Høst af humle

Løst og fast om øl og øloplevelser, anmeldelser af bøger, og alt andet der kan komme fra en øl elskers mave.
Besvar
MKallestrup
Indlæg: 19
Tilmeldt: 12. jan 2020, 22:17

Høst af humle

Indlæg af MKallestrup »

Hej Alle

Jeg venter spændt på det rigtige tidspunkt til min første humle Høst. Men er kommet i tvivl om hvornår humlen er klar til at blive høstet.

Jeg har fået følgende oplysninger om hvornår den er klar: humle kopperne skal være sprøde og knitre som papir når de klemmes mellem to fingre. Det er de nu.

Men har så prøvet at vurderer fugt indholdet ud fra metoden i "the hop growers handbook", hvor jeg plukker ca. 20g humle fra forskellige steder på planten, hakker det groft, vejer det, og der efter tørre det i mikrobølgeovnen (høj effekt i 30 sek. Efterfulgt af vejning. Gentaget indtil vægten ikke falder mere for hver gentagelse)
Her ender jeg på et fugt indhold på ca. 60%.. hvilket jo er langt over de 20-25% jeg gerne skulle høste ved...
Nogle tip?

Det er førsteårsplantet af Svenstrup citron og Cascade.
Gajabryg
Indlæg: 31
Tilmeldt: 4. jan 2013, 12:22
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Høst af humle

Indlæg af Gajabryg »

Jeg høstede min Svenstrup Citron i går. Også min første høst - planterne er købt i år og de har nok brugt lidt kræfter på at etablere sig. Så det blev kun til ca. 103 g høstet vægt - men sprøde og knitrende og let brunlige i koppernes yderste blade. Efter ca. 1 1/2 time i ovnen ved 50 gr. var vægten reduceret til ca. 25 g - altså nogenlunde det svind man vist skal regne med. Så jeg tror tidspunktet er fint.

Har også en Cascade og en Prima Donna som begge heldigvis giver betydeligt større høst, men som godt lige kan bruge nogle dage mere i solen før de er klar. Tænker dog at høste senest i slutningen af denne uge - helst inden der kommer regn.

Hilsen
Gert
Besvar

Tilbage til "Løst og fast om øl og øloplevelser"