Kogende urt i gærtank?

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
nbd
Indlæg: 43
Tilmeldt: 28. jan 2021, 11:17

Kogende urt i gærtank?

Indlæg af nbd »

Jeg har hørt, at man blot kan hælde den kogende urt i gæringsspanden så man slipper for bøvlet med desinficering. Og så tilsætte gær dagen efter når temperaturen er passende. Det lyder jo dejligt nemt. Men er der ulemper forbundet med dén praksis?

Jeg plejer at tilsætte tre liter koldt vand ved flame out (for at begrænse humle-isomerering), bære gryden udenfor til afkøling, lave whirlpool og lægge låg på. Næste morgen står den på desinficering af gæringsspand og overførsel af urt plus gær til spanden.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Kogende urt i gærtank?

Indlæg af Knet »

Jeg har gjort det. Dog har jeg altid desinficeret spand først.
Metoden hedder no-chill og bruges bl.a. i Australien, i områder med sparsomt vand.

Ingen ulemper udover ventetid. Dels på afkøling. Men også på, at gæring sætter i gang. Jeg ilter aldrig bortset fra at lade den kølede urt plaske igennem en si og så at tilsætte en dråbe olivenolie. Jeg kunne fortsat tilsætte olien i den afkølede urt efter no chill metoden. Men der gik længere før gæring startede. Om det så er fordi den smule iltning der sker ved plaskeriet har effekt på iltning eller på spredning af olivenolie molekyler, det ved jeg ikke. Men ingen af delene sker ved no chill.

Metoden har dog også kostet mig et termometer på min brew monk gærspand. Tænkte ikke lige over, at det maks gik til 40 grader og at fjederen i det blev ret påvirket af, at prøve at vise 100 grader. Den har ikke været helt præcis siden.

Lidt tanker:
Jeg tror reelt ikke de sorte pakninger er egnet til 100 grader. Selvom det selvfølgelig er kortvarigt.
Tror ikke jeg ville gøre det med plastspand.
Tænker at desinficering er nødvendig. Årsagen til at vi normalt køler hurtigt ned er dels at udskille urenheder ved cold break. Men også, at langsom nedkøling, hvis der er nasties til stede, vil skabe et langvarigt sweet spot temperaturmæssigt for, at de kan udvikle sig. Her er vi jo normalt hjulpet af hurtig køling og gærtilsætning. Så mit bud, desinficeret tætsluttende spand

Iøvrigt: selv om coldbreak har til formål at fjerne urenheder, så blev min øl fin og klar, efter den havde coldcrashet i gærspanden. Og plusset ved metoden var, at jeg kunne nå at brygge på en hverdagsaften, da jeg ikke skulle køle. Men det har du nok selv erfaret jf. din nuværende metode.

Vh. Kenneth
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Kogende urt i gærtank?

Indlæg af Freund »

Hej nbd

Det er sådan jeg køler
Selvfølgelig i en desinficeret spand..

Den største ulempe som jeg ser er varians i humlingen, fra opskriften og til mit bryg.

Det bliver godt øl, bestemt, men jeg skal have mig en pladekøler, så jeg kan nørde præcis køling ift isomeseringen (hvor er autocorrect når man skal bruge den?)

Der er nogle forskellige tråde herinde om emnet, søg på "no chill"

God fornøjelse
Hilsen
Freund
nbd
Indlæg: 43
Tilmeldt: 28. jan 2021, 11:17

Re: Kogende urt i gærtank?

Indlæg af nbd »

Tak for jeres svar. Når I begge to desinficerer gærspanden inden, kan jeg jo lige så godt fortsætte med dét jeg i forvejen gør ;-)

Hvorfor tilsætte en dråbe olivenolie? Det må give en tynd film /hinde på væskeoverfladen som begrænser diffusion af gasser?
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Kogende urt i gærtank?

Indlæg af Knet »

Det giver hverken bismag eller film. Langt mindre end en dråbe kan gøre det til et almindeligt batch i en gærspand, men jeg kan ikke dosere mindre. Olie (oliven) gør, at man ikke behøver at ilte.

Søg på det her på Forum eller nettet i øvrigt. Der er en langhåret videnskabelig forklaring, som jeg ikke helt har styr på. Noget med gærcellernes membran der gavnes heraf.

Jeg har aldrig iltet en øl udover altså at lade den plaske fra kedel til gærspand. Og det uanset hvad jeg har brygget.

Vh. Kenneth
inzide
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. feb 2016, 13:10

Re: Kogende urt i gærtank?

Indlæg af inzide »

Jeg har med succes brugt no-chill i plasticspande også. Det har fungeret fint i omkring 40 bryg. Nu har jeg fået noget rustfrit gear i stedet.

Med hensyn til olivenolie -- siger I, at det ikke kan tilføres i varm urt eller hvad?
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Kogende urt i gærtank?

Indlæg af Knet »

Det aner jeg faktisk ikke. Har altid tilsat det til kold urt i forbindelse med tilsætning af gær. Men det må jo afprøves :-)
Brugeravatar
MichaelBG
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11. jan 2021, 15:50
Geografisk sted: Hillerød

Re: Kogende urt i gærtank?

Indlæg af MichaelBG »

Jeg har lige villet prøve tricket med olivenolie af - har altid ladet urten plaske ned i gærspanden, og det har altid virket fint.

Denne gang har jeg lavet en juleøl - en saison med masser af malt. Havde læst at saison-gæren kunne være langsomt startende og kunne finde på at "holde pause" så det var noget spændende: jeg satte en slange på cirkulationsrøret på min Beacon og lod urten stille og roligt løbe ned i spanden. Ikke en krusning. Og så en enkelt lille dråbe olivenolie sammen med (tør)gæren oven på urten.

Jeg gærede v 25grader (iflg. anbefaling på posen) og på mindre end 4 dage havde gæren taget min OG=1075 ned til FG=1010. Jeg er meget tilfreds. Så denne fremgangsmåde vil jeg prøve igen!
*--------------------------------------------------------*
"Öl är hälsa - hälsa ofta" - som de siger hinsidan ;-)
Besvar

Tilbage til "Sanitet"