Westvleteren 12 - en slags anmeldelse

Løst og fast om øl og øloplevelser, anmeldelser af bøger, og alt andet der kan komme fra en øl elskers mave.
Besvar
Brugeravatar
Stensgaard
Indlæg: 864
Tilmeldt: 19. maj 2013, 23:01
Geografisk sted: Nustrup, Vojens

Westvleteren 12 - en slags anmeldelse

Indlæg af Stensgaard »

Det var for nylig min fødselsdag, hvor jeg indkasserede 500 kroner fra svigerforældrene - de blev brugt på en bestilling fra brygshoppen.dk, blandt andet med en enkelt flaske Westvleteren 12.

I aften blev den så drukket, parallelt med en en flaske Rochefort 10, så jeg havde noget at sammenligne med.

Westvleteren 12 er jo en af de øl, som der er noget legendarisk over - den bliver af mange set som den bedste øl i verden, men det legendariske består lige så meget i, at den er så svær at få fat i. Og jeg var meget nysgerrig efter at finde ud af, om den virkelig ER så god, eller om det bare er ren hype, fordi den er så eksklusiv. Den koster 89 kroner for 33cl hos Brygshoppen - og det skyldes selvfølgelig, at øllen kun kan skaffes ved klosteret, og at man egentlig ikke må sælge den videre. Det er der så heldigvis nogen, som gør alligevel.

Jeg vil begynde med at sige, at det ER en god øl, ingen tvivl om det. En stor nydelse. Men samtidig er den også lidt anonym. Den bliver brygget på Westmalle gær, og selv flasken er magen til Westmalles flasker - der er nok et tæt samarbejde mellem de to klostre, gætter jeg på. Westmalle har en meget ren smag, i forhold til, at den er en trappist, synes jeg. Og jeg synes, det samme gælder Westvleteren. Det er en ren smag af godt, kraftigt øl. Og som sådan er den utrolig vellykket. Westmalle laver en dubbel og en triple, men ingen quadruple. Hvis der fandtes en Westmalle quadruple, ville det være Westvleteren 12 - det var min tanke, mens jeg drak øllen.

Rochefort 10 er helt anderledes. Rochefort gæren har en meget tydelig aroma og smag, blandt andet af lakrids, og mens jeg drak 10'eren nu, kunne jeg tydeligt mindes de øl, jeg selv har brygget på Rochefort gæren. Og jeg må konkludere, at denne øl bare stadig er min favorit.

I en blindsmagning ville jeg nok tydeligt kunne genkende en Rochefort, mens en Westvleteren 12 ville være svær at ramme præcist, for - hvis det giver mening at sige det - den smager ikke af Westvleteren, men af ØL! Det er som sådan en meget positiv ting, og det kan man bestemt rose Westvleteren for. Men samtidig - så er øllen altså for mig at se slet ikke speciel nok til at retfærdiggøre den pris, vi som danskere må betale for øllen. Det bliver nok ikke en øl, jeg køber igen foreløbigt - jeg kan få 3 Rochefort 10 for den pris, og det foretrækker jeg. Ja, jeg foretrækker også de 3 Westmalle dubbel, jeg ville kunne få for prisen, for det er nogenlunde samme smag, bare ikke helt så kraftig.

Men et sjovt eksperiment og en god oplevelse var det bestemt. Og jeg kan klart anbefale at prøve Westvleteren 12 - i hvert fald én gang :-)

Og så skal teksten her selvfølgelig tages med det forbehold, at jeg lige har drukket to øl på over 10% alkohol :-D
Ølsmagning i hele Danmark efter dine ønsker: https://Humlesmagning.dk
bellabryg
Indlæg: 207
Tilmeldt: 23. okt 2011, 17:00
Geografisk sted: København

Re: Westvleteren 12 - en slags anmeldelse

Indlæg af bellabryg »

Min personlige erfaring er, at Westvleteren 12 udvikler sig utroligt positivt med alderen. Jeg har et par kasser i kælderen med et par år på bagen, og de smager fantastisk. Med alderen øges dybden i smagen og toner af tørret frugt og portvin står væsentligt tydeligere frem.

Serveringstemperaturen gør i øvrigt en verden til forskel. 14-16 grader er i mine øjne optimalt.
Senest rettet af bellabryg 4. feb 2014, 15:19, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 22:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Westvleteren 12 - en slags anmeldelse

Indlæg af MonkeyBrew »

bellabryg skrev:Min personlige erfaring er, at Westvleteren 12 udvikler sig utroligt positivt med alderen. Jeg har et par kasser i kælderen med et par år på bagen, og de smager fantastisk. Med alderen øges dybden i smagen og toner af tørret frugt og portvin står væsentligt tydeligere frem.
Det var det jeg oplevede med min mørke belgier. Den opnåede dog smagsnoterne efter blot 6 måneders lagring og fortsatte med at udvikle sig.

Jeg ville ønske jeg havde nogle stående stadigvæk. Både den rigtige westvletern og kopien. ;)
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 22:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Westvleteren 12 - en slags anmeldelse

Indlæg af MonkeyBrew »

Stensgaard - En rigtig fin anmeldelse. Jeg syntes det er fedt at du sætter tingene op mod hinanden og sætter "verdens bedste øl" under en skæppe, da det næppe kan forsvares overfor alles smagsoplevelse. Jeg tror at grunden til at den har fået den titel er pga dens kompleksitet. Ikke nok med at den udvikler sig gennem årene, så gør serveringstemperaturen også utrolig meget. Jeg har fået en 12'er det blev åbnet fra køleskabet, skænket efter ca 10 minutter og nydt over ca. 30 minutter. I den tid oplevede jeg og mine fæller en utrolig udvikling der gik fra den mere "klassiske mørke belgier" til at udfolde sig i kaskader af smage og aromaer, deriblandt bagte tørrede mørke frugter som rosiner og svesker. Derudover karamel i flere niveauer. Det er i sandhed en speciel øl der bør nydes for nydelsens skyld, men også med det komplekse arbejde der er lagt i at opnå så speciel et bryg, i tankerne.
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Fantastbrygger
Indlæg: 152
Tilmeldt: 21. maj 2011, 23:13
Geografisk sted: Møgeltønder

Re: Westvleteren 12 - en slags anmeldelse

Indlæg af Fantastbrygger »

Jeg har nu oplevet at mine Westvleteren 12 ére som jeg selv hentede i deres café begyndte at smage af iltet øl efter blot 3 år. Jeg kan nu godt lide øl der kommer til at smage of kork, fugtig kælder og noget hen af sherry, jeg syntes bare ikke det faldt så heldigt ud med Westvleteren. Jeg har i mange år haft en forkærlighed for belgiske øl, men er efterhånden vokset fra dem som er lavet på store mængder sukker. Det kommer nemlig til at smage som gæret sukker og kroppen bliver for tynd. Westvleteren falder også i den kategori, om end den dog er en af de bedste af sin slags.
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 19:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Westvleteren 12 - en slags anmeldelse

Indlæg af Broder Jacob »

Ak ja, selv må jeg vente på min klon af "Karmeliet", som gærer med diskret grundig ynde, velklang og det nydeligste skum :-)
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
Fantastbrygger
Indlæg: 152
Tilmeldt: 21. maj 2011, 23:13
Geografisk sted: Møgeltønder

Re: Westvleteren 12 - en slags anmeldelse

Indlæg af Fantastbrygger »

Broder Jacob skrev:Ak ja, selv må jeg vente på min klon af "Karmeliet", som gærer med diskret grundig ynde, velklang og det nydeligste skum :-)
Lyder spændende, Karmeliet har en dejligt krydret smag, og så giver havren den også lige et nyk opad. Har du selv høstet gæren fra en af orginalerne ?
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 19:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Westvleteren 12 - en slags anmeldelse

Indlæg af Broder Jacob »

Desværre ikke, men brugt en Wyeast 3787 Trappist high gravity, som jeg håber kan fange en en god smag.
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
Besvar

Tilbage til "Løst og fast om øl og øloplevelser"