Genbrug af vand

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
ChristianDP
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. dec 2017, 12:02

Genbrug af vand

Indlæg af ChristianDP »

Som mange andre bruger jeg en kobberspiral til at køle min urt med. Jeg har fikset det så den kan sættes til min vandhane i bryggerset med et par meter jem&fix haveslanger så det er dejligt nemt.

Ret tidligt i min unge bryg-karriere blev det klart for mig at der løber pænt mange liter vand ud i vasken under sådan en urtkøling. Jeg har siden fyldt en 10 liter dunk med urtkølingsvand hver gang jeg køler. Det vand (i en ren og desinficeret dunk naturligvis) bruger jeg næste gang jeg brygger, men kun når det er kogt og kun til rengøring.

Der løber dog stadig meget vand ud i vasken efter 10 liter dunken er fyldt og det har jeg det skidt med.

Er der noget i vejen for at jeg køber et par campingdunke og noget fødevaregodkendt slange til chilleren og så bruger det vand til mit næste bryg?
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: Genbrug af vand

Indlæg af clucking »

Hvis du kun bruger det til rengøring ser jeg ikke noget problem i det. Men brug det ikke i forbindelse med decinficering før gæring eller tapning - jeg ville nok heller ikke selv bruge det til selve mæskningen.
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Genbrug af vand

Indlæg af JAFU »

Dejligt at folk tænker over brug af vores ressourcer.
Lige som den forrige, vil jeg ikke bruge vandet til andet end rengøring og lignende - ikke til selve øllet og heller ikke til det allersidste rengøring inden tapning osv.
I sommers brugte jeg kølevand til at vande køkkenhave og andet, der trængte. Lige nu er der ikke så meget, der skal vandes, men du kan opsamle vandet i en spand eller to (20 liters spande fås billigt i byggemarkeder) og bruge det i stedet for toiletskyl.
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Genbrug af vand

Indlæg af kbh36 »

Jeg har 2 palletanke stående bag huset, og bruger et husvandværk til at pumpe regnvandet fra en ene tank igennem min køler, returslangen er koblet til den anden.
det giver 2000L kølevand.
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Genbrug af vand

Indlæg af Benjamin »

Kølevand, jeg drømmer om, at ha eks. 200L vand i beholder, og en magen til ved siden af (tom). + en pumpe. nu er min tanke at det ku være RO-vand mht kalk og div. vækst. kan det gøres mere smart?
Flen171
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11. jan 2017, 14:49

Re: Genbrug af vand

Indlæg af Flen171 »

God ide med genbrug af vand - eller gratis vand.
Tror det vil være nok med en fyldt - 220 L regnvands beholder ( grøn fra hyggemarked) med en ude/vand temp. pt på ca 2g. og så bruge det som kølevand som løber gennem spiralkøler og tilbage i beholderen igen via en pumpe.
ChristianDP
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. dec 2017, 12:02

Re: Genbrug af vand

Indlæg af ChristianDP »

Tak for alle svarene.

Jeg bor godt nok på landet, men som det hele er indrettet her, vil det være temmeligt uhensigtsmæssigt med en 200 l regnvandsbeholder et eller andet sted. Og hvis jeg læser jer rigtigt, anbefaler i altså heller ikke at bruge vandet til næste bryg - heller ikke selv om jeg skifter til en fødevaregodkendt slange, no?
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Genbrug af vand

Indlæg af morfmir »

ChristianDP skrev:Tak for alle svarene.

Jeg bor godt nok på landet, men som det hele er indrettet her, vil det være temmeligt uhensigtsmæssigt med en 200 l regnvandsbeholder et eller andet sted. Og hvis jeg læser jer rigtigt, anbefaler i altså heller ikke at bruge vandet til næste bryg - heller ikke selv om jeg skifter til en fødevaregodkendt slange, no?
Det kommer helt an på hvor tit du brygger.
Går der en uge eller to burde der ikke være noget problem i at bruge vandet til mæskning. Men går der ret meget mere vil jeg ikke bruge det.

Da jeg startede med at holde bryggekurser i Maltbazaren brugte vi noget af kølevandet til mæskevand på næste kursus. Vi bryggede i undervisningsbryggeriet hver anden lørdag. Jeg oplevede ingen forringelse i det øl vi bryggede på "gammelt" vand.
Eneste grund til vi gik væk fra den procedure var fordi jeg syntes at tønden med vand fyldte for meget i bryggeriet.

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Efel
Indlæg: 31
Tilmeldt: 4. mar 2018, 09:40
Geografisk sted: Ringsted

Re: Genbrug af vand

Indlæg af Efel »

Jeg har også overvejet om jeg kunne reducere vandforbruget. De sidste par bryg har jeg kølet urten ned til 65 gr og så pumpet den over i gærspanden. Den står så til næste dag hvor jeg påsætter gær. Det har fungeret godt og har reduceret kølevandsforbruget med nok 90%.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Genbrug af vand

Indlæg af Knet »

Efel skrev:Jeg har også overvejet om jeg kunne reducere vandforbruget. De sidste par bryg har jeg kølet urten ned til 65 gr og så pumpet den over i gærspanden. Den står så til næste dag hvor jeg påsætter gær. Det har fungeret godt og har reduceret kølevandsforbruget med nok 90%.
Du kunne også lave Nochill som australierne og spare 100%. Men hvad med cold break? En vigtig årsag ved hurtigt temperaturskifte er jo at få udskilt proteiner og andet skidt, med henblik på renere øl?

Jeg anvender selv RO anlæg og det giver noget spildevand, som jeg dog samler i spande og lader stå udenfor, så det er koldt, når det via lille pumpe, anvendes til køling. Efter køling er det brændende varmt og bruges til rengøring. Så det er 3 anvendelser af samme vand og nærmest et vand-kinderæg :-)

På 15 liter osmose får jeg ca. 45 liter spildevand. Og det er vandet der bruges.

Vandet bruges i haven bagefter hvis tørt og nødvendigt. Og hældes ellers ud i haven, ikke kloaken.

Ved næste bryg får jeg samme mængde igen pga. Osmosen.

Vh. Kenneth
Brugeravatar
PeterF
Indlæg: 196
Tilmeldt: 8. feb 2007, 00:30
Geografisk sted: Aalborg (Gistrup)
Kontakt:

Re: Genbrug af vand

Indlæg af PeterF »

Jeg brygger ofte to bryg samme dag, og første omgang kølevand ryger i en gærspand og bliver til mæskevand til 2. bryg, hvis der ikke kræves vandbehandling. Yderligere vand ryger i den elgryde der leverer "spargewater".

Kølevandet fra 2. bryg bruges til rengøring, men ja - der er mere spild fra 2. bryg.

Peter Fly
Peter Fly
Grainfather siden 2017. Før det 3 x el-gryder, 55 L ombygget feltkomfur, 70 L stålgryde, 2 x gruekedler.
Startede i 2006 og stopper nok ikke lige med det samme ;-)


Bestil min plakat med øl-stilarter på:
http://www.GistrupBryghus.dk
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Genbrug af vand

Indlæg af RuneV »

Jeg har købt en 200 liters regnvandsbeholder og en dykpumpe i Bauhauss.

Beholderen står udenfor på den anden side af væggen. Der er ført 2 rør igennem væggen. Jeg trykker på en kontakt og pumpen starter udenfor. Det koster kun strøm at køle min urt.
Besvar

Tilbage til "Sanitet"