Spørgsmål til vand nørden :-)

Kun for nørder :-)
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 25. okt 2011, 00:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Re: Spørgsmål til vand nørden :-)

Indlæg af kimognicklas »

MonkeyBrew skrev:Jeg tror muligvis at det kan have noget at gøre med udfældning af mineraler. Hvis du blander det i vandet inden du koger det, kan det tænkes at det udfældes sammen med kalken. Men jeg ved det ikke 100%.
Det lyder umiddelbart som et godt bud... Er det fint nok bare at smide det i gærspanden så eller skal det mæskes med?
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 22:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Spørgsmål til vand nørden :-)

Indlæg af MonkeyBrew »

kimognicklas skrev:
MonkeyBrew skrev:Jeg tror muligvis at det kan have noget at gøre med udfældning af mineraler. Hvis du blander det i vandet inden du koger det, kan det tænkes at det udfældes sammen med kalken. Men jeg ved det ikke 100%.
Det lyder umiddelbart som et godt bud... Er det fint nok bare at smide det i gærspanden så eller skal det mæskes med?
Hvis det er til regulering af vandprofilen ville jeg smide i mæskevandet inden man dumper malten i. Jeg har kogt mit vand indtil videre for at udfælde kalk osv, og tilsætter det jeg skal regulere vandet med inden jeg smider malten i. Så bliver det mixet bedre.
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 25. okt 2011, 00:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Re: Spørgsmål til vand nørden :-)

Indlæg af kimognicklas »

MonkeyBrew skrev:
kimognicklas skrev:
MonkeyBrew skrev:Jeg tror muligvis at det kan have noget at gøre med udfældning af mineraler. Hvis du blander det i vandet inden du koger det, kan det tænkes at det udfældes sammen med kalken. Men jeg ved det ikke 100%.
Det lyder umiddelbart som et godt bud... Er det fint nok bare at smide det i gærspanden så eller skal det mæskes med?
Hvis det er til regulering af vandprofilen ville jeg smide i mæskevandet inden man dumper malten i. Jeg har kogt mit vand indtil videre for at udfælde kalk osv, og tilsætter det jeg skal regulere vandet med inden jeg smider malten i. Så bliver det mixet bedre.
så du koger førtst vandet, lader det køle ned til strike temp. igen ?puh, så tager det jo lige en times tid mere at brygge... :-/
Så vil man (jeg) da spare en del tid og penge på bare at bruge det demineraliserede vand som jeg kan få fra arbejdet ik?
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 22:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Spørgsmål til vand nørden :-)

Indlæg af MonkeyBrew »

kimognicklas skrev:så du koger førtst vandet, lader det køle ned til strike temp. igen ?puh, så tager det jo lige en times tid mere at brygge... :-/
Så vil man (jeg) da spare en del tid og penge på bare at bruge det demineraliserede vand som jeg kan få fra arbejdet ik?
Jeg koger vandet fordi jeg ikke har andre fancy muligheder endnu. ;) Hvis du kan skaffe RO vand og demineraliseret vand er det klart det nemmeste. Jeg koger vandet og afkøler det til dagen efter. Så dekanteres det og varmes til mæsketemperatur. Det kræver lidt mere tid og energi. Men alt for øllet! ;)
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 21:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Spørgsmål til vand nørden :-)

Indlæg af Runenaldo »

kimognicklas skrev:
MonkeyBrew skrev:Jeg tror muligvis at det kan have noget at gøre med udfældning af mineraler. Hvis du blander det i vandet inden du koger det, kan det tænkes at det udfældes sammen med kalken. Men jeg ved det ikke 100%.
Kan ikke finde nogle konkrete henvisninger til at man ikke skulle kunne komme det i før man kogte sit vand, men hvorfor skulle man også ændre på sit vand for derefter at koge det og risikere at ændre på det man lige har kommet i? (dette gælder dog ikke for Calcium tilsætninger da det kan hjælpe med at blødgøre vandet hhv. (CaSO4) & (CaCl2))
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 25. okt 2011, 00:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Indlæg af kimognicklas »

Du koger det jo med humlen, vil det så ikke blive udfældet der, sammen med kalken (hvis det er sådan det hænger sammen?) Jeg skriver lige en mail til dem og spørger hvad de mener med det
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 21:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re:

Indlæg af Runenaldo »

kimognicklas skrev:Du koger det jo med humlen, vil det så ikke blive udfældet der, sammen med kalken (hvis det er sådan det hænger sammen?) Jeg skriver lige en mail til dem og spørger hvad de mener med det
Jeg ved ikke hvordan det forholder sig med udfældning i urt under kogning, men vand profilen spiller jo også en stor rolle under mæskning og humle kogning.
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 22:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Spørgsmål til vand nørden :-)

Indlæg af MonkeyBrew »

Jeg tror at vandprofilen, uanset hvad den var før, vil ændre sig efter mæskningen og kogningen. Hvis i ligger mærke til det er der aldrig referencer af vandprofilerne efter urtkogningen. Jeg tror at vandprofilerne kun er vigtige for mæsken. Det endelige resultat er resultatet af vandkemien under mæskningen.
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 25. okt 2011, 00:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Indlæg af kimognicklas »

Justerer man på 2 forskellige måder? Tænker på f.Eks. Gips, mineraler osv. I mæskevandet og noget andet i spargevandet?
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 21:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re:

Indlæg af Runenaldo »

kimognicklas skrev:Justerer man på 2 forskellige måder? Tænker på f.Eks. Gips, mineraler osv. I mæskevandet og noget andet i spargevandet?
man justere det ens.
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 25. okt 2011, 00:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Re: Spørgsmål til vand nørden :-)

Indlæg af kimognicklas »

kimognicklas skrev:Jeg sad lige og læste om magnesium sulfat og der står (BEMÆRK skal tilføjes efter vandet har været kogt!!!) Hvorfor skal det, det? Jeg regnede/håbede på at man bare kunne smide det hele i når der skulle mæskes?

Så fik jeg følgende svar fra maltbazaren:

Hej Kim.
Ja, det anbefales at koge vandet først for at udfælde noget af kalken. Hårdt vand er utroligt svært at justere, men når bare man får fjernet lidt af kalken,
bliver det mere taknemmligt at arbejde med. Alternativt at filtrere vandet med et osmoseanlæg.
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 21:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Spørgsmål til vand nørden :-)

Indlæg af Runenaldo »

kimognicklas skrev:
kimognicklas skrev:Jeg sad lige og læste om magnesium sulfat og der står (BEMÆRK skal tilføjes efter vandet har været kogt!!!) Hvorfor skal det, det? Jeg regnede/håbede på at man bare kunne smide det hele i når der skulle mæskes?

Så fik jeg følgende svar fra maltbazaren:

Hej Kim.
Ja, det anbefales at koge vandet først for at udfælde noget af kalken. Hårdt vand er utroligt svært at justere, men når bare man får fjernet lidt af kalken,
bliver det mere taknemmligt at arbejde med. Alternativt at filtrere vandet med et osmoseanlæg.
Super så er det jo bare en generel vejledning og har ikke som sådan noget med tilsætningen af MgSO4 at gøre. :-)
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 25. okt 2011, 00:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Re: Spørgsmål til vand nørden :-)

Indlæg af kimognicklas »

Jeg læser lige om magnsium i "how to brew" og der står at den eneste effekt det har, er at det i små mængder, gavner gæren. Der står også at det i højere niveau (50ppm) har tendens til at give en sur øl...Så er det jeg tænker, er det så overhovedet nødvendigt hvis man anvender gærnæring?? (der er det vel nøjagtig lige det som man skal bruge?)
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Spørgsmål til vand nørden :-)

Indlæg af Truntebryg »

For meget Magnesium giver bitter øl på den forkerte måde - så den skal der være styr på.... Jeg syntes ikke jeg har læst at den skulle gavne noget som helst i større mængder. BrunWater siger max 30 ppm.

Husk at al den mængde regulering af mineraller - primært er for mæskens skyld (pH). Forholdet imellem mængderne giver selvfølgelig et fodaftryk i den færdige øl. - ligesom salt i gullaschen.

Mit forhold til gærnæring er rimelig anstrengt - med mindre det er den organiske type. Enhver god urt kan sagtens gæres fornuftigt med en sund gær - så der er ingen grund til at hælde yderligere uidentificerbart materiale ned i sin øl ...

Med 60 ++ gæringer af urt, så har jeg aldrig haft gær problemer uden næring. Taler vi om meget høje sukker mængder, for lidt gær - eller krav til absolut lav FG så kunne jeg måske finde på at bruge det.... (har en pose liggende....)
Besvar

Tilbage til "Kemi"