For lav OG

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
VK-bryggerlaug
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16. okt 2019, 07:38

For lav OG

Indlæg af VK-bryggerlaug »

Vi har efterhånden brygget i mange år - ca. 4 gange om året.
I starten med alm. gryder til mæskning og en plastik lautertun til spargning - altid ramte vi spot on med den forventede OG værdi.
De senere år er vi gået over til mere avancerede progamerbare gryder og råder nu over to 20 liter og en 30 liters gryde - det er jo dejligt nemt.
Desværre er der ved overgangen til disse gryder sket det, at vi altid får en meget for lav OG.
Eksempelvis i går:
Belgisk Brown ale forventet OG på 1079 - vores var 1048
Vores egen IPA forventet OG på 1066 - vores var 1042
Tilsvarende for en julebryg.
Så vidt vi ved følger vi alle forskrifter - altså mæsker ved de rigtige temperaturer, sparger med 78 grader varmt vand osv.
Vi sparger med rigeligt vand, men kan grunden være at vi ikke bruger nok vand under mæskningen?
Nogen som har ideer til hvad der kan være galt?
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: For lav OG

Indlæg af mhn »

Vi bruger en Danbrygger 43.

Vores erfaring er, at vi ikke skal meget over 10 kg malt, før det går helt galt med effektiviteten, selvom manualen siger max. 12 kg.

Der ud over bruger vi så meget vand som muligt. Jeg synes, jeg har læst et sted, det ikke er smart. Men det er det, vi har mest held med.

De første 15-20 minutter af mæsken ligger vi ikke top pladen på. Så kan vi røre rundt jævnligt.

Med malten ikke ret meget over 10 kg og ca. 35L vand kan vi nogenlunde fast ramme en effektivitet på 70%.

En dag må vi købe et kæmpe piskeris som Truntebrygs, men det har vi ikke fundet endnu. :-)

Mvh
Morten
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: For lav OG

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Ja omrøring er vigtigt, jeg ligger på 80-85 med min Robobrew og den er jo skåret over samme læst, mængden af vand bruger jeg formlen malt i kilo X 2,8L + 6 liter til deadspace
VK-bryggerlaug
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16. okt 2019, 07:38

Re: For lav OG

Indlæg af VK-bryggerlaug »

Tak for svar:)

Vi brugte knap 20 liter til mæskningen af 9 kg malt.

Bruger man formlen med 2,8*kg malt + 6, så kommer man med 9 kg malt op på 31 liter vand.
Det er jo en stor forskel.

Jeg tænker vi vil være mere omhyggelig omrøring næste gang og så prøve med mere vand under mæskningen.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: For lav OG

Indlæg af fjorgensen »

Forholdet imellem vand og malt er meget vigtigt, - bør ligge imellem 2-4 ltr pr. kg malt. Jeg plejer at bruge 2,5l pr. kg.
Sørg også for at ALLE eller næsten alle kerner er knækket.
keep it simple !
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."