Oxi Des Cip

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
arjepsen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 9. apr 2019, 21:35

Oxi Des Cip

Indlæg af arjepsen »

Jeg har lige købt en flaske Oxi Des Cip, og vil høre om andre har erfaringer med dette produkt.
Ifølge forretningen jeg købte det af, var det en dansk produceret erstatning for starsan, der skulle indeholde præcis det samme som starsan, bortset fra et enkelt stof, som er årsagen til at starsan ikke længere må importeres.
Det lød jo fint nok.
Nu står jeg herhjemme med flasken i hånden, og læser på etiketten, at Oxi Des Cip efter endt desinfektion skal alle flader, der senere kommer i kontakt med levnedsmidler afskylles grundigt med rent vand.
Så er det jo netop ikke længere en erstatning for starsan, som fungerede som no-rinse desinfektion.
Så vidt jeg forstår nytter desinfektionen ikke så meget, hvis jeg skyller efter med vand - der kan da være bakterier i vandet, ikke?

Er der andre herinde der har erfaringer med det, og hvad er jeres tanker??
Tollund
Indlæg: 92
Tilmeldt: 6. dec 2013, 10:51
Geografisk sted: 8881, Thorsø

Re: Oxi Des Cip

Indlæg af Tollund »

Hej
Jeg har ikke erfaring med produktet. Men du kan sagtens skylle efter med vand. Som udgangspunkt er hane vand i Danmark sterilt.

Sendt fra min ALE-L21 med Tapatalk
Peder Tollund
I ØLLETS RIGE ER VI ALLE LIGE
m.anthony82
Indlæg: 3
Tilmeldt: 9. okt 2019, 05:20

Re: Oxi Des Cip

Indlæg af m.anthony82 »

Vand fra handen er på ingen måder steril.
Jeg ved dog ikke om produktet kan gøre, så udstyret stadig er rent nok til at producere øl.

Sendt fra min LYA-L29 med Tapatalk
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Oxi Des Cip

Indlæg af admin »

Det er ikke ret meget fra dansk vandhane vand, der trives i øl.

Sendt fra min ONEPLUS A5010 med Tapatalk
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Oxi Des Cip

Indlæg af Knet »

Bruger starsan og har altid skyllet alt af i rent vand fra hanen. Både gærspande, fad og øvrigt udstyr der kommer i kontakt med øl på den kolde side. Har aldrig oplevet problemer.
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 11:03

Re: Oxi Des Cip

Indlæg af TvedeBryg »

Nu bliver jeg lidt nysgerrig, hvorfor skylle efter når man har brugt et no-rinse produkt, har du haft problemer med smags afsmitning eller lign?
Mikkel

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Oxi Des Cip

Indlæg af Knet »

Ingen problemer oplevet. Prøver bare at begrænse kemien. Og selv starsan skriver på bagsiden, at deres produkt skal skylles af med koldt vand. De skriver mig bekendt ikke at det er no-rinse, selv om jeg godt ved, at det hedder sådan blandt brygfolk. Så bare for en sikkerheds skyld.

Vh. Kenneth
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Oxi Des Cip

Indlæg af mhn »

No-Rinse er noget med blandingsforholdet.

Jeg skyller også med koldt vand efter, selvom jeg bruger det forhold, der stod som no-rinse et eller andet sted.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
pkofod
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29. okt 2018, 19:03

Re: Oxi Des Cip

Indlæg af pkofod »

Vandkvaliteten i Danmark er i udgangspunktet fin ift at skylle efter, så hvis der kommer en infektion herfra, er det noget i dine rør eller hane der er noget galt med. Det siger sig selv at det er den kolde hane vi snakker om, ikked det lunke vand fra varmtvandsbeholderen der står på 50 grader for at spare et par kroner ;)
Aboje
Indlæg: 5
Tilmeldt: 23. feb 2019, 20:36

Re: Oxi Des Cip

Indlæg af Aboje »

pkofod skrev:Det siger sig selv at det er den kolde hane vi snakker om, ikked det lunke vand fra varmtvandsbeholderen der står på 50 grader for at spare et par kroner ;)
Kan godt følge dig i dit synspunkt, men mon ikke vandet efter 1-1½ times kogning er rimeligt bakteriefrit?
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Oxi Des Cip

Indlæg af Freund »

Aboje skrev: Kan godt følge dig i dit synspunkt, men mon ikke vandet efter 1-1½ times kogning er rimeligt bakteriefrit?
Jeg tror der menes til skylning af gærspande.

Hilsen
Freund
Aboje
Indlæg: 5
Tilmeldt: 23. feb 2019, 20:36

Re: Oxi Des Cip

Indlæg af Aboje »

Freund skrev: Jeg tror der menes til skylning af gærspande.
Ok - giver bedre mening :-)

Hilsen
Allan
Vestv
Indlæg: 98
Tilmeldt: 28. sep 2019, 10:08
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Oxi Des Cip

Indlæg af Vestv »

Tror der huserer en generel misforståelse omkring StarSan.

Det har aldrig været godkendt i Danmark som en no-rinse solution - udenfor DK kan det godt være....
Der sker ikke noget ved at skylle efter med koldt vand der er leveret af en godkendt forsyning.
IPA sprit er i to udgaver godkendt til brug uden efterskylning.
Kender ikke noget til Jod baserede produkter måske der er nogle af dem der er godkendt i DK - det er mere et religions spørgsmål, men tror personligt kun på basisk afrensning + udsyring inde brug.
Besvar

Tilbage til "Sanitet"