Så er det min tur! Hjælp mig med atundgå de dummeste fejl...

Alm. Nybegynder hjælp.
Balslev
Indlæg: 48
Tilmeldt: 10. apr 2017, 18:42
Geografisk sted: 5450 Otterup
Kontakt:

Re: Så er det min tur! Hjælp mig med atundgå de dummeste fej

Indlæg af Balslev »

Nej, jeg drak ikke vand, og spiste heller ikke. Fik dog 2 øl... høhø... Tror vi har en vinder, næste gang ryger der vand indenbords.
Endnu en ting jeg har lært til næste gang, alletiders! :)
Moesmand
Indlæg: 91
Tilmeldt: 9. aug 2016, 22:47
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Re: Så er det min tur! Hjælp mig med atundgå de dummeste fej

Indlæg af Moesmand »

Hej Balslev.

Lyder rigtig godt med dit første bryg..... og tillykke med det....

Jeg chiller heller ikke min urt men tapper den af i 3 små fødevaregodkendte spande med låg... kan fås gratis hos en bager eller et cafeteria. Når urten er kold, plasker jeg den over i gærspanden, idet gæren skal have ilt for at kunne formere sig. Og jeg tilsætter gæren.... bruger næsten altid tørgær, som bliver rørt ud i kogt koldt vand et kvarters tid inden tilsætning. Det kaldes rehydrering, idet gæren er frysetørret. Alternativt laver du en gærstarter som du laver dagen før. Opskriften er her på siden.

Du kan købe en kapseltang til godt 100 kr og nogle standard 26 mm kapsler. Undgå at købe en kapseltang lavet af plastik, da håndtagene kan knække. Når du kapsler, er det en god ide at bruge et skridsikkert underlag til flaskerne. Det går let med en smule øvelse.... og især går det let, hvis du kan få "hjemmestyret" til at gøre flaskerne rene.... :-)

Er du på god fod med din lokale købmand, kan du nok købe flasker for pantværdien. Enkelt og billigt, idet vedkommende nok kan bestikkes med et par håndbryg....

En øchslevægt er en rigtig god ting og husk at du også skal have et reagensglas oftest af plastik med.

Køb en digitalvægt i IKEA samt et godt digitalt termometer, så er du godt på vej.

Mvh.

Henrik
inzide
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. feb 2016, 13:10

Re: Så er det min tur! Hjælp mig med atundgå de dummeste fej

Indlæg af inzide »

Et vigtigt element i fremtiden er at smage på tidligere bryg under brygning af den nye. Det skulle bringe held. Og der har jeg det personligt sådan, at hvis én øl giver én enhed held, så er det vel lineært? :-)

Arj, det er naturligvis også vigtigt med vand og mad. De fleste fejl sker på tom mave.

Held og lykke med udfaldet.

Med hensyn til gærstarter og tørgær: jeg har aldrig brugt tid på det. Gær-pulveret ryger direkte i spanden. Jeg har en enkelt gang anvendt Wyeast vådgær, med et meget lækkert smagsresultat til følge. Så det kan jeg godt finde på igen (selv om det er ret dyrt). Jo mere avanceret øllen er, desto mere vil jeg nok have lyst til at anvende vådgær. Det ER da lidt sejt at anvende en gærstamme, der er udvundet på ens belgiske favoritbryggeri ;)
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Så er det min tur! Hjælp mig med atundgå de dummeste fej

Indlæg af Truntebryg »

Pt er der 54 forskellige tørgær - så der er nok at gå i gang med.... Jeg kæmper stadig med at nå dem igennem ;-)

Læg nu også mærke til at Lallemand foreskriver IKKE iltning urten !!!

.. men det skader nu nok heller ikke ;-)
Balslev
Indlæg: 48
Tilmeldt: 10. apr 2017, 18:42
Geografisk sted: 5450 Otterup
Kontakt:

Re: Så er det min tur! Hjælp mig med atundgå de dummeste fej

Indlæg af Balslev »

Mange tak, jeg håber, trods mine fejl, at det bliver til øl!

Jeg er lidt bekymret omkring ilten i gæringsspanden... har jeg givet det nok ilt eller ej.
Det er nu 24 timer siden jeg har puttet gær i, og der sker ikke meget nede i den spand. Ingen dryp i gærrøret endnu...

Kan man ryste spanden nu/åbne spanden og prøve ilte lidt ved at røre rundt, eller hvad ved jeg?
Eller skal jeg bare lade den være, den skal nok komme?

Regner med jeg brygger en ny omgang om 1-2 uger, når jeg lige har fået købt de remedier som jeg syntes jeg manglede under bryg. (Faktisk de ting du skrev Moesmand.)
Lyder smart med at tappe det af i 3 små spande, så køler det hurtigere, og så får man også iltet urten når man hælder den i gæringsspand...

Næste øl bliver belgisk! :)
Futtrup
Indlæg: 37
Tilmeldt: 26. aug 2014, 12:42

Re: Så er det min tur! Hjælp mig med atundgå de dummeste fej

Indlæg af Futtrup »

Fordelene ved små spande er jo også, at du senere kan lege lidt med at tilsætte forskellige gærstarter til det samme bryg, så du kan finde favoritter, og desuden har mulighed for at lave mindre portioner, hvis du f. Eks. Vil brygge cider, mjød eller andet godt...

Sendt fra min ONE A2001 med Tapatalk
Futtrup
Indlæg: 37
Tilmeldt: 26. aug 2014, 12:42

Re: Så er det min tur! Hjælp mig med atundgå de dummeste fej

Indlæg af Futtrup »

Hvis du skulle komme forbi Lemvig i vestjylland, er jeg også frisk på at lave et bryg med dig, jeg har både et gassystem og en 'Beerbrew', altså et elektrisk system! Skal dog lige advares nogle dage i forvejen, da jeg har begge systemer udlånt, og ikke har råvarer pt.

Sendt fra min ONE A2001 med Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."