Desinfektion med UV-C?

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Desinfektion med UV-C?

Indlæg af Freund »

Hej HBF

Jeg har gået og tænkt på, om UV-C lys vil være en nem måde at desinficere brygudstyr på.
Et lille lysstofrør koster lidt, men vil potentielt kunne spare meget vandpjaskeri herhjemme...

Har nogle herinde gjort lignende tanker?

Hilsen
Freund
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 21:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Desinfektion med UV-C?

Indlæg af Peterdanske »

Det har været oppe at vende på diverse siges i forbindelse med Covid 19, her var effekten tvivlsom.
Med de gamle Corona vira ved man at f.eks Sars bliver ude af stand til at kopiere sig selv efter UV-c bestråling, og dermed uskadeliggjort.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Desinfektion med UV-C?

Indlæg af Knet »

Interessant.

Men hvordan sikrer man sig, at alle kringelkroge belyses? Man kommer vel ikke starsan osv foruden?

Men måske kombi af damp og lys?

Vh. Kenneth
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Desinfektion med UV-C?

Indlæg af Freund »

Det afløser ikke grundrengøring. Hos mig er det Oxi/peroxid og en blød svamp/børste.
Men når UV-C kan dræbe svampe, bakterier og vira, kan det desinficere

Jeg har ikke en løsning på de små dimser og kroge hvor der kan gemme sig "snask", men tænkte at HBF var det bedste sted at finde nogle at tænke sammen med

Hilsen
Freund
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 21:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Desinfektion med UV-C?

Indlæg af Peterdanske »

Jeg har havedam med et 15w uv-c rør i forbindelse med filtret, det er meget effektivt.
Det "knækker" dna hos bakterier, svampe og alger så de dør ud, og gør det hurtigt.
Et firma eksperimenterer med UV desinfektion af hospitslsstuer og OP stuer, apparatet er en høj vogn der køres ind i rummet og belyser med meget høj energi, da der jo er
en del hjørner og kringelkroge hvor lyset skal reflekteres ind.

Jeg tror aldrig det kommer til at erstatte alt andet disinfektion med kemi, men måske et supplement til at sikre sig mod de små rester der kan gemme sig.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
Besvar

Tilbage til "Sanitet"