Twoj opskrift

Alm. Nybegynder hjælp.
CasparB
Indlæg: 79
Tilmeldt: 1. jan 2017, 19:29
Geografisk sted: Odense 5220

Twoj opskrift

Indlæg af CasparB »

Hej Folkens!

Jeg skal brygge min første øl imorgen og jeg har valgt at brygge 20L weissbier fra twoj, der kom med opskrift.

Nu er det sådan at jeg ikke rigtigt kan regulere temperaturen i min mash tun undervejs.
og sådan som jeg forstår opskriften vil de have man laver "step mash" eller hvad det hedder.
Så jeg skal lige bruge en af jer til at bedømme hvilken temperatur jeg skal mæske ved og hvor lang tid. (tænker selv 1 time ved 65c?)

Opskriften var selvfølgelig på polsk..........................................(DOHH)
Så her er den oversat på google translate.
Om ikke andet kan i da få et billigt grin ud af at læse den.


Sløring (går ud fra de mener mæskning)
Til 12 liter vand hælde region, hvede malt og karamel (så jeg skal starte med 12 liter vand og mæske i?)
46c i 15 minutter
63c i 25 minutter
72c i 40 minutter til som negative Judah
78c i 10 minutter
wystadzac 15L vand ved 78c (pas. Hvad mener de?)

Madlavning (her går jeg ud fra de mener kogning af urt)
60 minutter
Chmiel Lublin 20g i 60 minutter

Gæring
stormfulde 18-21c, 7-10 dage (så jeg skal smide den på flaske allerede 10 dage efter den er brygget??)

Aftapning
flaske med anvendelse af 6 g sukker pr 1 liter øl (tænker den her giver sigselv)



I for den også lige på original dog mangler der nogler ´ og ' over nogle af bogstaverne da jeg ikke kunne finde ud af at lave dem.

zacieranie
do 12 l wody wsypać słód pilznenski pszeniczny i karmelowy
46c przez 15 minut
63c przez 25 minut
72c przez 40 minut do negatywnej próby judowej
78c przez 10 minut
wystadzac 15l wody w temp 78c
gotowanie 60 minut
Chmiel lubelski 20g przez 60 minut
fermentacja burzliwa 18-21c, 7-10 dni
Butelkowanie butelkowac z uzyciem 6g glukozy na 1l piwa

Mvh.
Caspar b.
CasparB
Indlæg: 79
Tilmeldt: 1. jan 2017, 19:29
Geografisk sted: Odense 5220

Re: Twoj opskrift

Indlæg af CasparB »

ingredienser:

Hvede 2,5 kg
Pilsner 1,5 kg
karamel 0,2 kg

20g lublin pellet hops
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Twoj opskrift

Indlæg af søreno »

Lyder til, at du har fint styr på det.
Mæsk i 12 liter vand. 65 grader er sikkert ikke helt skævt.
Sparge med 15 liter 78 grader varmt vand. Her er det ikke afgørende at du rammer temperaturen helt præcist, men helst ikke over 80 siges det.
Når du skal flaske, så tag en måling af gravity med et par dages mellemrum. Hvis den ikke ændrer sig er øllen sådan set klar til flaske. Jeg ville dog satse på lidt længere end kun 7-10 dage. Man siger, at gæren rydder op efter sig selv i slutningen af gæringsperioden.
Vh Søren

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Twoj opskrift

Indlæg af Thage »

Teorien omkring step og meget hvede er det er det bør gøre det nemmere at udtrække enzym kontra 1 step - selv med de gode malte idag. Men går nok hvis ikke i første skud - forvent dog en langsom sparge der næsten virker stuck, lavede en wit på 50/50 mht hvede/basis og meget længere tid en normalt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Twoj opskrift

Indlæg af søreno »

Jeg havde ikke set så nøje på opskriften. Jeg er enig med Thage i, at det kan give sparge-problemer, når du kommer over 50% hvede. Problemet er at hvede ikke har skaller, så der kommer til at mangle den naturlige filtereffekt fra bygmalten. Tilsæt eventuelt ris- eller havreskaller i mæsken. Det kan hjælpe.
Ellers må du køre på og indstille dig på en noget langsom sparge.

Måske kan en proteinpause omkring 50-55 grader hjælpe. Den kan du lave ved at mæske lidt tørt ind ved fx 55 grader i et kvarters tid og så tilsætte kogende vand indtil du rammer de 65 grader. Hvis du kommer op på mere end de 12 liter samlet, trækker du bare mængden fra dit spargevand.

Hvor meget vand, du skal bruge for at ændre temperatur, er der masser af beregnere på nettet til (kig fx på brygbaren.dk). Beersmith kan også, og mon ikke beercalc har en funktion til det.

VH
Søren
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Twoj opskrift

Indlæg af Truntebryg »

Hvede bryg – er altså ikke en begynderøl…

Men nu er den jo købt, mæske profilen er en typisk mellem europæisk – men intet hindre dig i at køre en mere nordisk mæske på opskriften.

Du får dog bare ikke den samme øl ;-)

Personligt vil jeg lave step 63C som anvist. Måske som foreslået med 10L vand – du SKAL dog kunne røre godt rundt i mæsken, da den jo ikke indeholder så mange enzymer pga. al den hvede. (rør rundt og ”op-ned” mindst 30 gange / 10 min) kan du ikke røre rundt, så giv den 1 L mere…

Tilsæt 2 L kogende vand fra en elkedel, og se hvor langt op du kommer mod de 72C. Alt over 68C er godt – men gå så tæt på de 72C som muligt - tap evt. 1L ”urt” af mæskekaret og kog den, og tilbage i mæskekaret. (også kaldet decoction)

MEGET vigtigt, du må under ingen omstændigheder komme over 72C

Glem mash-out, spargevandet (gerne 80C) skal nok stoppe enzymerne – begynd at ”koge” urten så hurtigt som muligt – gerne inden sparge er færdig.

Hvis du kører fly-sparge og den går i stå - så prøv at køre hanevand baglæns i setup. Hjælper det ikke, må du slå over til batch sparge - blæs filteret rent med hanevand baglæns igen, rør rundt i mæsken og tap det urt ud du kan. Tilsæt vand til mæsken er dækket igen - rør rundt - vent 10 min - tap ud igen

Fortsæt, med en runde 3, eller indtil du har din BG på plads (Boil gravity) som typisk er 80-85% af den ønskede OG.

Nu har vi malet fanden på vægen, så mon ikke Murphy er med os ;-)
Brugeravatar
Dntb1985
Indlæg: 503
Tilmeldt: 4. sep 2015, 02:58
Geografisk sted: Viborg

Re: Twoj opskrift

Indlæg af Dntb1985 »

Stormfulde 18-21 grader.. Dagens +1 kommentar. Lad os håbe det blæser under gæringen så. ;)
Grainfather
In your face! Brewery
Brewed in a kitchen near you
CasparB
Indlæg: 79
Tilmeldt: 1. jan 2017, 19:29
Geografisk sted: Odense 5220

Re: Twoj opskrift

Indlæg af CasparB »

Ja, jeg skulle nok have valgt en lettere øl til at starte med. :)
Jeg smider nogle ris i.

Men nu prøver jeg sku hehe

Mange tak for svarende allesammen!

lige et sidste spørgmål.

Når nu de siger 15l spargevand så går jeg ud fra jeg kun tilsætter vand indtil jeg har de 20L i kogekarret som jeg skal bruge ?

Eller skal jeg tilsætte alle 15L så jeg ender med 27 og så koger de 7 L væk i løbet af den time det skal koges?
Brugeravatar
Fornitz
Indlæg: 412
Tilmeldt: 16. jan 2013, 12:20
Geografisk sted: IPAville

Re: Twoj opskrift

Indlæg af Fornitz »

Husk risskaller og ris ikke er det samme ;)

Din malt vil optage ca 1 L vand pr kilo derfor skal der mere vand i end man regner med, og nu kommer det lidt an på ens anlæg, men mindes man siger der koges 10% af under kogningen
Hilsen Frederik Fornitz
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Twoj opskrift

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Truntebryg skrev:Hvede bryg – er altså ikke en begynderøl…

Men nu er den jo købt, mæske profilen er en typisk mellem europæisk – men intet hindre dig i at køre en mere nordisk mæske på opskriften.

Du får dog bare ikke den samme øl ;-)

Personligt vil jeg lave step 63C som anvist. Måske som foreslået med 10L vand – du SKAL dog kunne røre godt rundt i mæsken, da den jo ikke indeholder så mange enzymer pga. al den hvede. (rør rundt og ”op-ned” mindst 30 gange / 10 min) kan du ikke røre rundt, så giv den 1 L mere…

Tilsæt 2 L kogende vand fra en elkedel, og se hvor langt op du kommer mod de 72C. Alt over 68C er godt – men gå så tæt på de 72C som muligt - tap evt. 1L ”urt” af mæskekaret og kog den, og tilbage i mæskekaret. (også kaldet decoction)

MEGET vigtigt, du må under ingen omstændigheder komme over 72C

Glem mash-out, spargevandet (gerne 80C) skal nok stoppe enzymerne – begynd at ”koge” urten så hurtigt som muligt – gerne inden sparge er færdig.

Hvis du kører fly-sparge og den går i stå - så prøv at køre hanevand baglæns i setup. Hjælper det ikke, må du slå over til batch sparge - blæs filteret rent med hanevand baglæns igen, rør rundt i mæsken og tap det urt ud du kan. Tilsæt vand til mæsken er dækket igen - rør rundt - vent 10 min - tap ud igen

Fortsæt, med en runde 3, eller indtil du har din BG på plads (Boil gravity) som typisk er 80-85% af den ønskede OG.

Nu har vi malet fanden på vægen, så mon ikke Murphy er med os ;-)
Men Søren dog, ved decoction er det da mæsken man koger og den skal helst være ret tør.
Der er vel også den mulighed at tappe urten og så mæske anden gang ved de 72 grader i med spargevandet.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Twoj opskrift

Indlæg af Truntebryg »

AH - det er bare en meget tynd decoction ;-)

Men det er jo nok en hemmelighed hvor "tør" delmængde der bliver kogt ved siden af. De bryggerier vi så i Prag, pumpede over i en nabo tank - så det har da nok været halvflydende.

CasparB skrev:Når nu de siger 15l spargevand så går jeg ud fra jeg kun tilsætter vand indtil jeg har de 20L i kogekarret som jeg skal bruge ?

Eller skal jeg tilsætte alle 15L så jeg ender med 27 og så koger de 7 L væk i løbet af den time det skal koges?
Ingen af delene, du skal sparge indtil du har BG (Boil Gravity = 80-85% af OG) Hvis nu at opskriften er på 1,050 så skal du sparge indtil du når ca 1,043/44 men det er jo afhængigt hvor hårdt din gryde koger.

Roling boil og 30-32 cm = ca 4L/t
CasparB
Indlæg: 79
Tilmeldt: 1. jan 2017, 19:29
Geografisk sted: Odense 5220

Re: Twoj opskrift

Indlæg af CasparB »

Ok jeg kaster mig ud i det :)

Holder jer opdateret hvis det går galt!

Eller godt :)


Det er lige gået op for mig der ikke er angivet nogen OG, BG eller FG.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Twoj opskrift

Indlæg af Truntebryg »

Hvad mærke er opskriften ?
CasparB
Indlæg: 79
Tilmeldt: 1. jan 2017, 19:29
Geografisk sted: Odense 5220

Re: Twoj opskrift

Indlæg af CasparB »

http://twojbrowar.pl/en/beer-recipes/71 ... t-kit.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Det er den her :)
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Twoj opskrift

Indlæg af søreno »

Tror du ikke, Søren, at det er hvedemalt, der er i? Så er der masser af enzym. Derfor er det selvfølgelig stadig en god ide at røre lidt under mæskningen men det behøver ikke at være mere end normalt.
Vh Søren

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."