Placering af temperaturprobe

PID regulator, styringer og programmer.
Besvar
Yenzen
Indlæg: 51
Tilmeldt: 16. sep 2014, 16:22
Geografisk sted: Stige Havn - Odense N

Placering af temperaturprobe

Indlæg af Yenzen »

Hej Gutter
Jeg er begyndt at rode med en PID og spekulere lidt over hvor i placerer måleproben.
Har set en tråd hvor det anbefales at den placeres i "modstrøm" i forbindelse ved mæskepumpen men er det egentlig ikke temperaturen i selve malten/mæsken man vil holde styr på? Det er jo her at de dejlige sukkerstoffer og proteiner frigøres....
Hvad mener i er den ideelle placering af måleproben i forhold til mæskeprocessen?
Eller skal jeg ikke bekymre mig så meget over den temperaturforskel der er imellem mæsken og mæskepumpen?
Et par graders afvigelse kan jo have indflydelse på sødmen.
> Hvorfor få en six-pack når man kan fylde sin gærspand <
Brugeravatar
thomas_eg
Indlæg: 25
Tilmeldt: 25. jan 2015, 12:21
Geografisk sted: Aalborg

Re: Placering af temperaturprobe

Indlæg af thomas_eg »

Jeg måler i enden af mit RIMS-rør...efter varmelegmet...Min mæskebeholder er isoleret med 3cm PU-skum så jeg tvivler på temperaturen variere ret meget ned igennem malten...

Jeg tror det er vigtigere at du får kalibreret din PID-controller til din probe. Fabriksindstillingerne på min var 7 grader forkert... Første gang kalibrerede jeg setup'et med isvand og troede alt var heeeelt super! Indtil jeg stod midt i mæskeprocessen og tænkte "gad vide om den nu også er rigtig?"... frem med kviksølvet og så var den sørme stadig 4grader forkert(ved 64 grader)...! Så nu er setup'et kalibreret ved 64 grader i stedet for 0grader...og det er så gjort med et digitalt termometer som burde have +-0,5graders præcision ved 0-100grader...og dobbelttjekket med kviksølv...Så nu satser jeg på den er der...
/Thomas
Yenzen
Indlæg: 51
Tilmeldt: 16. sep 2014, 16:22
Geografisk sted: Stige Havn - Odense N

Re: Placering af temperaturprobe

Indlæg af Yenzen »

Lige nu er jeg er kommet frem til at jeg vil placere proben i selve mæsken, ved næste bryg.

Med hensyn til kalibrering er jeg været opmærksom på det er en væsentlig faktor. Det er endt med at jeg har justeret PID'en 3 grader ned. Mit digitale termometer blev brugt som kontrolreference hele vejen "op" fra ca. 20 grader og til kogepunktet (i vand). Kogepunktet er jo i sig selv en "konstant" (og kan vel også bruges som reference?).

Men tak for at du gør opmærksom på det med kalibrering - det kunne jo nemt være overset i iverens og kampens hede :-)
> Hvorfor få en six-pack når man kan fylde sin gærspand <
Brugeravatar
thomas_eg
Indlæg: 25
Tilmeldt: 25. jan 2015, 12:21
Geografisk sted: Aalborg

Re: Placering af temperaturprobe

Indlæg af thomas_eg »

Yenzen skrev:Med hensyn til kalibrering er jeg været opmærksom på det er en væsentlig faktor. Det er endt med at jeg har justeret PID'en 3 grader ned. Mit digitale termometer blev brugt som kontrolreference hele vejen "op" fra ca. 20 grader og til kogepunktet (i vand). Kogepunktet er jo i sig selv en "konstant" (og kan vel også bruges som reference?).
Mjea, det troede jeg jo også isvand kunne(det er jo 0grader)...men det er som om der ikke er linær sammenhæng mellem afvigelserne og temperaturen...i hvertfald ikke med min prope og min PID...det er helt sikker anderledes på andre da mit er fra kina :-/ Man får man betaler for ;-) Men det er også derfor at mit er blevet kalibreret omkring 64grader da det er vigtigst at det passer deromkring...

Men spændende med propen nede i mæsken... måske du kunne tage målinger i urten også og så se om der er nogen forskel af betydning? Jeg kunne godt tænke mig at vide om der er en forskel... er dit mæskekar isoleret eller?
/Thomas
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Placering af temperaturprobe

Indlæg af Benjamin »

jeg har også spekuleret i den krog. og er nået frem til følgende, (Ret mig gerne)
måle i flow, øllet løber hen over varmelegemet og forbi måle-pinden, er øllet varmere slukkes varmelegemet, restvarmen bliver kølet af det forbiløbende øl, set temp, spredes over tid til hele masken - når hele masken er i samme temp, tændes blot for varme-tab? (isolering) el kan jo tænde og slukke med korte intervaller, så en måling, tæt på varmekilden er bedst,
jeg tænker at lave et isbad med 2L is og 2L koldt vand, recirkulere og lade noget tid gå, med cirkulering så kalibrere til 0 grader,
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Placering af temperaturprobe

Indlæg af Borg »

Yenzen skrev:Kogepunktet er jo i sig selv en "konstant" (og kan vel også bruges som reference?).
100% rent vand (destilleret) koger ved 100 grader Celcius ved havets overflade ved standard lufttryk (1.013 mBar).
Er du højere oppe, er lufttrykket anderledes, eller er der ting (f.eks. sukker) i vandet er kogepunktet ikke længere 100 grader Celcius, og dermed ikke en konstant.
Men kogende vandværksvand er sikkert tilstrækkelig "præcis" på 100 grader Celcius til at kalibrere et brygtermometer i.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
thomas_eg
Indlæg: 25
Tilmeldt: 25. jan 2015, 12:21
Geografisk sted: Aalborg

Re: Placering af temperaturprobe

Indlæg af thomas_eg »

Benjamin skrev:jeg tænker at lave et isbad med 2L is og 2L koldt vand, recirkulere og lade noget tid gå, med cirkulering så kalibrere til 0 grader,
Præcis sådan jeg gjorde og fik tingene kalibreret ved 0grader... men mit setup var stadigvæk 4grader forkert ved 64grader... Så var jeg dig ville jeg i stedet sætte min PID på 64grader og lade den køre et stykke tid så du er sikker på alt er stabilt...og så måle med et termometer du ved passer...og så kalibrere PID'en ud fra det...og så gentage den process indtil PID'en ikke længere skal kalibreres...
/Thomas
Yenzen
Indlæg: 51
Tilmeldt: 16. sep 2014, 16:22
Geografisk sted: Stige Havn - Odense N

Re: Placering af temperaturprobe

Indlæg af Yenzen »

Benjamin skrev:jeg har også spekuleret i den krog. og er nået frem til følgende, (Ret mig gerne)
måle i flow, øllet løber hen over varmelegemet og forbi måle-pinden, er øllet varmere slukkes varmelegemet, restvarmen bliver kølet af det forbiløbende øl, set temp, spredes over tid til hele masken - når hele masken er i samme temp, tændes blot for varme-tab? (isolering) el kan jo tænde og slukke med korte intervaller, så en måling, tæt på varmekilden er bedst,
jeg tænker at lave et isbad med 2L is og 2L koldt vand, recirkulere og lade noget tid gå, med cirkulering så kalibrere til 0 grader,

Nu nærmer vi os kernen i mit spørgmål - lad os prøve at ta' udgangspunkt i en et eksempel: Når jeg/man gerne vil mæske ved fx 64 grader - er det så i "kornet" vi ønsker denne temperatur eller er det i "væsken" der evt. recirkuleres?
> Hvorfor få en six-pack når man kan fylde sin gærspand <
Brugeravatar
Sirklint
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13. nov 2015, 19:47
Geografisk sted: Højby sj
Kontakt:

Re: Placering af temperaturprobe

Indlæg af Sirklint »

Sad lige og læset med her da jeg selv har rodet lidt i rytmeboksen når vi snakker PID.
Mit første setup var med temp føler (K) termoføler som er meget upræcise, men som de fleste starter med at bruge da de tit følger med PID kontroleren. problemet med den slags føler er at de ikke er liniær, dvs at hvis du hæver/sænker temp begynder målingen at afvige fra den faktiske temp.. Et termo element er ok ved konstant temp da man kan kalibrer PID så den er = den sande temp, en anden ting er at kablerne til termo føler tit er meget følsome for elektrisk bagrundsstøj det kan dog fjernes ved at indsætte et støjfilter.

Jeg har udskiftet alle mine føler til PT100 føler som er hamrende præcise og følger temp graden begge veje , mine PID kontroler kørte en auto tune og så har jeg ikke rørt ved opsætningen siden.
Jeg har købt alle mine PT100 føler i kina og det gode ced den slags føler er at enten så viser de korrekt eller også virker de ikke... (Vi bruger kun PT100 føler i olieindustrien som jeg arbejder i.)

Jeg har placeret mine føler midt i gryden ca 8 cm inde og så en på indløbet ( afgangsiden) af pumpen for at styre temp ud af bunden på gryden. ( jeg har falsk bund i min mæske gryde med 1 stk 3KW varme legeme)
På den her måde har jeg rigtig god kontrol på tempen under mæsknigen
Yenzen
Indlæg: 51
Tilmeldt: 16. sep 2014, 16:22
Geografisk sted: Stige Havn - Odense N

Re: Placering af temperaturprobe

Indlæg af Yenzen »

I nedenstående tråd kommer Borg med en god forklaring.
Tak til alle :-)

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... 563#p91661" onclick="window.open(this.href);return false;
> Hvorfor få en six-pack når man kan fylde sin gærspand <
walther
Indlæg: 74
Tilmeldt: 13. apr 2009, 18:06

Re: Placering af temperaturprobe

Indlæg af walther »

-jeg har selv jagtet svaret på spørgsmålet om hvor konverteringen foregår

Her står der bla: https://byo.com/hops/item/1086-make-those-enzymes-dance" onclick="window.open(this.href);return false;

"Water is chemically inserted between the glucose molecules of the starch polymer during hydrolysis (the enzyme-directed breakdown of starch) and a shortage of water can cause incomplete breakdown of starch during mashing."

Det læser jeg som at der ikke kan foregå meget konvertering i grainbed, men mest i urten.

Så, som det er foreslået, så tæt ved varmelegemet for ikke at denaturere enzymerne.

Cheers,
Yenzen
Indlæg: 51
Tilmeldt: 16. sep 2014, 16:22
Geografisk sted: Stige Havn - Odense N

Re: Placering af temperaturprobe

Indlæg af Yenzen »

walther skrev:-jeg har selv jagtet svaret på spørgsmålet om hvor konverteringen foregår

Her står der bla: https://byo.com/hops/item/1086-make-those-enzymes-dance" onclick="window.open(this.href);return false;

"Water is chemically inserted between the glucose molecules of the starch polymer during hydrolysis (the enzyme-directed breakdown of starch) and a shortage of water can cause incomplete breakdown of starch during mashing."

Det læser jeg som at der ikke kan foregå meget konvertering i grainbed, men mest i urten.

Så, som det er foreslået, så tæt ved varmelegemet for ikke at denaturere enzymerne.

Cheers,
Hej walther

Tak for dit svar om at temperaturen skal holdes/styres i urten.

Mit mæskesetup er elgryde, indsatssi og solarpumpe.
Efter jeg læste Borgs kommentar i en anden tråd besluttede jeg at bygge temp.proben ind i min elgryde. Nu har jeg placeret den så den har kontakt med bundens underside sammen med termostatens føler og overhedningskontakten. Det må være det varmeste sted - bortset fra selve varmelegemet.
Og jeg har kalibreret temp.proben i denne placering :-)

Mvh Yenzen
> Hvorfor få en six-pack når man kan fylde sin gærspand <
Besvar

Tilbage til "Microprocessor styring til ølbrygning"