Koriander

Redaktør: Co-Admin

René
Indlæg: 166
Tilmeldt: 24. jan 2010, 08:58
Geografisk sted: 6900 Skjern

Re: Koriander

Indlæg af René »

Lugter det tydeligt af citrus?
Mvh: René
____________________________
Et forsøg, er bedre end 100 teorier.
Brugeravatar
Nimbus39
Indlæg: 3392
Tilmeldt: 27. jun 2010, 09:52
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Re: Koriander

Indlæg af Nimbus39 »

Ja, der er en tydelig orange/citrus duft.
Duften passer godt til etikettens beskrivelse.
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
Jon
Indlæg: 299
Tilmeldt: 28. maj 2008, 22:20
Geografisk sted: 8600 Silkeborg

Re: Koriander

Indlæg af Jon »

Først en lille bekændelse; jeg er vild med frisk koriander og dyrker det i store mængder i plantekasser i og udenfor drivhus. Har dog ikke nogle planer om at bruge den friske i øllet :-)

Jeg har indtil nu glad og tilfreds brugt koriander (den lille brune) i mine hvedeøl. Men efter at have læst med her fandt jeg 50 gram fra denne butik:
http://viewitem.eim.ebay.dk/query/400089712186/item
Således fik jeg anledning til at kende den meget anderledes duft. Jeg har lige lavet lille forsøg med at knuse de 2 forskellige koriander samt efterfølgende lavet en slags the for at forsøge at smage forskel. Der er en stor forskel. Den lille brune kommer ud med en forholdsvis ren (og fin) kryddersmag og noter af citrus/appelsin. Den lille lyse har mere citrus, nesten ingen krydder og en meget tydelig duft/smag af hø/græs. Jeg benyttede anledningen til at rense munden med en Hoegarden. Her synes jeg ikke at det er ret meget koriander "krydder" smag så mit bud er at den lyse vil være meget velegnet. Og så tror jeg ikke jeg ville være så bange for at overdosere - giv øllet et ordentlig skud og skulle det gå galt så kan du jo genkende den smag senere nærmest uanset hvor svag. (En effektiv måde at blive klogere på - af bitter erfaring kan jeg endnu genkende en nellikesøm til 5 liter efter 3 års lagring...)

Jeg har efterfølgende kommunikeret med sælger og købte 500 gram direkte for £10.71 GBP inkluderet fragt. Det er så ikke via butikken. Hvis du vil købe de 500 gram så send en mail til wayne"snabel-a"vanilla-saffron.co.uk. Han sender så en pay-pal annmodning direkte til dig via e-mail. Jeg kan ikke garantere for om I får varene men jeg havde ingen problemer.
Forskel på koriander fra Lund og England
Forskel på koriander fra Lund og England
DSC00232.jpg (411.95 KiB) Vist 14841 gange
Forskel på koriander fra Lund og England
Forskel på koriander fra Lund og England
DSC00232.jpg (411.95 KiB) Vist 14841 gange
Vedhæftede filer
Koriander the
Koriander the
DSC00233.jpg (504.11 KiB) Vist 14841 gange
--------------------------
Mvh/Jon
8600 Silkeborg
Tobias Rieck
Indlæg: 45
Tilmeldt: 23. maj 2011, 13:40
Geografisk sted: København

Koriander

Indlæg af Tobias Rieck »

Jeg har fundet den lyse i diverse grønthandlere i kbh. Jeg har nu set en pose med 400 gram for 25 kroner som det billigste.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Koriander

Indlæg af Truntebryg »

Spændende forsøg - ingen tvivl herfra, den uden "for meget krydder smag" er nok den jeg vil foretrække. Altså den lyse. Men nok meget afhængig af opskriften ;-)
edw
Indlæg: 153
Tilmeldt: 21. sep 2011, 18:49
Geografisk sted: Sy`Fyn

Re: Koriander

Indlæg af edw »

Tobias Rieck skrev:Jeg har fundet den lyse i diverse grønthandlere i kbh. Jeg har nu set en pose med 400 gram for 25 kroner som det billigste.
70 gram af de lyse rugby formede frø, så dufter rigtig meget af citrus når de knuses..... 12 kr i Bazar Fyn.

Savner helt mine etniske købmænd som lå på hvert gade hjørne i KBH.

Der er ski lidt langt fra svendborg til Odense :O)
Venligst BB ( Blank brygger ) ;O)
René
Indlæg: 166
Tilmeldt: 24. jan 2010, 08:58
Geografisk sted: 6900 Skjern

Re: Koriander

Indlæg af René »

Det lyder som om jeg har fået overbevist, de fleste om at det ikke er ligegyldigt, hvilken koriander man bruger! Kunne vi så ikke få overbevist maltpusherne, så det ikke er så bøvlet at skaffe?
Jeg har spurgt, uden resultat. Måske hvis flere begynder at prikke til dem?
Mvh: René
____________________________
Et forsøg, er bedre end 100 teorier.
Brugeravatar
Enerneslo
Indlæg: 101
Tilmeldt: 30. okt 2011, 20:57
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Koriander

Indlæg af Enerneslo »

Så vidt jeg kan se her er forskellen vist bare om de er tørret eller ej.

http://www.asiatorvet.dk/product.asp?product=301" onclick="window.open(this.href);return false;
(Det kan ses til højre.)
René
Indlæg: 166
Tilmeldt: 24. jan 2010, 08:58
Geografisk sted: 6900 Skjern

Re: Koriander

Indlæg af René »

Jeg vil ikke ligge hovedet på blokken for det, men det lyder som noget værre vrøvl! Frø er tørre. Jeg har læst en del bøger, og en masse på nettet, om Wit (koriander) og aldrig hørt den forklaring.
Mon ikke det er sådan en hjemmegjort forklaring? Men nå det så er sagt. Der er en del krydderier der bliver høstet umodent, og så tørret, og der er stor forskel på smagen. Så vidt jeg husker, er det, det man gør med hvid peper.
Men den ene gang jeg selv dyrkede koriander, blev frøende, som de små brune, uden tvangs tørring.
Mvh: René
____________________________
Et forsøg, er bedre end 100 teorier.
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 18:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Koriander

Indlæg af Broder Jacob »

Ikke så mange dikkedarer. Har bestilt 5x100 gram samlet pris incl. porto ca. 165 kr.
Nogen der mangler? :-)
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
Besvar

Tilbage til "Opskrifter"