Hvor stor en mæskebeholder skal jeg bruge til 40 liter øl

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Jens K
Indlæg: 38
Tilmeldt: 21. okt 2016, 09:32

Hvor stor en mæskebeholder skal jeg bruge til 40 liter øl

Indlæg af Jens K »

Hejsa,

Jeg skal brygge en Påskeøl i weekenden. Vi er to mand om det og vil derfor gerne lave 40 liter på én gang. Vi har en 60 liters gaskedel til at koge urten i og et mæskekar på 30 liter Der er bygget med pumpe og eksternt varmelegeme til "RIMS"-mæskning.

Vi har planer om at brygge med denne opskrift: http://www.albryg.dk/all-grain-albryg-s ... lling.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vil det være muligt at mæske til 2X20 liter i en 30 liters mæskebeholder, eller bliver det for meget? Er det alternativt muligt at mæske til 20 liter og tappe det over i kedlen, og lade det stå og vente til vi har mæsket endnu en portion, og så koge det sammen med humle osv. til sidst. Eller kan den urt ikke lide at stå og vente på at vi får mæsket endnu en portion?
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Hvor stor en mæskebeholder skal jeg bruge til 40 liter ø

Indlæg af kbh36 »

Mæsk af 2 omgange, efter som urten bliver kogt efterfølgende, så sker der ikke noget ved at den står den ekstra tid.

Jeg har også brygget Påskekyllingen et par gange, for at ramme OG skal jeg tilføje1 kg basismalt mere end hvad der følger med, eller også tilføje sukker.

Jeg synes det er en rigtig god øl, du smager bare ikke at den er på ca 8%.
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
Jens K
Indlæg: 38
Tilmeldt: 21. okt 2016, 09:32

Re: Hvor stor en mæskebeholder skal jeg bruge til 40 liter ø

Indlæg af Jens K »

Ok, det prøver vi så. Er det fordi at din mæskeproces ikke er effektiv nok til at opnå tilstrækkelig udmæskning i forhold til hvad opskriften er dimensioneret efter?
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Hvor stor en mæskebeholder skal jeg bruge til 40 liter ø

Indlæg af kbh36 »

Ja, jeg kan ikke ramme de 80-85% som der forventes i opskriften, og det skyldes formentlig at jeg mæsker for tørt (eller hvordan man nu skal beskrive det), jeg kan mæske med 14 liter, og har et deadspace på ca 5 liter under indsatsen, og opskriften mener jeg siger 19 liter til indmæskningen.

Så jeg skal have fundet noget andet at mæske i på et tidspunkt.
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Hvor stor en mæskebeholder skal jeg bruge til 40 liter ø

Indlæg af fjorgensen »

Løst udregnet må der være ca 6,3 kg malt i en portion. Jeg bruger en App der hedder BrewBuddy på min Samsung tlf når jeg beregner mæskevand.

Ved at indtaste de 6,3 kg beregner Appen
17,5 ltr vand til mæsk
18,5 ltr vand til sparge
25,3 ltr urt til kogning

Hvis du vil brygge dobbelt portion kommer du altså op på 35 ltr vand til mæsk +det som malten fylder.
keep it simple !
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."