Spørgsmål til indkøb af udstyr

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Uncomfortabrew
Indlæg: 10
Tilmeldt: 21. aug 2019, 20:15

Spørgsmål til indkøb af udstyr

Indlæg af Uncomfortabrew »

Hej, jeg skal til at starte op med hjemmebryg og efter at have læst to bøger har jeg stadig et par spørgsmål angående processen inden indkøb af udstyr – mit æbletræ har efterladt mig med omkring 60 kilo æbler, så jeg har jeg besluttet at mit første projekt må være cider og jeg vil gerne ligge ud med at købe et minimum af udstyr hertil, men som kan bruges ved opgradering til ølbrygning senere.
Mine spørgsmål er så bare, hvornår og hvad er fordelen ved at have tappehane i gærspand og tager i hydrometer-test/eller andre test undervejs i gæringen for at se f.eks. hvor langt processen er? Har det noget at skulle have sagt mht. gæringsprocessen hvis man tager låget af gærspanden for at tage hydrometer test kontra at tage test via tappehanen?
Er der nogen problematik i at brygge en mindre bryg f.eks. en 10 liters bryg i en 25 liter vinballon/gærspand?

Tak for jeres hjælp
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Spørgsmål til indkøb af udstyr

Indlæg af fjorgensen »

Undgå tappehaner i spanden, de er grosted for alskens urenheder. Køb dig en hævert i rustfri stål, den kan du gøre helt ren.
Lad dit bryg stå i ro, undlad at løfte låget i utide da der kan slippe bakterier mm. ind.
Mål din vægtfylde OG (original gravity), når du er klar til at hælde gæren i saften. Du kan måle direkte i spanden ved at sænke hydrometeret ned i spanden.

Min mor lærte mig at:
Vent indtil der er et minut imellem hvert blop - så kan du måle vægtfylde igen SG (specifik gravity)
Når der er 5 minutter imellem hvert blop er vinen færdiggæret. Mål igen vægtfylde FG (final gravity)
Nu er det så tid for færdiggørelse af vinen - svovling, bentonit, eftersødning osv.
keep it simple !
Brugeravatar
Thor
Indlæg: 271
Tilmeldt: 7. nov 2010, 19:37
Geografisk sted: 5881 Skårup

Re: Spørgsmål til indkøb af udstyr

Indlæg af Thor »

Og du kan sagtens gære 10 l. i en 25 l. spand...
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."