Det tynde øl

Løst og fast om øl og øloplevelser, anmeldelser af bøger, og alt andet der kan komme fra en øl elskers mave.
Besvar
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Det tynde øl

Indlæg af Per »

Ved et bryg af en Dobbelt Bock, er jeg endt op med ca. 11 ltr. kavant med en urtstyrke på 1036 (før kogning), efter at have fået hvad jeg skulle bruge til Bocken. Urten består af 85% pilsner malt, 15% Special B og 5% chocolade malt.

Hvad kan jeg bruge det til?

Jeg har noget Challenger,Perle, Mittelfrüh og Saaz humle, samt nogle forskellige amerikanske humler. Jeg har en gærkage fra WLP029 Kölsch, 20 gram. Lager gær fra Brewolution, en pk. Imperial A10 Darkness (nok for gammel) samt Kveik (Stranda, Horningdal, Gausemel og Opshaug)

Jeg kan ikke gære ved de høje temperaturer som Kveik´en gerne vil have. Koldt er heller ikke muligt pt. (pladsen er optaget af dobbelt Bocken)

Er der nogen der har nogle gode ideer?

Mvh. Per.
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Det tynde øl

Indlæg af Benjamin »

Jeg brygger som regel 2 bryg pr gang, det tynde øl bruger jeg i næste bryg. jeg tænker ikke over hvad for en øl, det bliver altid godt, ny og spændende :-) ales bliver altid gode, hvis temp er lidt høj bliver der lidt steam beer i den ale ved stuetemp, er fint. øl bliver altid godt.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Det tynde øl

Indlæg af Per »

Jeg havde ikke lige set det komme, så jeg var slet ikke forberedt.

Kunne man evt. bruge det til en mørk IPA, session agtig (lav ABV)? Jeg har en del amerikanske humler på lager, og tænker Simcoe og Amarillo. I givet fald, nogen forslag til gær? US-05?

Mvh. Per.
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Det tynde øl

Indlæg af mhn »

Vi lavede en Parti-gyle på et tidspunkt, hvor der blev en fin pale ale ud af det tynde øl. http://mortenbryg.dk/Files/Other/57-Det-tynde-oel.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

I opskriften er det sat ind som extract. I virkeligheden var det sparge, som vi ikke brugte i den kraftigere øl.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Besvar

Tilbage til "Løst og fast om øl og øloplevelser"