Rengøring med W5 OXI Power fra Lidl

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
Christian F
Indlæg: 4
Tilmeldt: 5. apr 2017, 19:01

Rengøring med W5 OXI Power fra Lidl

Indlæg af Christian F »

Jeg har nu 2 på hinanden følgende gange oplevet at mit bryg har været inficeret. Det skyldes utvivlsomt at jeg blot har brugt Starsan udenforudgående rengøring.
Efter at have kigget på nogle af trådene herinde, faldt jeg over rådet om W5 Oxi power i LIDL. Det var især den billige pris der var tiltalende.
Jeg har ikke kunnet finde oplysninger om doseringsmængde kontakttid og efterskylning.
Kan i hjælpe mig her med dette ? for jeg er ikke helt tryg ved at bruge det efter at have set pakkens advarsler og giftdeklaration.
På forhånd tak
janriis
Indlæg: 1417
Tilmeldt: 23. sep 2008, 19:23
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Rengøring med W5 OXI Power fra Lidl

Indlæg af janriis »

Som udgangspunkt bør du købe dine rengøringsmidler hos din maltpusher, så er du sikker på at de er egnede til rengøring af brygudstyr. Når det så er sagt, brugte jeg calcineret soda fra Matas (da jeg kun bryggede til mig selv) til rengøring efterfulgt af desinficering med Iodophor (starsan mm).
Venlig "Pilsen"

Jan Riis Sørensen
http://bryghuset-riis.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
facebook.com/riisbryg
Twitter: @bryghusetRiis
CarstenM
Indlæg: 162
Tilmeldt: 31. aug 2015, 14:21
Geografisk sted: Vejen - Sydjylland

Re: Rengøring med W5 OXI Power fra Lidl

Indlæg af CarstenM »

Christian F skrev: Jeg har ikke kunnet finde oplysninger om doseringsmængde kontakttid og efterskylning.
Jeg bruger det både når jeg rengører min Grainfather og når jeg vasker fustager.

1 doseringsske pr. ca. 20L.

Utroligt effektivt og jeg skyller selvfølgelig efter med rent vand.
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Rengøring med W5 OXI Power fra Lidl

Indlæg af Dalmoseosebryg »

CarstenM skrev:
Christian F skrev: Jeg har ikke kunnet finde oplysninger om doseringsmængde kontakttid og efterskylning.
Jeg bruger det både når jeg rengører min Grainfather og når jeg vasker fustager.

1 doseringsske pr. ca. 20L.

Utroligt effektivt og jeg skyller selvfølgelig efter med rent vand.
Samme her, bruger dog kun det halve
Moesmand
Indlæg: 91
Tilmeldt: 9. aug 2016, 22:47
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Re: Rengøring med W5 OXI Power fra Lidl

Indlæg af Moesmand »

W 5 oxi power er et peroxid og er kun giftigt for mikroorganismer, faktisk er det ganske miljøvenligt.... og billigt... har brugt produktet til 12-13bryg og har ikke haft problemer med infektioner overhovedet. Bruger en måleske med top til 10 liter varmt vand...

Bedste hilsner

Henrik
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 21:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Rengøring med W5 OXI Power fra Lidl

Indlæg af MonkeyBrew »

Jeg bruger det også. Yderst effektivt og til en meget fornuftig pris. Jeg bruger omkring 1 målebæger og sjældent mere pr 20 liter. Eneste minus er at det skummet ret kraftigt.
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Dntb1985
Indlæg: 503
Tilmeldt: 4. sep 2015, 01:58
Geografisk sted: Viborg

Re: Rengøring med W5 OXI Power fra Lidl

Indlæg af Dntb1985 »

Jeg bruger det til at rense flasker i, dog bruger jeg grainfatheres eget produkt til rengøring af min gryde. :) men vil ikke bruge til det til desinficering. Der vil jeg bruge starsan, eller kogende vand (jeg bruger begge når jeg flasker, men kun kogende vand når jeg brygger).
Grainfather
In your face! Brewery
Brewed in a kitchen near you
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Rengøring med W5 OXI Power fra Lidl

Indlæg af kbh36 »

Og de ting du smider i Oxi clean vand, de må ikke ligge for længe (24 timer og derover), ellers kommer der en belægning som er lidt besværlig at fjerne, men eddike og knofedt kan klare det.
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Rengøring med W5 OXI Power fra Lidl

Indlæg af fjorgensen »

Da jeg for mange år siden bryggede vin skete det på glasballoner. De blev rengjort med Krystal Soda, det skulle være det samme som Calniseret Soda eller ballonrens. Glasballonen blev efterfølgende skyllet med koldt vand 3 gange og det var så det, hvorefter der kunne hældes ny saft på til gæring. Der skete altså ingen yderligere desinficering, ihvertfald ikke som jeg husker det.
keep it simple !
Christian F
Indlæg: 4
Tilmeldt: 5. apr 2017, 19:01

Re: Rengøring med W5 OXI Power fra Lidl

Indlæg af Christian F »

Mange tak så er jeg godt på vej :-D
Skal det stå og have kontakt et minimum af tid? Eller er det nok at give udstyret en grundig skrubbetur på en 5 - 10 minutter, efterfulgt af en effektiv skylning?
Besvar

Tilbage til "Sanitet"