Hjemmebikset styring til gæringstemperatur

PID regulator, styringer og programmer.
Besvar
Brugeravatar
wolf
Indlæg: 205
Tilmeldt: 2. jul 2011, 16:39
Geografisk sted: Ans By
Kontakt:

Hjemmebikset styring til gæringstemperatur

Indlæg af wolf »

I sidste måned byggede jeg er temperaturstyring til en gammel fryser, som jeg købte brugt, og som har plads til præcis én gærspand, hvis blot jeg accepterer, at der ikke er plads til et gærrør. (Det løser jeg så med køkkenfilm og et stykke elastik.)

Temperaturstyringen benytter en PI-controller, og i den første udgave af den, som ses på billedet, bruger man knapperne til at indstille den ønskede temperatur. Inde i apparatet sidder der en ZigBee-radio, som er koblet op til resten af husets ZigBee-netværk. Det gør det muligt for mig at indstille diverse parameter til PI-controlleren samt selvfølgelig den ønskede temperatur. Med passende mellemrum sender controlleren status via radioen, som jeg logger med husets server.

Grafen viser temperaturen siden den 18. marts. Den 31. marts hævede jeg temperaturen til diacetyl-pause, og fra den 4. april lod jeg temperaturen falde ved at indstille den manuelt. Den 7. april, hvor jeg omstak øllet, kom jeg i tanke om, at jeg bare kunne lade serveren sænke den ønskede temperatur løbende, hvilket ses på den efterfølgende jævnt faldende kurve.

Temperaturudsvingene kunne sagtens gøres mindre, men jeg har bygget styringen sådan, at kompressoren skal være tændt i mindst to minutter ad gangen, og at den først kan tænde igen efter et vist stykke tid. Ellers forkorter jeg dens levetid uacceptabelt.

I den nye udgave af controlleren kan man indstille det hele via en menu og tre knapper, og den kan styres via USB eller radio.
Vedhæftede filer
Temperaturudvikling
Temperaturudvikling
lager-temperatur.png (43.34 KiB) Vist 7825 gange
Controller
Controller
DSC_6211.jpg (26.67 KiB) Vist 7825 gange
Årtusinders traditioner for ølbrygning har påvirket selv vores kommunikation: Det er årsagen til, at der i så mange sprog ikke findes et ord for "ikke længere tørstig".
Brugeravatar
Chefen
Indlæg: 116
Tilmeldt: 22. jul 2012, 14:40
Geografisk sted: Varde

Re: Hjemmebikset styring til gæringstemperatur

Indlæg af Chefen »

Cool system, thumps up
Hvad løber sådan en boks op i ?
Med venlig hilsen
Kenneth Thomsen
Øl-ministeret.
Brygger på 20 liters Braumeister + Danbrygger 43
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Hjemmebikset styring til gæringstemperatur

Indlæg af admin »

Cool ;)

Sendt fra min SM-G900F med Tapatalk
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
wolf
Indlæg: 205
Tilmeldt: 2. jul 2011, 16:39
Geografisk sted: Ans By
Kontakt:

Re: Hjemmebikset styring til gæringstemperatur

Indlæg af wolf »

Chefen skrev:Cool system, thumps up
Hvad løber sådan en boks op i ?
Godt spørgsmål, for det er alt sammen ting, jeg havde liggende. Jeg brugte nogle hjemmelavede boards, som jeg havde i overskud fra et andet projekt, og modificerede dem ganske lidt. Der er nok ikke for mere end kr. 20 i komponenter på dem. Oven i det har jeg sat et solid state relæ (med en optokobler og en triac), som jeg også har bygget, igen med relativt billige komponenter. Så er der lige LCD, knapper, kasse, m.v. ZigBee-modulet skulle jeg bikse en level-converter til, og modulet selv koster vel en halvfjerdskroneseddel. Alt i alt nok under kr. 200, men med en del timer i software og lodning af SMD-komponenter.
Årtusinders traditioner for ølbrygning har påvirket selv vores kommunikation: Det er årsagen til, at der i så mange sprog ikke findes et ord for "ikke længere tørstig".
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 21:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Hjemmebikset styring til gæringstemperatur

Indlæg af MonkeyBrew »

Det lyder mega fedt. Hvad er rækkevidden på sådan en laban?
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
wolf
Indlæg: 205
Tilmeldt: 2. jul 2011, 16:39
Geografisk sted: Ans By
Kontakt:

Re: Hjemmebikset styring til gæringstemperatur

Indlæg af wolf »

MonkeyBrew skrev:Det lyder mega fedt. Hvad er rækkevidden på sådan en laban?
Det afhænger af fysiske forhold (udendørs uden forhindringer vs. indendørs med vægge, ekko, fading og hvad der ellers generer en radio) og sendestyrken på den enkelte radio, som findes i flere udformninger. Det kraftigste af radiomodulerne har en line-of-sight rækkevidde på 3200 meter, mens de svageste har en line-of-sight rækkevidde på 1200 meter.

Indenfor er rækkevidden væsentligt kortere, og man kan roligt regne med, at to radioer i hver sin ende af huset ikke kan kommunikere direkte. Men det er ZigBee forberedt på, fordi det er et mesh-netværk, hvor radioerne bruger hinanden som mellemstationer, så hvis blot der er tilstrækkeligt med radioer i et netværk, der er passende "spredt", vil alle radioer altid kunne snakke sammen, og de finder selv ud af at organisere netværket. Sådan fungerer det f.eks. i mit hjem, hvor f.eks. radioen, som jeg har bygget ind i en røgalarm, ser ud til at snakke med radioen i min klimaovervågning i drivhuset, når den vil kommunikere med dataloggeren på vores server.
Årtusinders traditioner for ølbrygning har påvirket selv vores kommunikation: Det er årsagen til, at der i så mange sprog ikke findes et ord for "ikke længere tørstig".
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Hjemmebikset styring til gæringstemperatur

Indlæg af Benjamin »

lækkert projekt, jeg, drømmer om detail beskrivelse.
Besvar

Tilbage til "Microprocessor styring til ølbrygning"