Anmeldelser af Boje´s håndbryggede øl

Løst og fast om øl og øloplevelser, anmeldelser af bøger, og alt andet der kan komme fra en øl elskers mave.
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Anmeldelser af Boje´s håndbryggede øl

Indlæg af Humlejægeren »

Hej
Jeg var heldig at få 4 flasker af Boje´s øl med hjem efter at aflevet en kasse fra Randers Bryghus.
Jeg har lavet en lille anmeldelse og vedhæft.
Har brugt skemaet fra s.20 i denne pdf.(http://www.cafechic.dk/pdf/oel_leksi.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;)
Vedhæftede filer
boej øl.pdf
(100.82 KiB) Downloadet 628 gange
Brew Strong
Nikolaj
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Anmeldelser af Boje´s håndbryggede øl

Indlæg af morfmir »

Hvor er anmeldelsen?

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Anmeldelser af Boje´s håndbryggede øl

Indlæg af admin »

Ipad ? de kan ikke se filer inde fra dette forum
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Anmeldelser af Boje´s håndbryggede øl

Indlæg af morfmir »

admin skrev:Ipad ? de kan ikke se filer inde fra dette forum

nej da, jeg ser en vedhæfter pdf, men ingen anmeldelse blot et skema med nogle tal.

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Anmeldelser af Boje´s håndbryggede øl

Indlæg af admin »

Morfmir kan vi ikke se det skema du bruger, jeg ved du bruger et :-)
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Anmeldelser af Boje´s håndbryggede øl

Indlæg af Truntebryg »

http://haandbryg.dk/dmhb/dmscoresheet.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Dette bliver brugt til DM i håndbryg.

US udgave af den samme point fordeling (den kan man faktisk skrive i, og point udregnes):

http://www.bjcp.org/docs/BeerScoreSheet-Form.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Anmeldelser af Boje´s håndbryggede øl

Indlæg af Humlejægeren »

Det er bare et skema... Jeg er ikke øl dommer og giver den anmeldese jeg kan, brug den eller lad være...
Den er sendt til Boje først, og godkendt af ham
Brew Strong
Nikolaj
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Anmeldelser af Boje´s håndbryggede øl

Indlæg af morfmir »

admin skrev:Morfmir kan vi ikke se det skema du bruger, jeg ved du bruger et :-)
Det er skemaet som Truntebryg linker til vi bruger i Øldommer foreningen. Bedømmelsen består dels at en karakter, men imho er den vigtigste del beskrivelsen hvor smageren fortælle hvad der smages og hvordan det stemmer overens med stilarten.
Jeg er klar over at mange her fra boardet ikke brygger efter stilart. Og det er jo helt fint. Men skemaet kan stadige bruges til rettesnor ift. hvilke aspekter af øllen man bør tage stilling til og beskrive.

Jeg har vedhæftet et udfyldt skema, det stammer fra en bedømmelse til bazaren open.

/Thomas
Vedhæftede filer
eksempel.pdf
(215.27 KiB) Downloadet 581 gange
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Anmeldelser af Boje´s håndbryggede øl

Indlæg af Humlejægeren »

morfmir skrev:
admin skrev:Morfmir kan vi ikke se det skema du bruger, jeg ved du bruger et :-)
Det er skemaet som Truntebryg linker til vi bruger i Øldommer foreningen. Bedømmelsen består dels at en karakter, men imho er den vigtigste del beskrivelsen hvor smageren fortælle hvad der smages og hvordan det stemmer overens med stilarten.
Jeg er klar over at mange her fra boardet ikke brygger efter stilart. Og det er jo helt fint. Men skemaet kan stadige bruges til rettesnor ift. hvilke aspekter af øllen man bør tage stilling til og beskrive.

Jeg har vedhæftet et udfyldt skema, det stammer fra en bedømmelse til bazaren open.

/Thomas
Men "øver" i jer med at smage på alle mulige øl, og ud fylde skemaet, stil guiden i hånden? Hvordan kommer jeg vider?
Brew Strong
Nikolaj
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Anmeldelser af Boje´s håndbryggede øl

Indlæg af Truntebryg »

Jorkim skrev:Men "øver" i jer med at smage på alle mulige øl, og ud fylde skemaet, stil guiden i hånden? Hvordan kommer jeg vider?
Tror jeg - du skal bare ud og købe en masse ØL !!! - men lad være med at drikke dem alle på en gang ...
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Anmeldelser af Boje´s håndbryggede øl

Indlæg af morfmir »

Jorkim skrev: Men "øver" i jer med at smage på alle mulige øl, og ud fylde skemaet, stil guiden i hånden? Hvordan kommer jeg vider?
En væsentlig del at uddannelsen som øldommer er at smage sig igennem alverdens øl. Det er hårdt men heldigvis nødvendigt pensum :-)

Desuden smager man beslægtede øl for at kunne skille dem ad og beskrive hvad det er som netop disse øl har eller skal have for at ramme stilarten. F.eks. smages 4 forskellige lager øl og kunne skille en tjekkisk, en tysk, en dansk og en amerikansk. Desuden skal man kunne beskrive HVORFOR man har valgt at skille dem på netop den måde, altså hvilke karakteristika som kendetegner de forskellige øl.
Desuden smager vi på fejlbehæftet øl, enten noget som er fejlbrygget med vilje, eller der tilsættes fejlsmag via smagskapsler fra http://www.flavoractiv.com/" onclick="window.open(this.href);return false; så man senere kan smage og benævne de fejl som er i nogle øl.

Når vi dømmer til konkurrencerne sker det ud fra stilartsbeskrivelserne. Det vil sige at vi inden vi smager øllen lige læser den igennem, desuden ligger den ved siden af så man kan slå op i den hvis man bliver i tvivl om hvilke nuancer der efterspørges i stilarten. Husk på at bedømmelsen ikke er om en øl er god eller dårlig, men hvor godt den rammer stilarten. Der er dog som regel en sammenhæng imellem de to.

Du spørger hvordan du kommer videre. Det kommer jo an på hvad dine ambitioner er. Hvis du vil være øldommer kan du tilmelde dig næste kursus og gennemgå hele uddannelsen. Men du kan også starte med at smage koncentreret på de øl du drikker. Det vil sige prøve at beskrive for dig selv hvad du smager og hvordan det adskiller sig fra andre øl du tidligere har smagt.

Tag f.eks. den bedømmelse du lavede af Boejs øl. Du giver den 6 ud af 10 i duft. Hvorfor? hvilke ting er det som gør at den ikke skal have 10? eller 1? Og det samme med smagen og den samlede karakter.

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Anmeldelser af Boje´s håndbryggede øl

Indlæg af Humlejægeren »

morfmir skrev:
Jorkim skrev: Men "øver" i jer med at smage på alle mulige øl, og ud fylde skemaet, stil guiden i hånden? Hvordan kommer jeg vider?
1.En væsentlig del at uddannelsen som øldommer er at smage sig igennem alverdens øl. Det er hårdt men heldigvis nødvendigt pensum :-)

2.Tag f.eks. den bedømmelse du lavede af Boejs øl. Du giver den 6 ud af 10 i duft. Hvorfor? hvilke ting er det som gør at den ikke skal have 10? eller 1? Og det samme med smagen og den samlede karakter.

/Thomas
1.Fint jeg elsker og drikke øl, og jeg smager også på dem, sætter ord på og beskriver hvad jeg smager.

2.Men bedømmelsen af Bojes øl vil jeg prøve og lave ud fra det skema der er lagt op fra Dansk øldommer. så når Boje har set og godkendt så ligger jeg den op igen ;-)
Brew Strong
Nikolaj
Brugeravatar
Boje
Indlæg: 726
Tilmeldt: 4. nov 2007, 22:45
Geografisk sted: 6310 Broager

Re: Anmeldelser af Boje´s håndbryggede øl

Indlæg af Boje »

Jorkim skrev: 1.Fint jeg elsker og drikke øl, og jeg smager også på dem, sætter ord på og beskriver hvad jeg smager.

2.Men bedømmelsen af Bojes øl vil jeg prøve og lave ud fra det skema der er lagt op fra Dansk øldommer. så når Boje har set og godkendt så ligger jeg den op igen ;-)
Hej Nikolaj !

Du kan bare lægge den op når du har bedømt den, det er ikke nødvendigt at jeg ser den først,
ud fra den første bedømmelse er jeg meget glad da jeg er klar over at du ikke er øl dommer og har bedømt den ud fra dine smags for øl,
der til må jeg også sige at jeg nok får mere ud af at læse dit skema end de andre, da de jo går ud på at bedømme en øl ud fra en stilart.
Med det i tankerne vil jeg lige indskyde at jeg gerne vil smage på andres hjemmebrygget og give min mening til kende bare jeg kan slippe for at skulle bedømme dem her i offentligt forum for det rækker min evner overhovede ikke til.
Håber ikke at nogen føler sig trådt over tæerne da det ikke er min mening.

Hilsen Bo
Den glade uvidende brygger
.
Der er altid en måde, hvorpå tingene kan gøres bedre... - Gør det !
Thomas Edison
.
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Anmeldelser af Boje´s håndbryggede øl

Indlæg af Humlejægeren »

Og jeg vil bare øve, så er dine øl en god mulighed ;-)
Brew Strong
Nikolaj
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Anmeldelser af Boje´s håndbryggede øl

Indlæg af morfmir »

Jeg er helt med på at man sagtens kan bedømme øl uden at bruge en stilart.
Grunden til jeg lagde øldommer skemaet ud var at det jo kan give inspiration til hvad man skal smage efter. For at bruge skemaet "rigtigt" kræver det at man er helt inde i stilarterne.

Jeg tror at det vil være langt mere produktivt i denne sammenhæng at man som brygger beskrive hvad man ville med sin øl og så lade smageren dømme ud fra det.

F.eks. jeg har brygget en let drikkelig lys ale, jeg vil gerne holde alkohol procenten ned så den egner sig til en frokost. Jeg vil gerne humle med US humle, men vil ikke have samme høje bitterhed som i en IPA eller amerikansk pale ale.
Eller jeg har brygget en belgisk blond med lakridsrod da jeg ælsker belgisk man ikke kan undvære lakrids ;-)

Vi har overvejet at indføre netop sådan en "stilart" til Bazaren open.

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Besvar

Tilbage til "Løst og fast om øl og øloplevelser"