Gæring ændrer ikke sukker indhold

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
per t
Indlæg: 2
Tilmeldt: 20. jun 2020, 20:34

Gæring ændrer ikke sukker indhold

Indlæg af per t »

Jeg har en 6-7 all grain kit bryg i bagagen og har nu forsøgt mig med min første opskrift fra beercalc: Vesterslettes Påske IPA 2022.

Brygget gik fint, og 0G var 1058 målt med refraktometer. Men nu, efter ca 3 ugers gæring er der ingen ændring i sukker indholdet, den står på 1030 på trods af forventet FG er 1016.

Mit bryg har ikke været omhældt, og det står på gulvvarme i 20-22c varme, og det bobler stadig hvert 45-60 sekund.

Hvad skal jeg gøre? Lade den stå til den bobler færdig eller flaske den med lidt mindre sukker, så den ikke "skyder kapslen af"?

Jeg har haft samme problemer med mine all grain bryg, det er svært eller umuligt at ramme FG. Og det er ikke fordi mit refraktometer ikke virker, jeg har kalibreret det med sukker opløsninger på 3 forskellige niveauer og der er det spot on
Flyball
Indlæg: 66
Tilmeldt: 8. mar 2018, 08:03
Geografisk sted: 4690

Re: Gæring ændrer ikke sukker indhold

Indlæg af Flyball »

per t skrev:Jeg har en 6-7 all grain kit bryg i bagagen og har nu forsøgt mig med min første opskrift fra beercalc: Vesterslettes Påske IPA 2022.

Brygget gik fint, og 0G var 1058 målt med refraktometer. Men nu, efter ca 3 ugers gæring er der ingen ændring i sukker indholdet, den står på 1030 på trods af forventet FG er 1016.

Mit bryg har ikke været omhældt, og det står på gulvvarme i 20-22c varme, og det bobler stadig hvert 45-60 sekund.

Hvad skal jeg gøre? Lade den stå til den bobler færdig eller flaske den med lidt mindre sukker, så den ikke "skyder kapslen af"?

Jeg har haft samme problemer med mine all grain bryg, det er svært eller umuligt at ramme FG. Og det er ikke fordi mit refraktometer ikke virker, jeg har kalibreret det med sukker opløsninger på 3 forskellige niveauer og der er det spot on
Hvis du har glemt at kompensere for alkohol, så er den nu rimeligt spot on. Omregnet, så er FG ca 1.014
TB
per t
Indlæg: 2
Tilmeldt: 20. jun 2020, 20:34

Re: Gæring ændrer ikke sukker indhold

Indlæg af per t »

Tak Flyball.... det giver lidt røde ører, men jeg anede faktisk ikke man skulle kompensere for alkohol ved FG måling!

Det forklarer jo også mine tidligere problemer, for øllens alkohol % har været ganske fine (når man drak den), selvom mine målinger viste et forkert FG tal.

Der skal flaskes i weekenden!
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."