Frisk humle

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Mickey
Indlæg: 33
Tilmeldt: 5. feb 2018, 11:17

Frisk humle

Indlæg af Mickey »

Hej,

Jeg har netop plukket en god portion humle og fået en stikling af god nogle flinke mennesker der havde rigtig meget i haven. Mine fingre dufter fantastisk, men så kommer alle spørgsmålene.

Er der nogen som ved nedenstående eller kan pege på nogle gode hjemmesider?

- Hvordan kan jeg finde ud af hvilken humle det er og hvilken AA den har? (jeg ved kun at den er brugt til ølbrygning før)

- Hvad gør jeg med al den dejlige humle jeg har plukket? Vacuumpakker og putter i køleskabet?

- Kræver en humleplante noget særligt for at vokse sig stor?


Hilsen Michael
BSL
Indlæg: 39
Tilmeldt: 17. nov 2017, 18:51

Re: Frisk humle

Indlæg af BSL »

Med mindre humlen har nogle helt specifikke træk, er det desværre nok umuligt at bestemme sorten ud fra udseendet. Det kan også være svært at dufte sig frem til det, men måske kan du gøre nogle kvalificerede gæt.

Det er ikke muligt at bestemme AA uden laboratorium. Hvis det er en "Helt vild" humle, vil mit gæt være 2-3%. Er det en Winge, vil jeg gætte på 6%. Andre sorter er nok lidt lavere end det du kan købe.

Humlen skal først tørres, før du vakuumpakker den. Jeg har min humle i fryseren.

Humle skal have sol og læ og noget at klatre op ad. Den kan blive 7 - 8 m, når det går bedst. Den skal have meget vand, men den må ikke stå og soppe. I foråret skal den gødes godt.

Sendt fra min SM-A320FL med Tapatalk
Mickey
Indlæg: 33
Tilmeldt: 5. feb 2018, 11:17

Re: Frisk humle

Indlæg af Mickey »

Forrygende. Tak. Så må jeg bare i gang med at brygge med den og smage mig frem til hvor meget jeg skal bruge :-)
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Frisk humle

Indlæg af JAFU »

Jeg prøvekogte en lille portion selvplukket humle i en liter vand for at få en idé om, hvor bitter den var. Den var overraskende bitter, og havde sandsynligvis ødelagt et bryg, hvis jeg havde brugt de mængder, jeg forventede, der skulle til.
Så - jeg var glad for min lille test, inden det gik løs for alvor.
På nogenlunde samme måde kan du sikkert også teste aromaegenskaberne.


Sent from my iPhone using Tapatalk
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Frisk humle

Indlæg af morfmir »

Mickey skrev:Hej,

Jeg har netop plukket en god portion humle og fået en stikling af god nogle flinke mennesker der havde rigtig meget i haven. Mine fingre dufter fantastisk, men så kommer alle spørgsmålene.

Er der nogen som ved nedenstående eller kan pege på nogle gode hjemmesider?

- Hvordan kan jeg finde ud af hvilken humle det er og hvilken AA den har? (jeg ved kun at den er brugt til ølbrygning før)

- Hvad gør jeg med al den dejlige humle jeg har plukket? Vacuumpakker og putter i køleskabet?

- Kræver en humleplante noget særligt for at vokse sig stor?


Hilsen Michael
Du kan bruge humle the metoden til at estimere AA i din humle.
Prøv at læs denne artikel som omhandler metoden.
https://beerandbrewing.com/estimating-a ... -hop-teas/


/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Mickey
Indlæg: 33
Tilmeldt: 5. feb 2018, 11:17

Re: Frisk humle

Indlæg af Mickey »

JAFU skrev:Jeg prøvekogte en lille portion selvplukket humle i en liter vand for at få en idé om, hvor bitter den var. Den var overraskende bitter, og havde sandsynligvis ødelagt et bryg, hvis jeg havde brugt de mængder, jeg forventede, der skulle til.
Så - jeg var glad for min lille test, inden det gik løs for alvor.
På nogenlunde samme måde kan du sikkert også teste aromaegenskaberne.
Selvfølgelig. God idé. Det vil jeg prøve. Tak.
Mickey
Indlæg: 33
Tilmeldt: 5. feb 2018, 11:17

Re: Frisk humle

Indlæg af Mickey »

morfmir skrev:
Mickey skrev:Hej,

Jeg har netop plukket en god portion humle og fået en stikling af god nogle flinke mennesker der havde rigtig meget i haven. Mine fingre dufter fantastisk, men så kommer alle spørgsmålene.

Er der nogen som ved nedenstående eller kan pege på nogle gode hjemmesider?

- Hvordan kan jeg finde ud af hvilken humle det er og hvilken AA den har? (jeg ved kun at den er brugt til ølbrygning før)

- Hvad gør jeg med al den dejlige humle jeg har plukket? Vacuumpakker og putter i køleskabet?

- Kræver en humleplante noget særligt for at vokse sig stor?


Hilsen Michael
Du kan bruge humle the metoden til at estimere AA i din humle.
Prøv at læs denne artikel som omhandler metoden.
https://beerandbrewing.com/estimating-a ... -hop-teas/


/Thomas
Tak. Cool. Så er der et lille sideprojekt jeg kan kaste mig over og samtidig blive klogere på humle :-)
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Frisk humle

Indlæg af Borg »

Den bedste måde at vurdere en humles alfasyreindhold er at sammenligne med en kendt humle.
Lav et kog af dem begge, og vurdér forskellen.

Alle humler vil smage meget bittert, når den ikke har en sødme til at ballancere den. Derfor er sammenligningenstesten det bedste udgangspunkt.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mickey
Indlæg: 33
Tilmeldt: 5. feb 2018, 11:17

Re: Frisk humle

Indlæg af Mickey »

Borg skrev:Den bedste måde at vurdere en humles alfasyreindhold er at sammenligne med en kendt humle.
Lav et kog af dem begge, og vurdér forskellen.

Alle humler vil smage meget bittert, når den ikke har en sødme til at ballancere den. Derfor er sammenligningenstesten det bedste udgangspunkt.
Tak. Det vil jeg gøre :-)
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."