Øl med valnød

Løst og fast om øl og øloplevelser, anmeldelser af bøger, og alt andet der kan komme fra en øl elskers mave.
Besvar
Kristian Krægpøth
Indlæg: 6
Tilmeldt: 26. jun 2019, 12:54

Øl med valnød

Indlæg af Kristian Krægpøth »

Forleden smagte jeg en bock øl fra Rise Bryggeri med det ret lange navn Ærø Kong Hans No5, valnød.
En rigtig god oplevelse som giver mig lyst til at brygge noget tilsvarende.
Er der nogen her i forummet, som har erfaring med tilsætning af valnød til øl, vil jeg meget gerne høre om det. Hvor meget, hvornår i processen og i hvilken form?
Venlig hilsen
Kristian Krægpøth
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Øl med valnød

Indlæg af Knet »

Hej Kristian,

Jeg har selv gået med samme overvejelser, men har endnu ikke prøvet det af. Har smagt skovlysts øl med valnød og den er der ikke meget nøddesmag over. Skal måske prøve den fra Rise?

Når jeg skal lave en øl med valnød til sin tid vil jeg bruge ekstrakt udvundet ved at lægge overskårne grønne valnødder i vodka i 4 måneder. Det er fremgangsmåden ved valnøddesnaps, hvor der ca skal bruges en deciliter til en flaske for at opnå en markant nøddesmag og aroma.

Helt så markant skal den ikke være i min øl, men fordelen med ekstrakt er netop,, at man med ekstrakten kan prøve blandingsforhold af på en anden øl, inden man tilsætter det til ens bryg. Jeg ville tilsætte det til gærspanden.

Grønne valnødder skal plukkes i august. Bemærk: det sviner når de skæres ud. Et træspækbræt får sorte markeringer.

Vh. Kenneth
Kristian Krægpøth
Indlæg: 6
Tilmeldt: 26. jun 2019, 12:54

Re: Øl med valnød

Indlæg af Kristian Krægpøth »

Hej Kenneth
Tak for dit svar.
Det fik mig til at søge på valnøddesnaps.
Så vidt jeg kan se anbefaler de fleste en iblanding af essens i forholdet 1:6 når man laver snaps. no92.dk siger dog 1:25 (20 ml til 1/2 l).
Hvis man iblander essensen i gæringskarret i forholdet 1:6 tror jeg at gærcellerne får alkoholproblemer, ved starten af gæringsprocessen vil alkoholprocenten være 6 - 7. Hvis iblandingen er 1:25 starter man med 1 - 2% alkohol.
Men måske kan tilsætningen ske under urtkogningen så alkoholen fordamper. Hvis det så ikke samtidig ødelægger smagsstofferne.
Lige nu prøver jeg at koge tørrede valnøddekerner i 1 time.
Det afkog vil jeg, som du foreslår, prøve at komme i en almindelig øl, for at se om det smager godt eller skidt.
Vh
Kristian
Kristian Krægpøth
Indlæg: 6
Tilmeldt: 26. jun 2019, 12:54

Re: Øl med valnød

Indlæg af Kristian Krægpøth »

Hej igen Kenneth
Afkog af tørrede valnøddekerner smager ikke af en pind.
Der er nok ikke nogen vej uden om spiritus og grønne valnødder, hvis valnøddesmagen skal over i øl.
Vh
Kristian
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Øl med valnød

Indlæg af mhn »

I kan vel bare tilsætte alkohol spritten efter gærring?

Mvh
Morten
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Øl med valnød

Indlæg af Knet »

Tror ikke der er nogen vej uden om de grønne valnødder. Men tror også, at 1 til 6 er lige heftigt nok til øl. Det er noget ret krads stads, så hvis bare det er antydning af valnød der gås efter tænker jeg ikke at der skal tilsættes så meget, at alkohol i snaps bliver et issue. Men ellers kan det fint tilsættes efter gæring som foreslået tænker jeg.

Til en snaps er 1-25 dog alt for lidt.

Det største problem er, at det tager tid at lave essensen. Altså lagringtid.

Må se om jeg har noget essens et sted. Så jeg kan prøve det af ved lejlighed.
Brugeravatar
Thor
Indlæg: 271
Tilmeldt: 7. nov 2010, 19:37
Geografisk sted: 5881 Skårup

Re: Øl med valnød

Indlæg af Thor »

Som skrevet kommer du ikke uden om de grønne valnødder.
I mine unge dage lavede jeg en del kryddersnaps,herunder valnød. Jeg brugte 5-6 grønne nødder skåret i kvarte til en flaske snaps/vodka. En fortræffelig bitter bl.a. til rugbrød med fedt og gammelost.. Hvis det skulle have interresse ;-)
Du kan jo nøjes med at bruge en halv flaske til koncentrat så du ikke får så meget alkohol med i øllet. Prøv dig frem med en allerede brygget øl.
I min verden giver det ikke mening at tilsætte det hverken under kogning eller i gærspanden,men bland det i når du flasker.
Det skal nok blive godt....
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Øl med valnød

Indlæg af Knet »

Fandt lige en Tuborg fra sønnikes studentergilde. Den kunne jeg jo lige så godt prøve at forbedre :-)
Prøvede først med 5, så med 10 og til sidst 15 ml essens. Det sidste var bedst. Duft af nøddeessens. Farve og smag påvirket. Jeg kan bestemt godt lide det. Normalt når man laver snapsen skal det lige have love at sætte sig, når det er sammenblandet (altså essens og vodka). Måske smag ville bedres i øl også? Den simple Tuborg er hvertfald blevet mere kompleks :-)

Før:
C54CD6AE-DE8B-4A2F-A8EA-6A8D2E6E94C9.jpeg
Efter tilsætning af 15 ml og efter et par smagsprøver:
2AB29CF4-7E81-416A-863B-BB8383726213.jpeg
Husk hvis du kaster dig over det at lave en valnøddesnaps også. 1-6. Det vil du ikke fortryde. Det er den bedste snaps jeg har smagt. Og den overrasker og bliver bedre med tiden.
Kristian Krægpøth
Indlæg: 6
Tilmeldt: 26. jun 2019, 12:54

Re: Øl med valnød

Indlæg af Kristian Krægpøth »

Tak for inputs.
Ud fra dem og diverse hjemmesider om valnøddesnaps ender det med en essens af 20 valnødder til 1 flaske vodka (750 ml). Det skal trække 4-6 måneder.
Essensen vil jeg tilsætte til øllet (20 l) i forbindelse med flaskningen.
Det vil give 30-40 ml essens pr liter øl (10-13 ml til en almindelig Tuborg pilsner).
Det vil give en stigning i alkoholprocenten på ca 1,5% - det kan gæren til flaskekarboneringen nok godt klare.
Vh
Kristian Krægpøth
Besvar

Tilbage til "Løst og fast om øl og øloplevelser"