Er gæring færdig

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
MOBrew
Indlæg: 16
Tilmeldt: 16. apr 2019, 07:52
Geografisk sted: Odder
Kontakt:

Er gæring færdig

Indlæg af MOBrew »

Jeg har brygget en øl 1. maj. Gæringen var lidt langsom til at komme K gang, men startede alligevel efter ca 36 timer og har været aktiv lige siden. OG var 1.040.

Jeg tilførte tørhumle for 4 dage siden og målte i den forbindelse også gravity, smovse 1.016. Expected FG er 1.018. Her 4 dage senere er gravity stadig 1.016 (måske 1.015). Så ud fra det burde gæringen være færdig. Sagen er bare, at der stadig er aktivitet i gærlåsen, så jeg er i tvivl om, hvorvidt gæringen er færdig?

Umiddelbart vil jeg jo sige nej, siden der er aktivitet, men den er under forventet FG og den er ikke faldet i 4 dage
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 12:03

Re: Er gæring færdig

Indlæg af TvedeBryg »

Hvis du er i tvivl så giv den nogen dage mere og mål igen, hvis den bliver der, må den være færdiggæret.

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Er gæring færdig

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Hvor langt er der mellem blob
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Er gæring færdig

Indlæg af Borg »

Aktivitet i gærlåsen kan skyldes mange andre ting end aktiv forgæring.
Det kan skyldes frigivelse af CO2 grundet tørhumling, det kan skyldes temperatursvingninger, og mere sjældent ved de mængder der brygges i hjemmene, kan det skyldes variation i lufttrykket.
Der er kun én måde at afklare, om forgæringen er færdig, og det er ved måling af sukkerindholdet. Er det konstant hen over 2-3 dage, og FG tæt på det forventede, er forgæringen slut.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
MOBrew
Indlæg: 16
Tilmeldt: 16. apr 2019, 07:52
Geografisk sted: Odder
Kontakt:

Re: Er gæring færdig

Indlæg af MOBrew »

Tak for input. Der var langt mellem blob. Måske en halv time. Jeg læste andet steds det samme som beskrives her. At aktivitet i gærlåsen kan skyldes andre ting. Og dermed at der er aflæsningen af gravity der er afgørende. Jeg flaskede derfor brygget i morges og glæder mig nu til at smage om et par uger :)
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."