eddikesyre og mælkesyre

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
steen-e
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22. mar 2016, 13:42

eddikesyre og mælkesyre

Indlæg af steen-e »

ved hvilken temperatur renser man sit grej for disse .
vil lægge alle fittings og andet udstyr i mashtun sammen med vand og opvaske tabs
ved godt at jeg kan koge det, men det er mere hvor lav temperatur der skal til i eks. 30 minuter . .
Vestv
Indlæg: 98
Tilmeldt: 28. sep 2019, 11:08
Geografisk sted: Ølstykke

Re: eddikesyre og mælkesyre

Indlæg af Vestv »

Der findes mange holdninger til rengøring og desinfektion og nedenfor skal læses som et muligt bud på metoder. Uanset lyder det som om du blander begreberne rengøring og desinfektion sammen.

Du rengør dit udstyr med en base eller lignende F.eks maskin opvask som du selv foreslår - ville selv anbefale noget der mere egnet og uden risiko for parfumestof f.eks krystal soda, pbw, ballonrens, oxi pro, kautisk soda etc.
Formålet er at opløse alle biologiske rester fra F.eks gær, malt, humle, proteinrester, sukkerarter mv. hvor længe det skal ligge kommer an på hvor godt fast det sidder og hvor stærk en base der er tale om. Temperaturen afhænger af produktet

Når udstyret er renset og skyllet kan det efterfølgende desinficeres enten med varme, syre, iod eller alkohol. Her kommer temperatur og kontakttid ind i billedet. Normalt kan kogning i 5min udgøre det for desinfektion.
Hvis der er tale om kemi skal producentens anvisning om blandingsforhold og kontakttid følges til punkt og prikke. Ting med glatte overflader F.eks stålkar kan dog oftes desinficeres tilstrækkeligt med skylning i kogende vand hvis ordentligt rengjort.

Husk at desinfektionen skal ske lige inden brug

Nu skriver du ikke hvordan de to syrer er opstået? Men skylning i rigeligt vand kan fjerne syren men fjerner ikke evt. biologisk materiale og bakterier.
steen-e
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22. mar 2016, 13:42

Re: eddikesyre og mælkesyre

Indlæg af steen-e »

Det er fordi jeg nogle gange har haft inficeret øl. Mistænker slanger og koblinger.
Det er sket hvis jeg har flasket det som ikke kan være i en fustage ved en 25 liters bryg (gærer under tryk).
Så det var en metode som kunne sikre at koblinger og slanger var sikre.
Fustager kobler jeg til mashtun og cirkulere med 90 grader det ser ud til at virke.
Vil hellere brug varmt vand istedet for kemi.
Vestv
Indlæg: 98
Tilmeldt: 28. sep 2019, 11:08
Geografisk sted: Ølstykke

Re: eddikesyre og mælkesyre

Indlæg af Vestv »

Du kan desinficere med kogende vand men sidder der belægninger mv skal du have dem opløst og fjernet. Det opnår du ikke alene ved kogning så en form for rengøringsmiddel og børste, skylning og så kogning i min 5 min
Vestv
Indlæg: 98
Tilmeldt: 28. sep 2019, 11:08
Geografisk sted: Ølstykke

Re: eddikesyre og mælkesyre

Indlæg af Vestv »

P.s hvordan rengør du dine flasker ?
steen-e
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22. mar 2016, 13:42

Re: eddikesyre og mælkesyre

Indlæg af steen-e »

det gør jeg med kautisk soda varmt vand og flaskebørste på en batteriboremaskine og skylles.
Skylles Desinficers og skylles inden brug. Nogen gange bliver de også skyllet i citron syre .
Nogle gange har jeg sat dem i gryden og kogt dem.

det var egentlig tid / temperatur jeg var ude efter ved godt at det skal vaskes / rengøres grundigt først .
Men kan man undgå at koge og istedet holde 70 eller 80 gr. over længere tid for at slå bakterier ihjel. det er for at skåne plastik delene.
Vestv
Indlæg: 98
Tilmeldt: 28. sep 2019, 11:08
Geografisk sted: Ølstykke

Re: eddikesyre og mælkesyre

Indlæg af Vestv »

Ahh hvis du kun vil desinficere med varme og man ser på det ud fra en hygiejne lærebogs betragtning er der en betydelig risiko for at desinfektionen ikke er tilstrækkelig hvis du er under 100 grader i 5 min.

Men 90 grader i 1200 sekunder er næste trin ned af skalaen men der er risiko for at F.eks visse virus typer kan overleve. Hvorfor det ikke kan anbefales

Tilsætter du derimod f.eks fosforsyre (f.eks starsan) kan du derimod opnå høj desinfektion helt uden opvarmning.
Besvar

Tilbage til "Sanitet"