Første bryg - tapning

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Magpie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 8. jan 2017, 14:52

Første bryg - tapning

Indlæg af Magpie »

Hej

Jeg er i gang med min første bryg, jeg er nået til at skulle hælde den på flasker. Når jeg åbner hanen på spanden kommer der en uklar hvidlig væske ud der smager af gær, jeg går ud fra det er gærkagen der ligger i bunden. Jeg har lettet på låget af spanden og alt ser perfekt ud ovenfra.

Skal jeg omstikke bryggen til en anden spand inden jeg tapper eller er der et andet trick til at komme fri af gærkagen?

Hvor meget sukker skal jeg tilsætte pr. liter ved karbonering? Det er en mørk ale ala Newcastle Brown ale jeg forsøger mig med.

Med venlig hilsen
Daniel
madse
Indlæg: 61
Tilmeldt: 21. okt 2014, 19:42
Kontakt:

Re: Første bryg - tapning

Indlæg af madse »

Spændende, det er altid noget særligt :)

Det eneste du ellers kan gøre er at bruge en hævert, men jeg ville nok bare tappe det grumsede væk, indtil du kommer ned til det klare øl. Hvorefter jeg ville tappe på flasker.

En god tommelfingerregel er 5 gram sukker pr. liter til Ale's.
http://www.haandbrygning.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Første bryg - tapning

Indlæg af kbh36 »

Du kan med fordel stille din gærspand med en liste under kanten ved tappehanen, så den står lidt skråt.
Tappehanen er nu hævet lidt ekstra over bunden, og gærkagen ligger i modsatte side af tappehanen = problem solved.
Er nok mest gældende for fremtidige bryg.
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."