Rengøring efter første flaskning

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
veirum
Indlæg: 124
Tilmeldt: 11. dec 2014, 10:43
Geografisk sted: Hobro

Rengøring efter første flaskning

Indlæg af veirum »

Hej

Så er min første bryg blevet flasket på festfade og flasker. Jeg har gærspande med taphaner som skulle gøres rene. Jeg kunne hive hanerne fra hinanden hvilket var godt da den hvor øllet har gæret var snasket godt til.

Så første spørgsmål, hvordan får jeg smurt hanerne igen. De er noget træge efter rengøring og er også bange for mulig utætheder.

Andet spørgsmål. Den gæringstank og taphane der har været i brug siden 13 december lugter stadig meget kraftigt. Burde jeg være i stand til at få det helt væk med vand og sæbe eller sætter lugten sig i plasten?
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Rengøring efter første flaskning

Indlæg af morfmir »

veirum skrev:Hej

Så er min første bryg blevet flasket på festfade og flasker. Jeg har gærspande med taphaner som skulle gøres rene. Jeg kunne hive hanerne fra hinanden hvilket var godt da den hvor øllet har gæret var snasket godt til.

Så første spørgsmål, hvordan får jeg smurt hanerne igen. De er noget træge efter rengøring og er også bange for mulig utætheder.

Andet spørgsmål. Den gæringstank og taphane der har været i brug siden 13 december lugter stadig meget kraftigt. Burde jeg være i stand til at få det helt væk med vand og sæbe eller sætter lugten sig i plasten?
Til at smøre samlingerne bruger jeg lidt ølfedt. Den både smør og tætner.
http://www.maltbazaren.dk/shop/oelfedt- ... 2495p.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er helt almindeligt at gærspanden dufter af øl selvom man har vasket dem grundigt. Jeg er gået helt over til at bruge PBW til min rengøring, jeg syntes det virker rigtig godt og tager mere end almindelig opvaskemiddel.
http://www.maltbazaren.dk/shop/pbw-450-gram-2716p.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Husk at pas på ikke at bruge opvaskemiddel eller børste/svampe som ridser dine spande.

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Besvar

Tilbage til "Sanitet"