indlæg: 48
Tilmeldt: 10. apr 2017, 18:42
Geografisk sted: 5450 Otterup
Kontakt:

Re: Så er det min tur! Hjælp mig med atundgå de dummeste fej

Indlæg af Balslev »

Tak Thage, men jeg er sq lidt nervøs ved at købe brugt, aner ikke hvad jeg skal kigge efter.
Trunte, jeg afventer lige, skal lige have købt grejet først, ellers super pænt af dig. Føler mig allerede godt modtaget herinde... :)

Jeg ville egentlig foretrække at tage ud i en butik, og snakke med en person der har styr på det, men det virker ikke til at der er nogen i nærheden af Fyn!
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Så er det min tur! Hjælp mig med atundgå de dummeste fej

Indlæg af Truntebryg »

Du kunne også finde en medbrygger, og så kikke ham over skulderen. Derved kan du få svar på spørgsmål med det samme.

Jeg brygger f.eks helt og 100% MUNKESTIL altså gryde, ske og åben ild ;-)

Ok åben ild er så erstattes af gas, og jeg har også købt en pumpe til recirc.

Falsk bunds halmen er dog også erstattet af en svane ;-)

Kommer du forbi midtsjælland de næste 10-12 dage, så sæter jeg gerne et bryg over - så kan du se svanen i funktion ;-)
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Så er det min tur! Hjælp mig med atundgå de dummeste fej

Indlæg af Thage »

Tal om fritid... herhjemme skal det afklares med kalender osv for at få de 6 timer frigjort... ;)
Endelig udsigt til at få seneste Pale ale på fad, 2 uger efter den var klar og kølet ned til 4 grader


Sent from my iPhone using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."