Rengøring af flasker

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
ThomasO
Indlæg: 3
Tilmeldt: 20. maj 2021, 16:43

Rengøring af flasker

Indlæg af ThomasO »

Hej.
Er ny indenfor håndbryg. Er det nok bare at skylde sine flasker med kogende vand for at få dem rene?

Sendt fra min SM-G981B med Tapatalk
simlet
Indlæg: 55
Tilmeldt: 12. maj 2019, 12:45

Re: Rengøring af flasker

Indlæg af simlet »

Her er sikkert mange meninger om dette, men jeg kan skrive hvad jeg gør :) jeg skyller mine brugte flasker når jeg har drukket dem. Skyller/ryster 3 gange med koldt vand så alle rester af øl og gær i bunden er væk.

Når jeg så skal bruge flaskerne igen skyller jeg den en gang med lidt vand. Derefter fylder jeg dem kogende vand fra en elkedel. Hælder vandet tilbage i elkedelen, koger op, og fylder det i nye flasker osv. Flaskerne dækker jeg med wita wrap til jeg skal bruge dem.

Det virker for mig. Har ikke haft nogen infektioner. Det er bare vigtigt at flaskerne har stue temperatur når man skolder - ellers springer de :)
nbd
Indlæg: 43
Tilmeldt: 28. jan 2021, 11:17

Re: Rengøring af flasker

Indlæg af nbd »

Hm, det kommer nok an på hvad du mener med 'ren'. Kogende vand decinficerer, så hvis der sidder mug i bunden af en flaske dræbes dette. Der vliver med andre ord ingen opblomstring af uønskede svampestammer. Men aflejret organisk materiale kan godt give bismag.

Rigtigt rent gør kogende vand ikke alene - der skal én eller anden for for sæbe til. Jeg lader altid mine flasker ligge 5 minutter i Chemipro hvorefter jeg skylder med koldt hanevand og skolder med kogende vand.

Jeg havde nogle kasser med tomme flasker i skuret med god mugdannelse. De røg i opvaskemaskinen.

Det er en god ide at skylle netop tømte flasker nogle gange med vand, det begrænser mugdannelse.
Brugeravatar
Thor
Indlæg: 271
Tilmeldt: 7. nov 2010, 19:37
Geografisk sted: 5881 Skårup

Re: Rengøring af flasker

Indlæg af Thor »

Dagen inden bliver flaskerne lagt i blød med rengøringsmiddel f.eks. VWP. På dagen får de en skvat kogende vand.
Besvar

Tilbage til "Sanitet"