Sort dessertøl

Redaktør: Co-Admin

Besvar
Mick
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26. maj 2012, 13:26
Geografisk sted: Kalundborg

Sort dessertøl

Indlæg af Mick »

Hej jeg smagte en utrolig fantastisk og anderledes øl for et par dage siden. Hvis jeg ikke havet vist at det var en øl, vil jeg havet gætte på at det var en portvin. Det var en sort dessertøl fra No5 i Holbæk.
Okay nu kommer den så, er der en der har lavet sådan en, eller kan komme med et bud på hvordan den kunne laves.

Her er hvad jeg ved:
Den er lavet på en Schwarzbier fra No5 som er en sort øl der er blød i maltsmagen, skummet er mørkt og krydret og holder længe. Humlekarakteren er mild. Så er den på 5,50% vol.

Der er så tilsat sukker, kaffe og mere gær så den kommer op på de 16%vol. Der er ingen bitterhed, ingen sukkersødme og ingen sprittethed der er bare en blød og lækker portvinsagtig frugt smag. Den skal gære og lagre i 3 måneder

Desværre ved jeg ikke mere, håber der er en der kan og har lyst til at give et bud.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Sort dessertøl

Indlæg af Truntebryg »

Nu laver de jo 2 Schwarzbeer - med og uden fad.

Men at tynde en øl op fra 5,5% til 16% med kun sukker og kaffe ... ?
Brugeravatar
genbo
Indlæg: 163
Tilmeldt: 11. jun 2010, 07:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Sort dessertøl

Indlæg af genbo »

tror også den bliver lige spritet nok med kun sukker.
men man kunne jo lave den med en dobbel mæskning ligesom gasolin blev lavet
den er da super godt cremet blød og rund i smagen
og jeg lavede en som ramte 11.5% og en som blev lageret på egetønde den tamte 12.2%
begge dejlige dessertøl
Mick
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26. maj 2012, 13:26
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Sort dessertøl

Indlæg af Mick »

Ja jeg ved jo pt ikke mere, der kommer jo nok mere i end det der stå på etiketten. Og om det er den fra fad eller ej der må jeg også melde pas. Nu behøver den jo heller ikke at ramme de 16% og smage 100% som den men bare i den stil.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Sort dessertøl

Indlæg af Truntebryg »

Kunne du smage nogle egetræs noter i den der portvin ... øl ?
Mick
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26. maj 2012, 13:26
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Sort dessertøl

Indlæg af Mick »

Nej ikke lige det jeg lage mærke til, men jeg kunne heller ikke smage humle som der er i.
Mick
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26. maj 2012, 13:26
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Sort dessertøl

Indlæg af Mick »

Jeg vil prøve dette og se hvordan det så bliver. Men jeg har do et par spørgsmål som jeg håber der en der kan svar på.

Jeg har tænk mig at lave en Cold Steeping på de mørke malter. De mørke malter jeg vil bruge er Carafa I, Chokolademalt, Karamelmalt og Roasted Barley. Få og imod??

De grundlæggende malter er pilsner og munich. Her har jeg tænk mig at lave en Single infusion, light body. Få og imod??

Humle bliver nok Tettnang. Andre forslag modtages gerne.

Her er det så jeg ikke ved hvilken gær jeg skal bruge, har se på disse 3 SafLager S-23, SafLager W-34/70 som er tør gær. Og så German Lager WLP830 som er våde gær og det har jeg ikke prøvet at bruge før.

Jeg vil gerne dele batchen i to og komme Egetræsspåner i den ene. Hvornår er det de skal i, og hvor lang tid skal de have.

Det skal så gære en 17 dages tid eller mere, når det så er gjordet vil jeg prøve med 5 liter fra være spand, (med og uden Egetræsspåner) Og komme kaffe bønner i, samt en masse suger. Hvilken slags suger er bedst at bruge, og hvor maget kaffe tror i der skal til????
Så er der så lige det med gæren igen hvilken kan bruges her.????

De bedste sommer hilsner her fra.
Mbschwartz
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16. mar 2017, 21:34

Re: Sort dessertøl

Indlæg af Mbschwartz »

Hej Nick,
Jeg er også begejstret for dessert øl fra Holbæk. Og så er jeg faldet over din tråd her. Hvad erfaringer har du gjort dig med at lave en klon af øllen? Og er du kommet frem til en "endelig" opskrift? Er det noget du vil dele?
Hilsen
Mikael
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Sort dessertøl

Indlæg af Truntebryg »

Vores Sort Dessertøl er lavet på No5 Schwarzbier udsat for vores helt unikke dessertølsteknik afsluttet med en lagring og modning i hele 3 måneder. Blød, lækker og anderledes.

Den skulle smage MEGET sød - så vi er nok oppe i FG på mere end 1050..

Den er nok svær at kopiere, da vi ikke kender teknikken.
Mick
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26. maj 2012, 13:26
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Sort dessertøl

Indlæg af Mick »

Hej Mikael

Jeg har prøvet et par gange med de blev langt fra gode. De blev alt alt for søde. Så de røg på hylden et sener tidspunkt. Så desværre kom jeg ikke frem til noget der kunne drikkes. Men jeg vil da gerne høre hvis du gå i gang og hvad der giver til. Mvh Mick
Mbschwartz
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16. mar 2017, 21:34

Re: Sort dessertøl

Indlæg af Mbschwartz »

Hej Nick,
Jeg tænker rosiner, i stedet for sukker. Tror det må være noget jeg kan få lidt feedback på, på FB.
Tænker at finde en god Schwarz bier, lave et dobbelt mæskning, og tilsætte kaffe, rosiner i mæskning 2. Har du andre tips, inden jeg går igang?
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Sort dessertøl

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Rosiner giver portvinsagtig smag, til min julebandit brugte jeg 130g til en 20L bryg
Mick
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26. maj 2012, 13:26
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Sort dessertøl

Indlæg af Mick »

Rosiner har jeg ikke prøvet. Men det lyder spændende, og det vil jeg gerne høre om, når du når så langt. Når jeg laver Schwarz bier, har jeg de fleste gange taget kaffebønner og Black Malt. Kommet det i en spand med kold vand, og lade det stå et par dage, så undgår men at udtrække de bitterhedder, som kaffe og Black Malt kan give under mæskning. Men det er jo en smag sag.
Besvar

Tilbage til "Opskrifter"