plumret hoegaarden klon

BrewControl er et gratis stykke software, der kombineret med nogle simple komponenter kan bruges til at automatisere mæskeprocessen.
Besvar
Marvig
Indlæg: 2
Tilmeldt: 4. feb 2018, 12:59

plumret hoegaarden klon

Indlæg af Marvig »

jeg er ved at lave en hoegaarden, men da jeg troede at at mæskning var at røre i malten blev den meget grumse, har brugt piskeris. har jeg ødelagt noget? eller kan jeg evt hælde det igennem sien igen?
den har stået på gær tanken i 4 dage og bobler meg meget lange mellemrum 3- 8 min.
hilsen en nybegynder.
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: plumret hoegaarden klon

Indlæg af søreno »

Bare lad den stå 14 dages tid så den er færdig med at gære. Derefter kan du køle den så meget du kan (over frysepunktet) et par dage. Så bundfælder det meste af urenhederne.
Du kan ikke sige den. Det ilter øllen og ødelægger den.
Vh Søren

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: plumret hoegaarden klon

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Tænker du har hvede i, måske ovenikøbet for fint valset/malet det meste vil bundfælde som Søren skriver, men regn ikke med den bliver helt klat
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: plumret hoegaarden klon

Indlæg af jandk »

Hej,

Jeg har også kun prøvet at brygge et bryg indtil videre (undergæret).
Efter en uge var jeg også noget bekymret, da jeg skulle stikke øllet om.
Men efter en uge mere, da gæring var færdig, var al gær bundfældet og øllet var helt klar :-).
Det skal nok blive fint, det tager bare lidt tid...

Mvh, Jan
Brugeravatar
Tiedt
Indlæg: 652
Tilmeldt: 14. jun 2009, 21:37
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Re: plumret hoegaarden klon

Indlæg af Tiedt »

At røre i mæsken under selve mæskningen er i og for sig en god ting forudsat at man kan holde temperaturen stabilt. Alternativt kan man recirkulere mæskevæsken med en pumpe. Men det fungerer altså som regel også fint blot at blande mæskevand og malt sammen og lade det stå isoleret i en times tid.
Under Spargeprocessen (signing og udskylning af sukkerstoffer) derimod, er det ret afgørende at man ikke roder i mæsken da det ødelægger det filter som skaller og udblødte korn danner. Filteret har to funktioner nemlig at man her udskyllder sukker og smagstoffer i urten, og søgerfor at uønskede urenheder, som løseskaller maltklumper snavs m.m. bliver i mæsken og man får så ren og af æstetiske hensyn så klar en urt som muligt.
I hvede øl er der ofte færre skaller da hveden ikke har skaller som bygmalten, og det kan give en mulighed for at mæsken "kitter" sig sammen til såkaldt "stuck mash" hvor vandet ikke kan løbe igennem. - I så fald er det ofte nødvendigt jævligt at røre i mæsken for at få flowet igang. Man kan forhindre "stuck Mash" ved at købe og tilsætte f.eks. ris- eller havreskaller til mæsken.
Færdigt hvedeøl er almindeligvis "tåget" at se på. Det er nogle proteinstoffer og gær i øllet som man ikke kan/skal fjerne. Gæren er en karakteristisk del af hvedeøllets smag. Der er sågar folk som ryster bundfaldet løs i hvedølflaskerne for at få hele smagen med. Men der skal naturligvis ikke flyde mæske-og humlerester og Store gærklumper rundt i det færdige øl.
Som tidligere skrevet: Lad den nu gære færdig, og stil så øllet, så koldt som overhovedet muligt over frysepunktet, en dags tid eller to. Tap Så øllet uden bundfaldet over i en gærspand med kogende sukkeropløsning i bunden (karboneringssukkeret) og derefter direkte på flasker. lad dem stå 1-2 uger ved stuetemperatur, og tjek så om der er kommet brus i. Derefter skal øllene opbevares så koldt som muligt, og serveres ved den foretrukne temperatur.
Det skal såmænd nok blive til øl.
Senest rettet af Tiedt 8. feb 2018, 09:17, rettet i alt 1 gang.
Vh. Christian Tiedt
_________________________________________________________
"Skål"
Venner af Tiedt's bryghus på Facebook:
http://www.facebook.com/groups/129935990417579/
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: plumret hoegaarden klon

Indlæg af Truntebryg »

Jeg rører altid - periodevis - rundt i mæske, netop for at få ens temperatur i hele gryde.

Der røres som gal - indtil armen ikke vil mere (1 min) derefter 20 gange "op/ ned" og så igen 30 gange rundt.

Så er temperaturen stabil i hele gryden.

(PS ved fuld måne, skal der også røres i 8-taller ☺)
Brugeravatar
Tiedt
Indlæg: 652
Tilmeldt: 14. jun 2009, 21:37
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Re: plumret hoegaarden klon

Indlæg af Tiedt »

Truntebryg skrev:....

(PS ved fuld måne, skal der også røres i 8-taller ☺)
:-) Ja og venstre om, mens resten af familien danser nøgne om et lejerbål...
Vh. Christian Tiedt
_________________________________________________________
"Skål"
Venner af Tiedt's bryghus på Facebook:
http://www.facebook.com/groups/129935990417579/
Marvig
Indlæg: 2
Tilmeldt: 4. feb 2018, 12:59

Re: plumret hoegaarden klon

Indlæg af Marvig »

Nu har jeg stukket min øl om, der er overhovedet ingen gang i den, ken jeg gøre noget?
tommybjerre83
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22. jan 2018, 15:09

Re: plumret hoegaarden klon

Indlæg af tommybjerre83 »

Marvig skrev:Nu har jeg stukket min øl om, der er overhovedet ingen gang i den, ken jeg gøre noget?
Har du målt FG over nogle dage til at være det samme? Hvis du har det er den færdiggæret... men lad den stå mindst en uge så gæren kan “rydde op” efter sig


Sent from my iPhone using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "BrewControl"